Graag wat tips over het rijden met een caravan van 900 kg erachter.
Het probleem is dat dat de 4 bak automaat niet naar zijn 4 schakelt en als ik handmatig naar zijn 4 schakel valt meteen het toerental en de snelheid terug.
Op dit moment kan ik dus alleen in de 3 rijden bij 3000 toeren, want de bak schakelt ook niet automatisch naar zijn 4.
Volgens de specs kan deze auto 1300 kg trekken dus daar ligt het ook niet aan.
Het rare is dat als de auto in zijn derde versnelling loopt ook voldoende trekkracht en snelheid is te behalen .
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_2579.jpg)
Totaal aantal Berichten: 7814
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Waarschijnlijk is de vierde versnelling dermate ‘langer’ dan de derde, dat er bij het tempo dat je aanhoudt te weinig motorvermogen voorhanden is om de combinatie in gang te houden. Vandaar dat de bak in automatische stand altijd naar drie terug zal willen.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Dat zou het kunnen zijn ,maar als je al 90 km per uur rijd in zijn drie kan dat geen motorschade opleveren.
Dat zou het kunnen zijn ,maar als je al 90 km per uur rijd in zijn drie kan dat geen motorschade opleveren.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_7745.jpg)
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 29-06-2007
- DS 4 1.6 THP EGS 155 So Chic
bono schreef:Het probleem is dat dat de 4 bak automaat niet naar zijn 4 schakelt en als ik handmatig naar zijn 4 schakel valt meteen het toerental en de snelheid terug.
Op dit moment kan ik dus alleen in de 3 rijden bij 3000 toeren, want de bak schakelt ook niet automatisch naar zijn 4.
Praten we over een vlakke weg? Bij welke snelheid?
Dacht dat het max. koppel (147 Nm) bij 4000 RPM lag, dus bij 3000 RPM opschakelen naar de volgende versnelling (zal dan 2000 RPM worden?) dan is de kracht er wel een beetje uit.
Vooral heuvel-op of met tegenwind. Trek eens wat verder door, schakel, “and see what happens”
Als je max 6000 RPM mag maken, gaat i van 3000 tot 4000 echt niet stuk.
Je moet echt niet onder de 2500 RPM komen. DAT leverd schade op.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_2579.jpg)
Totaal aantal Berichten: 7814
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Een caravan (of grote aanhangwagen) trekken is altijd een grote extra belasting voor de motor. Op de vlakke weg met name vanwege het grote frontale oppervlak, bij hellingen omhoog komt daar ook nog eens het gewicht bij kijken.
Juist omdat deze extra belasting al bij lagere snelheden plaatsvindt is het gunstiger om meer toeren te draaien, aangezien de motorolie en koelvloeistof dan sneller rond gepompt worden en de motor dus beter zullen koelen.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_9006.jpg)
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 31-10-2007
- BX 16 TGI Break
- BX 19 tgi Break
- ZX 1.6 Aura
- Xantia 1.8 sx
- C4 (2004-heden) berline 1.6 automaat
- (Grand) C4 Picasso Picasso Automaat 1,6
Zelf rijd ik met dezelfde combinatie C4(I) 4Aut berline uit 2009. De caravan is een Eriba Triton van 1000kg. De combinatie rijdt uitstekend, zowel op de vlakke weg als in de bergen. De bak schakelt keurig op en neer en als het steiler wordt dan schakelt hij inderdaad terug naar 3 of zelfs naar 2. Ik kan me voorstellen dat je schrikt van het geloei, dit kan echt geen kwaad, zoals hierboven al gemeld. Zolang je onder de 6000 toeren blijft is er niets aan de hand.
Dit is overigens de eerste maal dat ik een carvanan/automaat combinatie heb: dit had ik veel eerder moeten doen. Ideaal in de file of bij ‘helling trekken’. Ik wil niet anders meer!
De prestaties zijn goed, ik ga zelfs gauw veel te snel. Over het brandstofverbruik kan ik kort zijn: dit is hoog, behoorlijk hoger dan met de vorige auto, een Xsara II 1.6. Maar het is vakantie, dan maar een terrasje minder pikken.
2CV, Visa 11RE, BX 16 Break, BX 19 Break, ZX 1,6 Aura, Xantia 1,8, Scenic 2.0 (sorry!), ZX 1,8 Aura, Xsara I 1,6, Xsara II 1,6 Break, C4 Berline 1.6 aut