Hi,
Ik ga de bougies vervangen omdat ik er de leeftijd/staat niet van ken. (GSA X3 dec 1984)
Hier zijn zeker veel meningen over ivm merk en types.
Maar waar zou ik best op letten bij mijn keuzes?
Mvg
Bart
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Ik gebruik al jaren Champion N6YC of N7YC net welke ik voorhanden heb. Probleemloos. Ik venieuw ze uiterlijk met 20.000 km. Van Eyquem is het juiste type (800LS) niet meer leverbaar, de vervanger voldoet niet.
Eyquem c72LS doen het prima, en valt naar mijn mening niets op aan te merken (voor LPG kun je beter de RC72LS nemen)
Beter één eend op straat dan tien in het water….
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik draai(de) er altijd NGK BPR6ES in. gaan 20.000 km mee.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hoi Bart,
zoveel reacties, zoveel bougies!
heb je al een keuze gemaakt?
die Eyquem’s doen ook ongeveer 20 a 25 k km…
dus ze ontlopen elkaar niet zo veel
Beter één eend op straat dan tien in het water….
Hi Karel,
Ik heb er idd nog geen tijd in kunnen steken om een beslissing te maken.
Even in het buitenland geweest voor het werk en er komen nog enkele drukke weken aan.
Ik was ook naar een moderne bougie aan het kijken maar weet nog niet of dite een verkoop praatje is of niet:
http://halo-europe.com/index_nl.html
Ook moet ik nog een verkoops adres vinden hier in België, na wat surfen heb ik nog niet zo veel gevonden.
Mvg
Bart
Hi,
Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Momenteel kan ik aan deze raken:
EYQUEM C 72 LJS (weet iemand waar de J voor staat?)
Champion S7YC (oude stock, zou volgens verkoper passen maar vind er nergens een referentie van)
De vonk is 1 van de belanrijke zaken voor een mooi draaiende motor dus wil er niet mee in de fout gaan maar er is weinig info over te vinden online.
Bedankt voor de infos.
Mvg
Bart
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Dat zijn ze dus niet.
Hierboven heb ik mijn mening reeds gegeven.
Volgens mij moeten de door mij genoemde Champion bougies algemeen verkrijgbaar zijn.
Mocht dat niet zo zijn, ik wil wel kijken of ik nog genoeg voorraad heb, zoja kun je wel een set overnemen.
Als je belangstelling hebt ga ik op zoek. Ik hoor het wel.
Hi Dirk,
Ik heb je een PM gestuurd met meer info.
Mvg
Bart
Heb net de bougies eens uit de wagen gehaald en er zaten er NGK BPR6ES in.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Perfecte bougie hoor. Zou ik er zelf liever in zetten dan champions..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Even schaamteloos gebruik makend van dit topic: voor de gs g11 motor, welke bougies zijn dan best geschikt? Liefst uit de webshop van CTA, ik heb nog meer bij hun op de bestellijst staan namelijk.
Zal binnenkort een voorstel topic maken over mijn projectauto.
Onderhoud aan de GSA zit erop.
Bougies gekocht van NGK uiteindelijk makkelijker te vinden dan gedacht.
Bedankt voor alle info.
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Even een heel oud topic afstoffen.
Vraagje omdat ik dit nog niet eerder bij de hand gehad heb.
Ik heb bij Carpartsdirect NGK BP6EFS bougies voor mijn GSA X1 besteld. Het blijkt nu dat er bougies met sleutelmaat 21 in de GSA zitten terwijl de NGK’s sleutelmaat 16 hebben. De maat 21 bougies hebben een ring maar de NGK’s niet.
Kan ik dit zonder problemen vervangen? Ik zie bij Carpartsdirect dat er voor de GSA zowel maat 21 bougies als maat 16 bougies worden voorgesteld, dus ik heb het idee dat het wel moet kunnen. Maar ik wil het graag even zeker weten.
Nog een vraag:
De NGK info die via de tiplijst te vinden is, laat zien dat EF een ‘tapered seat’ betekent. Klopt, de bougies hebben een conische zitting zonder ring. Op het doosje van NGK staat dat deze na handmatig vastdraaien nog maar 1/16e slag met een sleutel moeten worden vastgezet. Dat terwijl bougies zonder conische zitting een 1/2 tot 2/3 slag met een sleutel moeten worden aangedraaid.
Ik draai zelf bougies altijd vast met een momentsleutel, ergens tussen de 20 en 25 Nm. Welk moment hoort er bij bougies met een conische zitting?
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Voor GSA alleen bougies MET ring gebruiken, en sleutelmaat 21
Mijn eigen voorraadje bestaat uit:
N6Y, N6YC, en N6YCC van Champion, geschikt voor GSA met G13/625 motor
N7Y, N7YC, N7YCC en RN7YCC van Champion, geschikt voor GSA met G13/646 motor (eco motor)
Eyquem C72 LS, geschikt voor beide motoren.
N7YC en N6Y van Champion worden momenteel op marktplaats aangeboden.
Heb je een PM gestuurd
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Jammer want ik had er graag NGK’s in gehad. NGK bougies hebben voor zover ik kan zien altijd 16 mm steek.
Hele goede ervaringen met NGK in CX en XM.
Maar er zitten nu vrijwel nieuwe Champions in, dus dat laat ik maar even zo.