Ik reed gister in mijn Xsara en besefte dat mn xsara als een oude jas om me hen zit.
Soms heb je dat met dingen, het past gewoon bij je.
Ik ben van plan om nog heel lang door te rijden met deze auto. Dus dacht ik : hoe kan
Ik ervoor zorgen dat ik nog 10 jaar kan doorrijden? Zijn er buiten het reguliere onderhoud
zaken die de levensduur van een xsara verhogen? Hebben jullie hier tips voor? Buiten de
algemene tips zoals niet je hand op de schakelpook laten liggen, auto in de vrij bij stoplichten,
handrem gebruiken op een helling etc.
Heeft het bijvoorbeeld zin om de bodem te laten tectyleren? Zo ja, wat kost zoiets?
Xsara break 1.6i Ligne Prestige - 1999
Totaal aantal Berichten: 7775
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Bodem tectyleren lijkt me niet nodig. Als de auto geen schades heeft gehad dan is de roestpreventie af-fabriek meer dan afdoende. Enige puntjes voor zover ik weet zijn wat oppervlakkige roestplekjes die bij de achterwielophanging kunnen ontstaan.
Afhankelijk van welke motoruitvoering kun je denk ik heel wat kilometers met een Xsara maken. De diesels zijn haast onverwoestbaar, de benzines ook redelijk bullet-proof. Op tijd de beurtjes uit laten voeren scheelt een boel.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
om de zoveel duizendkm’s een flesje tank/injectiereiniger in de tank legen?
2d schreef:Bodem tectyleren lijkt me niet nodig. Als de auto geen schades heeft gehad dan is de roestpreventie af-fabriek meer dan afdoende. Enige puntjes voor zover ik weet zijn wat oppervlakkige roestplekjes die bij de achterwielophanging kunnen ontstaan.
Ik zou toch af en toe de auto van onderen (laten) inspecteren.
Ook meteen de leidingen beschermen.
Holle delen (laten) inspuiten met antiroestmiddel, subframe niet vergeten.
Ik weet niet hoe het met de garantie zit van jouw Xsara, maar die was van de picasso bijvoorbeeld 12 jaar. Als hij er na die garantieperiode nog picobello uitziet dan zal de carrosserie nog wel 10 jaar meegaan…
Met af en toe onder de auto kijken (liefst op de brug) kan je zelf een hoop doen aan de levensduur.
Verder zou ik ook de betere kwaliteit koelvloeistof gebruiken om inwendige corrosie te beperken.
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Op roest kan je rustig een Xsara controleren hoor, dat loont 99 van de 100 keer, want een Xsara roest wel degelijk!
Bekijk de dorpels goed, en aan de voorzijde de binnenschermen!
Life’s too short to drive without comfort!!!
Bedankt allemaal, bij de volgende beurt ga ik alle punten meenemen. Volgens mij loont het op
den duur wel om wat extra’s te investeren. Tenslotte is de afschrijving nu nuhil.
Xsara break 1.6i Ligne Prestige - 1999
Dinitrolbehandeling geven en 2e hands onderdelen die nog goed zijn hamsteren. Ik kan me voorstellen dat een nieuwe stoel duur zal zijn.
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Qua roest-preventie is het zowiezo aan te raden inj het pekelseizoen zo min mogelijk te rijden of de auto goed (vooral van onderen) te reinigen na een x aantal ritten.
Een paar plekken aan mijn Xsara’s bodem leken onbeschermd, ik heb deze in de hammerrite gezet.
Heb je een Phase 2 of nieuwer, dan houdt ook een (gereviseerde) COM2000 achter de hand.
Groetjes, Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Hou de lagers van je achterste draagarmen in de gaten.
De rubberen afdichtringen willen wel eens kaduuk gaan met als gevolg dat er vuil in je naaldlagers komt.
En als je lagers eenmaal stukgelopen zijn,is vaak je hele as aan vervanging toe.
Heb laatst bij DSL geinformeerd wat het kost om preventief beide lagers te vervangen en een smeernippel te monteren:200 Euro per kant.
Welnu, ik heb hetzelfde…. mijn ‘98-er bolt nog steeds zaaalig,
en ik zou er maar wat graag nog enkele jaren mee blijven rijden
Een 1,9D met 204.000km op de teller moet dat aankunnen lijkt me zo…
Aansluitend op de vorige post: de achteras… de Xsara heeft ‘n torsie as, hoe zit dat met de vering (als die ooit moet vervangen worden?)
_______________________
Xsara type I 1,9D / 1998
BMW E93 3.0i 6L
Omdat de gedachte zo herkenbaar is, mijn reactie.
Het is misschien wel een wat filosofische reactie, ik zal proberen ook praktisch te blijven.
Even er van uitgaande dat je echt heel lang wil blijven doorrijden, wellicht is het dan goed om even te bedenken wat een eindpunt voor deze wagen voor je zou kunnen zijn.
De eerste gedachten zijn altijd gebaseerd op km-stand, roest en slijtagegevoelige onderdelen en wat je er tegen kan doen. Alsof dat een eindpunt bepaalt. De praktijk bij deze duurzame auto’s ligt waarschijnlijk op een heel ander gebied. Vrijwel alle auto’s op de sloop liggen daar niet omdat ze ‘op’ zijn maar omdat ze afgedankt zijn.
Hoeveel geld mag het kosten?
En word je de wagen (n)ooit ‘moe’?
Ik heb dit al een aantal keren met een wagen gehad waar ik langdurig mee reed en gelukkig mee was, eigenlijk ook nu met mijn huidige Xantia. Eigenlijk wil ik nog heel lang doorrijden want ze bevalt me zo goed maar ik word wel telkens verleid als ik even in een recente C5 mag rijden.
Een moment zal komen dat de gewone onderhoudskosten verzwaard worden met extra reparatiekosten, bijvoorbeeld bij de apk keuring. Terwijl de dagwaarde dat eigenlijk niet meer rechtvaardigt. Dan ga je toch stiekem even nadenken. Het kan dan de juiste beslissing zijn om toch weer te investeren, hoe lang ga je daar mee door?
Op een ander toekomend moment ga je beseffen dat je je zelf te kort doet omdat recentere wagens inmiddels goedkoper, comfortabeler, luxer, veiliger enz zijn.
Hoe lang je gaat doorrijden wordt waarschijnlijk uiteindelijk niet door de techniek maar door je hart bepaald.
Ik hoop dat je er wat mee kan.
Groet, Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 27-11-2010
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
Zeer herkenbaar, het ‘emotionele’ aspect gaat soms voor het economische aspect.
Waarom rijden er mensen in een 2CV? Echt niet omdat het ding zo comfortabel en veilig is vergeleken met een nieuwe wagen, maar omdat ze het leuk vinden of er een hobby aan hebben.
Hobbies mogen geld kosten. Een collega van mij is fanatiek aan het karten, die jaagt er in een weekend soms voor een 2 a 300 euro aan banden doorheen. Daarmee vergeleken is het onderhouden van een Xsara niet eens zo duur, zeker niet als je veel dingen zelf kunt. Vergeet ook zeker niet de afschrijving op een nieuwe auto, de softwarefouten en vage storingen, het onmogelijke onderhoud (je kunt nergens bij) en de naar mijn mening goedkope afwerking van veel modellen.
Mijn Xsara is inmiddels de 13 jaar gepasseerd en ja, ze heeft haar nukken, piepjes en kraakjes. Echter vind ik het model van de auto erg mooi (de fase 1 neus vind ik mooier dan de fase 2), het rijdt soepel en de stoelen zijn na al die tijd nog steeds goed.
Moderne auto’s zijn toch eenheidsworsten, sturen te licht, doen dingen automatisch die je niet wilt, zijn een stuk zwaarder dan hun voorganger en de ecomodellen zijn niet vooruit te branden of maken 4000 toeren op de snelweg. Tja, ik weet het wel.
Totaal aantal Berichten: 242
Geregistreerd: 17-05-2006
- C4 (2004-heden) 2.0 hdi 16v Exclusive H6 berline, 2009
Inderdaad, erg herkenbaar….
Na 10 jaar en 3 ton ZX diesel viel het me zwaar over te stappen naar de Xsara, maar, en dat is de troost, dat wende ook weer snel. Het verschil was niet al te groot en ik moet concluderen dat de Xsara gewoon de modernere, snellere (van D naar TD) en luxere ZX is. Nu, dik twee jaar en 1 ton na de aanschaf is de Xsara ook weer die lekkere jas. Een gebruiksartikel dat niet wordt ontzien èn een echt lekker rijdend karretje tegelijk. Vanwege verhuizing heb ik ‘m eigenlijk straks niet meer nodig (wie weet komt die Xantia V6 toch in beeld, maar da’s een ander verhaal), maar gelukkig is de kogel door de kerk en is mijn vrouw bereid haar Polo te verkopen, zodat zij in de Xsara kan gaan rijden en ‘t ding dus een lid van het gezin blijft ! En hoelang nog ? Geen idee, de auto krijgt op tijd zijn beurten, wordt netjes warm gereden en…. 4 keer per jaar gewassen. We zien ‘t wel; hij moet betrouwbaar z’n werk blijven doen, dat is ‘t criterium; een auto met kuren voor dagelijks vervoer gaat erg snel vervelen. De teller staat nu op 340.000 en daar zal zo’n 40.000 per jaar bijkomen. Nog 3 jaar ? wie zal ‘t zeggen….
Ex: 3x ZX D, 1x Xsara TD, 1x Xantia V6
Ook in bezit: Volvo 240 sedan, Daf 55