Dat wist ik wel, maar moet ik nu gaan opzoeken. Hou je tegoed.
Bij de BX GTi zonder kat zit een compleet ander inlaat op, en andere kop. deze D6A zou volgens menig citroen dealers/monteurs tussen de 130/135 Pk leveren.
maar goed, daar gaar het niet over.
Mono-point injectie is een centrale injector die aan het begin van het inlaatspruitstuk bevestigd is. in feite het zelfde als een carburateur, alleen word de benzine dan ingespoten, ipv aangezogen.
Multi-Point injectie heeft iedere cilinder zijn eigen injector, die vlak voor de kop en de kleppen geplaatst zijn. de ECU regelt zo per cilinder, toerental en hoeveelheid aangezogen lucht de hoeveelheid brandstof en spuit deze dan in.
@WYD : BX GTi 8V/16V zijn niet direct ingespoten. daarvoor moeten de injectors in de kop zitten en de brandstof direct in de verbrandingskamers inspuiten.
daardoor is bij een multi-point meer vermogen haalbaar, puur omdat het veel nauwkeuriger is als mono-piont.
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
@Vortex dat klopt, maar het is wel nagenoeg direct omdat de benzine helemaal aan het eind van het traject net voor de verbrandingskamers ingespoten wordt.
WYD schreef:@Vortex dat klopt, maar het is wel nagenoeg direct omdat de benzine helemaal aan het eind van het traject net voor de verbrandingskamers ingespoten wordt.
nagenoeg is net niet helemaal is dus niet direct
ze zitten idd tegen de kop aan, en dat is alleen maar goed. alleen mag je dan nog niet spreken over direct-ingespoten-injectie…..ik heb het ook niet verzonnen
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Even een vraag van een leek.. Ik heb een BX Chic (16tzi dus) met monopoint injectie. Is het mogelijk die om te bouwen naar multipoint injectie? Ik neem aan dat er dan een injectierail (of hoe dat heet) bijgeplaatst moet worden (of zelfs gewoon de kop van een GTi multipoint ofzo), en een andere ECU (want hij moet op 4 verschillende momenten brandstof inspuiten in plaats van 1 moment).
Het kan aan mij liggen, maar er zit een verschil tussen multipoint injectie (1 injector per cylinder) en sequentiële injectie (afgestemde hoeveelheid brandstof per cylinder). Volgens mij hebben BX’en geen sequentiële injectie.
Deur 63: Er bestond een BX 16 GTI met multipoint (en andere dingen) in o.m. Italië en Spanje. Er reed er zelfs een Spaanse invoer rond in Den Haag (Vert Triton met NR-xx-xx kenteken). Motor van 205 GTI 1.6 HP met 115pk en een top van 193. Uiterlijk niet te onderscheiden van een 19 GTI.
Het is waarschijnlijk simpeler om een 1.6 115pk blok uit België te halen (daar zijn ze lang geleverd in de 205) en die erin te sleutelen. Nadeel blijft dat het een 1.6 is en dus weinig koppel heeft t.o.v. een 1.9. Dan is de vraag: waarom niet meteen een 1.9?
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 22-03-2005
- 2CV 2cv6
- C3 1.6 e-Hdi
Vortex zegt het inderdaad correct.
Een multipoint injectie zorgt ervoor dat er een betere mengverhouding in de cylinderkamer komt zodat de ontsteking van het mengsel beter is, dat levert een betere verbranding op, waardoor er meer kracht vrij komt. Dit resulteerd in betere prestaties, omdat de motor ‘minder hoeft te werken’ en hogere toerentallen kan draaien.
Nog beter voor de motor is directe inspuiting, daar zijn ze tegenwoordig mee bezig, een aantal jaar terug was Mitsubishi al bezig met die motoren in de Carisma, de GDI motoren, dat ging wel heel vlot en lekker zuinig!
Groeten Flying Duckman
Citroen 2CV6 Zwart (08-1982)
DS 3 So Chic (08-2017)
(en nog een Saab 900i)
deur63 schreef:Even een vraag van een leek.. Ik heb een BX Chic (16tzi dus) met monopoint injectie. Is het mogelijk die om te bouwen naar multipoint injectie? Ik neem aan dat er dan een injectierail (of hoe dat heet) bijgeplaatst moet worden (of zelfs gewoon de kop van een GTi multipoint ofzo), en een andere ECU (want hij moet op 4 verschillende momenten brandstof inspuiten in plaats van 1 moment).
Leek? Jij bent toch elektronicus
Verschil monopoint en multipoint zit ook in de cilinderkop (betere flow). Eigenlijk zou je dan een BX 16 TRI blok erin moeten schroeven. Die heeft een vuile niet lambda geregelde injectie, maar is wel erg pittig voor een 1.6 uit die tijd (en dorstig).
Bij veel zeker oudere multipoint injectiesystemen werden de injectoren tegelijk aangestuurd. Eigenlijk is het nog niet zo lang gebruikelijk dat de injectoren ook sequentieel aangestuurd worden.
Meja, grootste prolbeem is denk ik niet eens de elektronica, maar je zult ook spruitstukken en allerlei andere zaken (luchtslangen, luchtweger, etc) mee moeten nemen van een 1.6 TRI.
mpostma schreef:Leek? Jij bent toch elektronicus
Verschil monopoint en multipoint zit ook in de cilinderkop (betere flow). Eigenlijk zou je dan een BX 16 TRI blok erin moeten schroeven. Die heeft een vuile niet lambda geregelde injectie, maar is wel erg pittig voor een 1.6 uit die tijd (en dorstig).
Bij veel zeker oudere multipoint injectiesystemen werden de injectoren tegelijk aangestuurd. Eigenlijk is het nog niet zo lang gebruikelijk dat de injectoren ook sequentieel aangestuurd worden.
Meja, grootste prolbeem is denk ik niet eens de elektronica, maar je zult ook spruitstukken en allerlei andere zaken (luchtslangen, luchtweger, etc) mee moeten nemen van een 1.6 TRI.
Jaa, ik denk dat ik het snap. Ik was het overigens niet van plan om te doen, ik vroeg me gewoon af of het uberhaupt mogelijk is… Het is dus mogelijk, maar er moet flink wat veranderd worden. is eigenlijk ook wel redelijk logisch want de hele opbouw van het inspuitgebeuren wordt veranderd.
De injectoren worden tegelijk aangestuurd, is dat dan 1x per 4 ontstekingen / 1 omwenteling nokkenas? dan zijn alle kleppen 1x open geweest, anders kom je toch in de knoei met branstof/lucht mengsel?
Nog even over dorstig gesproken, zit er eigenlijk verschil in benzineverbruik bij mono- en mulitpoint injectie? m.i. niet, tenzij je in een multipoint flink doorgast, meer koppel -> meer benzineverbruik.
deur63 schreef:mpostma schreef:Leek? Jij bent toch elektronicus
Verschil monopoint en multipoint zit ook in de cilinderkop (betere flow). Eigenlijk zou je dan een BX 16 TRI blok erin moeten schroeven. Die heeft een vuile niet lambda geregelde injectie, maar is wel erg pittig voor een 1.6 uit die tijd (en dorstig).
Bij veel zeker oudere multipoint injectiesystemen werden de injectoren tegelijk aangestuurd. Eigenlijk is het nog niet zo lang gebruikelijk dat de injectoren ook sequentieel aangestuurd worden.
Meja, grootste prolbeem is denk ik niet eens de elektronica, maar je zult ook spruitstukken en allerlei andere zaken (luchtslangen, luchtweger, etc) mee moeten nemen van een 1.6 TRI.
Jaa, ik denk dat ik het snap. Ik was het overigens niet van plan om te doen, ik vroeg me gewoon af of het uberhaupt mogelijk is… Het is dus mogelijk, maar er moet flink wat veranderd worden. is eigenlijk ook wel redelijk logisch want de hele opbouw van het inspuitgebeuren wordt veranderd.
De injectoren worden tegelijk aangestuurd, is dat dan 1x per 4 ontstekingen?
Nog even over dorstig gesproken, zit er eigenlijk verschil in benzineverbruik bij mono- en mulitpoint injectie? m.i. niet, tenzij je in een multipoint flink doorgast, meer koppel -> meer benzineverbruik.
Een TRI nodigt door het hogere vermogen veel meer uit om lekker door te rijden, dus zal ie in de prakijkt dorstiger zijn. Maar theoretisch moet je er best zuinig mee kunnen rijden omdat het principe efficienter werkt.
De injectoren worden gewoon bij elke onsteking aangestuurd.
Bij een TRI dient de input van de bobine als timingpuls voor de injectieregelaar. Ik spreek bij de TRI niet van een computer omdat het een geheel analoog regelcircuit is. Middels pulsbreedte modulatie (de injector wordt per puls langer opengezet) wordt de inspuithoeveelheid geregeld. Parameters: luchttemperatuur, benzinedruk, koelwater (voor koudestartregeling) en dus de toerentalpuls van de bobine die als basis dient voor de gehele regeling.
..Maar dat betekent niet per se dat een auto op carbs onzuinig is
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Om even wat duidelijkheden weg te halen, de 1.6Tri heeft dezelfde 1.6multipoint motor als de 205 1.6Gti/Cti
Een monopoint ombouwen naar multipoint gaat niet, want de multipoint heeft een ander onderblok met andere spoelkanalen.
ok jongens, ik kan inmiddels de titel gaan veranderen in “nu snap ik het” maar ga lekker door!!!
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
WYD schreef:Om even wat duidelijkheden weg te halen, de 1.6Tri heeft dezelfde 1.6multipoint motor als de 205 1.6Gti/Cti
Een monopoint ombouwen naar multipoint gaat niet, want de multipoint heeft een ander onderblok met andere spoelkanalen.
het 16TRI <-> 16GTI gebeuren wist ik, maar wat bedoel je met spoelkanalen? gewoon kanalen waar kvs en olie doorheen fietsen enzo?
‘k vind het erg interessant allemaal..