Het project is ondertussen afgerond. Kort door de bocht komt het erop neer dat “winnetou” helemaal gelijk heeft gekregen. Ik had gelukkig de complete ‘90 Bx ter beschikking en heb inderdaad alles overgezet waar winnetou aan refereerde. Alles was eigenlijk 1 op 1 over te zetten. Alleen de tweede fan kostte een klein beetje extra werk omdat er wat beugeltjes over gezet moesten worden.
Leuk ook om de laatste reacties te lezen op mijn post. Vooral allerlei mensen die mij er fijntjes op wijzen dat een BX geen 6+2 pomp kan hebben en/of geen antizink. Hier kan ik in ieder geval helder over zijn. De 6+2 pomp zit er zeker op en volgens Citroen is dit chassisnummer voorzien van een 6+2 pomp met “anti-verzakking”. Hierbij een schermafdruk toegevoegd. Ik sluit niet uit dat Citroen zich vergist, maar het is wel opvallend dat de auto na een nachtje vol met verhuisdozen nog steeds voor EN achter omhoog staat
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Het is ook bekend dat Citroën op de latere breaks alvast de 6+2 pomp heeft gemonteerd zoals ‘ie ook op de Xantia zit. Ik heb er ook twee gehad. Maar daar heeft nooit iets van ‘anti-verzakking’ op gezeten.
Als je net aan het LHM circuit hebt gesleuteld blijft de auto altijd wat langer op hoogte. Kan dat het zijn? Of je hydraulische onderdelen zijn gewoon in goede staat.
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Of een foto van de pomp plaatsen? Ik ben wel benieuwd.. Een BX met anti-zink - ik heb er nog nooit van gehoord!
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Dan moet er ook een anti-zinkbol zijn. Dus in totaal 6?
Huidig: Ford Focus Wagon MK1 tddi
Ex: 2x BX 19 TZD Automatic, BX 19 TRS Automatic
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
De pomp, rechtsonder:
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Grappig, mijn 93er break turbo heeft de pomp nog op de bak zitten.
Laatste strohalm?
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Ik haak toch even in op de hydrauliekpompen…. Zijn er nou verschillende pompen gebruikt bij BXen of niet? Ik dacht altijd dat de pompen hetzelfde zijn, maar dat BXen met stuurbekrachtiging voorzien zijn van een debietregelaar, en BXen zonder stuurbekrachtiging hebben deze niet..
Ik heb nog eens aandachtig gelezen: het is dus mogelijk je hydrauliekpomp te vervangen met een 6+2 pomp van een xant, en de debietregelaar uit de BX te slopen, daar de 6+2 pomp 2 drukaansluitingen hebben?
Wat betekent ‘6+2’ eigenlijk?
t’is op zen minst een rare plaats voor die pomp, als je eentje met airco hebt zit die pomp daar.
duid er toch op dat er iets speciaal is aan deze pomp lijkt me.
bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
deur63 schreef:Ik haak toch even in op de hydrauliekpompen…. Zijn er nou verschillende pompen gebruikt bij BXen of niet? Ik dacht altijd dat de pompen hetzelfde zijn, maar dat BXen met stuurbekrachtiging voorzien zijn van een debietregelaar, en BXen zonder stuurbekrachtiging hebben deze niet..
Ik heb nog eens aandachtig gelezen: het is dus mogelijk je hydrauliekpomp te vervangen met een 6+2 pomp van een xant, en de debietregelaar uit de BX te slopen, daar de 6+2 pomp 2 drukaansluitingen hebben?
Wat betekent ‘6+2’ eigenlijk?
Ik weet het niet hoe het bij een BX zit, maar deze pomp zit op Xantia’s en XM’s met anti zink. Zodra de anti zink niet meer naar behoren werkt, zakt de auto in. Wordt de auto gestart, duurt het echt een hele tijd voordat die eindelijk een keer op hoogte is. Als ik het goed hebt, verdeeld de 6+2 pomp de druk, wat bij een BX de debietregelaar doet. 6 voor de remmen/stuurbekrachtiging, 2 voor de vering. En doordat de vering dus zo’n lage opbrengt heeft, duurt het allemaal wat langer.
Maar ik ben nou benieuwd - zit er op deze BX nou ook een anti zink bol?!
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Ik begin het te snappen. 6+2 refereert dus naar het aantal plunjers in de pomp dat aan een bepaalde uitgang zit? dus 6 plunjers voor de SB + remmen, en 2 plunjers voor de rest.
Als er antizink op zou zitten (wat bij xantia’s volgens mij pas in 1994 was geintroduceerd) zou er een 6e bol bij de achtervering moeten zitten..
Bijna goed, 6 plunjers voor de SB en 2 plunjers voor de vering en de remmen.
Wederom: duidelijk!
Maar hoe regelt de debietregelaar van de BX dit dan? is die gewoon ‘dom’, dus als je aan het stuur draait, gaat alle druk naar de stuurbekrachtiging en blijft er alleen de restdruk van de accumulatorbol voor de rest van het systeem?
De debiet regelaar is niet helemaal dom. Als de pomp versleten is en niet meer genoeg opbrengst geeft, dan zal de sb als eerste uitvallen.
De remmen hebben ten alle tijden voorrang, ook op de vering. Maar dat regeldt de veiligheidsklep, die met het manocontact voor te lage druk. Ligt links op de achterkant van het subframe.
Ik heb eens gereden met een happerende sb. Maar dit lag niet aan de pomp, maar aan de remservo.
Die had een hele hoge interne lekkage. Er stroomde in rust veel lhm retour naar de tank.
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Dit is een document wat bx16vert eerder eens plaatste: http://bxworld.free.fr/pdf/entretienbxv2.pdf
Daarin kan je op pagina 45 goed zien hoe het verdeelblok/debietregelaar in elkaar zit. Samen met dit document kan je dan goed zien hoe het werkt: http://citroen.tramontana.co.hu/system/files/guide/CitroenGuide.pdf