Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nog veel beter: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220786/
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Lijkt me een geschikte kandidaat!
@ Rene
Ik vraag me dan alleen af of het dan te doen is om de airco installatie ook over te bouwen op dat blok?
@ waterman, hoe bedoel je? Om de motor mee te swappen of als nieuwe wagen? Nee, heel mooi ding, leuke optie’s etc. Maar ik ben nu bijna 23, woon niet samen, geen kids en geen 3 honden, een station sorry: Break, is voor mij niet echt nodig. Ik wil toch iets compacter en wendbaarder. Dat blok op de vorige pagina is intressant, los van bovenstaande: of de (nog prima werkende) airco van de huidige motor over te bouwen is, vast wel, maar dan zou je kabelbomen in het motorruim ook vervangen vanwege de extra kabels
Ik heb zojuist trouwens de auto een stuk opgekrikt en er even onder gekeken. Net achter het voorwiel, een cm of 20 richting het midden van de auto, zit inderdaad een soort ‘T-splitsing’ van balken, waarvan er eentje naar de bestuurderskant loopt en eentje richting de achterzijde van de auto. Die ziet er wel wat roestig uit ja, tectyl heeft daar losgelaten, maar echt rot ziet het er niet uit. Lijkt mij een kwestie van alle roestige stukken weghalen, verstevigen, plaatje op lassen en in de tectyl?
Het gat bij de bevestiging van de veerpoot vond ik eigenlijk niet eens zo ernstig, was me vaker opgevallen, maar is geen gevaarlijk groot gat. Ja, je kijkt wel tegen de band aan en je kunt er 2 vingers doorsteken, maar verder? Hetzelfde lijkt me, schoonmaken en plaatje overheen lassen en tectyleren van onderen.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Je zal alleen de compressor moeten overbouwen, dat is het enige deel van de airco-installatie, dat op het blok gemonteerd zit.
Vraag de verkoper om foto’s en kijk en vergelijk!
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Topic titel maar even aangepast
Overleg per mail met Dibert van Citroville. Het laswerk klinkt ernstiger dan het is, incl. tectyleren is het hem een halve dag werk a € 250,- Ik had hoger verwacht.
Heb contact met Wim over zijn 1.8 8v ZX motor met 190k op de klok. Airco is over te bouwen volgens Dibert, moet dan alleen opnieuw gevuld worden. Kost wel wat meer tijd dan de huidige motor opknappen, maar qua onderdelen die nodig zijn is het alsnog goedkoper.
Hoewel ik het advies en de hulp van Dibert erg waardeer, ben ik ook aan het kijken naar andere optie’s. Mijn oom heeft mij een garage aangeraden die een erg laag uurloon aan houd, a € 36,-. De beste man heeft het slecht door de crisis. Gespecialliseerd in restauratie van oude auto’s, dus een chassisbalk lassen moet lukken lijkt me toch en als dat goedkoper kan dan bij Dibert, prima
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
FastFred schreef:dus een chassisbalk lassen moet lukken lijkt me toch en als dat goedkoper kan dan bij Dibert, prima
Ik vind eerlijk gezegd die € 250 een schijntje voor zulk vuil werk als schoonbikken, slijpen, lassen, en tectyleren. Een half dagje vind ik meevallen voor een auto van die leeftijd waar waarschijnlijk (aan de onderzijde) nimmer iets aan is gedaan sinds hij de showroom verliet.
Ik begrijp dat deze klus low budget moet gezien de restwaarde van de auto, maar als je van zulke dingen al schrikt zou ik toch een spaarpotje gaan aanleggen…. (niet lullig bedoeld en mijn eerste auto was overigens een zwart gat waar al mijn guldens in verdwenen, dus ik mag het zeggen!!)
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Verder kan het ook maar beter goed gedaan zijn, als je volgend jaar niet opnieuw wilt beginnen.
250 lijkt mij ook een nette prijs.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Ik weet niet zeker waar die € 250,- op berekend is. Het laswerk sowiezo, maar wordt dan de gehele auto opnieuw getectyleerd, of alleen de gerepareerde plekken, even navragen
Het hoeft echt niet percee low budget te zijn hoor, maar als hij het hierna weer 3 jaar uit houd ben ik blij, hopelijk uiteraard langer, maar dan kom je wel met de km-stand te zitten van de auto, ik heb sinds juni vorig jaar bijna 15000km gereden. Dus ga even uit van 20000km per jaar. Dat zou betekenen dat de huidige motor begin volgend jaar de 3 ton voorbij gaat (nu 273000).
(Aan woon-werk verkeer alleen al doe ik afgerond naar boven 45km per dag, dat is x 12 maand al bijna 11000km per jaar. Daar komen ook nog een heleboel prive km’s bij op)
Hoe zeker kun je er van zijn dat als ik de huidige motor laat oplappen, ik er door de steeds hogere km-stand niet meer gezeur mee krijg
Dat ik meer uit ga geven dan de dagwaarde van de auto (€ 453,- ) is mij al lang duidelijk. Ik wil proberen om de totale kosten om en rond de € 800,- te houden, hoger is financieel geen probleem voor mij. Maar het liefst hou ik het rond die € 800,-
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
FastFred schreef:Ik weet niet zeker waar die € 250,- op berekend is. Het laswerk sowiezo, maar wordt dan de gehele auto opnieuw getectyleerd, of alleen de gerepareerde plekken, even navragen
Hee, wat denk je nu zelf?
Een hele auto tectyleren én een paar gaten lassen voor slechts € 250,00?? Alleen al aan tectyl (inkoop) kost dat meer!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Ha, weet ik veel, is dat spul zo duur dan?
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Het is vooral heel veel werk. En als je een hele auto tectyleert gaan er best wat busjes/vaatjes in hoor!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Wat verstaat je onder tectyleren, kokers of het zwart langs buiten.
Ga ervan uit dat je het zwart bedoeld, wat wij hier dan roetexen noemen, dat is ook niet zomaar alles zwart smossen, boel moet eerst proper gemaakt worden.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Ik heb zojuist een prijzen overzicht gekregen van Citroville.
Huidige motor oplappen: kop van de motor, koppakking en kop pakkingset, kopbouten, klepseals en nieuwe olie: € 700,- Nieuwe koppeling nog eens € 700,- Dus € 1400,- totaal
Identieke motor met 190.000km uit Friesland halen: inbouwen, distributie vervangen, alle vloeistoffen, filters en keerringen, airco overbouwen en vullen: € 1000,- De koppeling kan dan voor € 250,- gedaan worden aangezien de motor buiten de auto ligt. Dit is nog excl. de aanschaf van de motor.
Nu kan ik dat hele eind wel naar Friesland knallen om die motor op t halen, maar mijn ongetraind oog kan aan die motor niet zien hoe die er aan toe is. Die motor is al uitgebouwd, dus even proefdraaien zal er niet bij zijn. Iemand die daar in de buurt woont die ‘m voor mij kan bekijken (voor mij is het 2,5 uur rijden) of samen met mij wil gaan kijken?
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik vraag me af of je voor 400 euro verschil wel de gok moet gaan nemen of zo’n blok niet slechter is als de jouwe, of na 10.000 km soort gelijke problemen geeft.
Ik mis bij je huidige motor wel de d-riem set en waterpomp, lijkt me wel zo handig om die ook mee te laten nemen als de boel er toch af moet.
€ 400,- verschil?
Laat ik het even op een rijtje zetten
Huidige motor: koppakking, kop pakkingset, evt. vlakken, klepseals, kopbouten en nieuwe olie: € 700,- Komt de nieuwe koppeling daar nog bij wordt het totaal € 1400,- De huidige distributie ligt er nu bijna 3 jaar op, vervangen bij 216.000km. Volgens Dibert van Citroville is deze gewoon her te gebruiken, heb verder geen idee of de waterpomp toen ook vervangen is. Dus in principe kan die nog even door (5 jaar of 60.000km)
Vervangende motor: distributie, koppeling, airco unit overbouwen en vullen, inbouwen, alle vloeistoffen filters en keerringen: € 1250,- Dit is excl. 220km heen en 220km terug en de aanschafprijs van de motor a € 150,-
Dus misschien zelfs wel duurder.
Wat daar dan nog boven op komt zijn de kosten voor het laswerk a € 250,- Mijn budget van € 800,- ga ik dus overheen
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon