











































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
185 is een origineel reservewiel.
Dat staat volgens mij zelfs in het instructieboekje






















Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Dan maar hopen dat mijn 195-er er ook in past, morgenavond weet ik het!






















Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Het past dus NIET!!! Precies zoals Arjan beschreef met zijn 190 TRX, hij spant onder de ruitenwisser en de kap kan niet dicht (zonder bluts) Nu ben ik mijn oude 185 kwijt aan de bandenman, dusja, reservewiel in de koffer dan maar…












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik vond het al raar dat een 195 zou moeten passen. 190 krijg ik er alleen tussen als ik hem grotendeels leeg laat lopen.




























Totaal aantal Berichten: 9457
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
René Jongejan schreef:Yep,past.
Mijn excuus
Was even misleid door het feit dat mijn reservewiel uitgevoerd is met een lichtmetalen velg.
Dacht dat daar dus een 195/70 om lag, maar dat blijkt toch een 185 te zijn.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dan is het raadsel ook weer opgelost






















Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Zo, we zijn na 1000km rijden weer thuis van een tochtje… en dan komt er altijd wel iets naar boven:
- deur bestuurder wil van buitenaf niet meer deftig open
- wielkastbekleding was wat losgekomen (zit terug vast)
- blower piept met momenten
- achteruitverwarming werkt niet
- raam passagier werkt wel met knop in deur bestuurder, maar niet in deur passagier? (met dezelfde schakelaar dus te verwisselen)
- lichten (satteliet) wil niet meer, ik kan de hendel enkel nog trekken in de eerste stand, verder niet… eens openvijzen vanavond
- schokken van de auto als je veel vermogen nodig hebt (lees: vertrekken vanuit stilstand op een helling etc…) als je zachtjes gas geeft lukt het wel, maar plankgas is het gewoon alles/niets/alles/niets… gisteravond bij aankomst thuis de olie nog eens nagekeken van de bak, zit lekker vol. Dus nu de vraag, motor of bak? Iemand ervaring mee?
Voor de rest heeft ze zich kranig gehouden en met een verbruik van 10l/100km of 1 op 10 ben ik wel tevreden, ik had slechter verwacht met een automaat de heuvels in…






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
- blower piept met momenten
Lagertje is aan het slijten. Tijdelijk op te lossen door te smeren: op termijn hele blower vervangen of ander lager erin (als dat kan)
- achteruitverwarming werkt niet
Ik ken vrijwel geen enkele CX waarbij dit wel volledig werkt. Behalve ongetwijfeld de CX van Frank, want daar werkt alles.
- raam passagier werkt wel met knop in deur bestuurder, maar niet in deur passagier? (met dezelfde schakelaar dus te verwisselen)
Schakelaar gaar of slecht contact. Even wisselen met eentje van achter en je weet het.
- lichten (satteliet) wil niet meer, ik kan de hendel enkel nog trekken in de eerste stand, verder niet… eens openvijzen vanavond
Als het niet mechanisch is: Lichtschakelaar doorgebrand wegens continu met lichten aan rijden zonder relais ertussen.
Oplossing: schakelaar geheel vervangen en relais inbouwen om deze wel heel te houden (zie La CX en Route van december)
- schokken van de auto als je veel vermogen nodig hebt
Is de ATF recentelijk ververst en is hierbij ook het filter grondig gereinigd?
Gebeurt het ook bij kruissnelheid, dus als je 80 rijdt en je wilt iemand met spoed inhalen?
‘t Kan ook inhouden van de motor zelf zijn, lastig te beoordelen vanaf hier.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D






















Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Mijn achteruit verwarming doet het ook hoor (na herstel). Even kijken of er wel 12v tussen de stekkertjes linkse en rechts staat.
Mbt schokken, geen valse lucht thv inlaat traject ?
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje






















Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Wat dat schokken betreft, dat is enkel bij stilstand of grote hellingen. Bij 80km/h je gas volledig platdrukken, kickdown werkt, en auto doet wat ie moet doen, namelijk veel lawaai maken en wat sneller gaan de motor draait ook mooi rond en maakt geen ‘raar’ geluid (wat ik vroeger wel had toen dat moertje weg was om de klep te stellen)
Luchtlekken heb ik gecontroleerd, die klassieker is al uitgesloten.
Er is inderdaad nieuwe ATF ingekomen enkele jaren geleden. Of dat filter gereinigd is weet ik niet, want ik heb dat niet zelf gedaan.






















Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Lichtschakelaar is (voorlopig) hersteld. Het ijzertje wat contact moet maken heeft alleszins al warm gehad (het plastic komt al wat bruin) maar er is nog niets gesmolten. Alles eens uit elkaar gehaald, weer in elkaar, de twee standen werken lekker. Voorlopig ingebouwd in CX om te testen, yep, ik heb weer licht… volgende week verlof, dan moet dat relais er dringend tussen.
Nu nog de rest oplossen… zijn jullie open volgende week Léontien? Misschien mag ze wel eens binnen voor een ‘check up’






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Welkom welkom, maar eerst even mailen of bellen. Het staat momenteel namelijk nogal eeeeh….vol!
We gaan dan even een brug vrijhouden, bij voorkeur op de zaterdag.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D






















Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
OK, ik mail nog wel. (komende zaterdagen zitten voorlopig vol)
Ondertussen staat madame op blokjes met de ontlastschroef open, zodat we vanavond dan die lekzak vooraan kunnen vervangen. Das dan al een lekje minder…(in de hoop dat ik de juiste lekzak heb, blijkbaar zouden er twee types zijn???)
Ondertussen ons een bezig houden met dat relais voor die lichten te monteren. Ligt al van december 2011 in de CX te wachten…






















Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Ok, voorwiel is eraf, veercilinder is los van de ophanging (met die splitpen) de leidingen zijn uit de oude lekzak, maar: hoe krijg ik de lekzak bovenaan los? Dat zit precies vast met een soort van dubbele beugel, en ik zie achter mijn remleiding een soort van slotje zitten, maar hoe krijg je dat open? Te hergebruiken of niet?




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Heb je wphb of een vraagbaak?
De lekzak zit vast met die “klem” wie je ziet.
Het kan zijn dat deze met de schroefkop naar het blok zit gericht.
Dit hoort ook zo ivm de opening voor de retourvloeistof.
(wie bedenkt het)
Denk niet dat je er vanaf de binnenkant bij kunt,dus even de stalen leiding los. en het veertje weg en dan omdraaien,kun je er wel bij.
Let wel op met monteren dat de gaatjes en de klem weer goed zitten.
Zal even een foto zoeken.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.