aanjager Citroen C4 Coupe 2.0
stijnos
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7

Gepost: 08 februari 2013 10:17 PM

Mijn aanjager doet t sinds kort niet meer. Ik heb de zekeringen voorin de motorkap al gecontrolleerd, maar deze zijn allemaal nog heel.
Ik kan met de + en - toets de ventilator dus hoger of zachter zetten, alleen doet de aanjager niks meer.
Nu heb ik al regelmatig gelezen over weerstanden die kapot zouden kunnen zijn, maar waar vind ik uberhaubt de aanjager? Ben elektrisch zeer kundig, maar waar ze alles in mijn auto weggestopt hebben is me nog niet zo bekend.
Wat kan ik nog meer proberen om te achterhalen waar het probleem ligt?

Een bijkomend probleem wat zowat tegelijkertijd ontstaan is, is dat mijn achter ruitensproeier t niet meer doet. Als ik die activeer doet mijn voorsproeier het juist. Ik zat te denken of er misschien kortsluiting zit in de bedrading of er een relais kapot is. Wordt dit dmv relais geschakeld?

Profiel  

stijnos
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7

Gepost: 18 maart 2013 11:03 AM
  [ # 1 ]

ik heb inmiddels een werkplaats handboek van mijn auto gevonden en de aanjager motor en kachelweerstand gevonden. Ik heb de spanning gemeten op de zwarte en rode draad die naar de kachel weerstand leiden. Hier meet ik met draaiende motor zo`n 13,8V op. Ook op de aansluit klem naar de aanjager motor meet ik 13,8V
Aangezien de aanjager motor enkel deze aansluiting heeft dacht ik dat de motor dus gewoon kapot zou zijn. Nu heb ik hem uitgebouwd en even aangesloten op een lossen 12V voeding. De voeding is maar 5Ampere en de motor vraagt meer, maar hij draait hier wel gewoon redelijk goed op. Dus is de motor zelf niet kapot.
Nu stond de ventilator wel op MAX, dus ik weet niet of de spanning naar de aanjaag motor minder had moeten zijn als ik de fan op standje 1 of 2 had staan.
Is de aanjaag motor spanning of stroom gestuurd?
Ik vermoed dus dat het probleem in de weerstand of de sturing van de weerstand zit. Iemand een idee of en hoe ik dit kan na meten.

Mvg,

Stijn

Afbeelding Bijlagen
IMAG0849 (Custom).jpgIMAG0850 (Custom).jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook