Roestig chassis behandelen
scotch
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 01-09-2007

Gepost: 20 maart 2013 06:25 PM

Ik zie steeds meer slechte stukken op het chassis van mijn c35 komen. Nu wil ik het graag aanpakken voor er gelast moet worden maar weet ik niet goed hoe. Je zit natuurlijk met allerlei tectyl, moeilijkbereikbare delen, etc…

Ik dacht in eerste instantie ergste roest weg te steken borstelen dan de lekken met owatrol behandelen en daarna lakken en een steenslag coating.

Zou dat werken?

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 21 maart 2013 05:32 PM
  [ # 1 ]

Ja, dat werkt goed bij oppervlakkige roest aan de buitenzijde. Eventueel na de “naturel” owatrol ijzermenie of een andere roestwerende verf aanbrengen of meteen een gemengd product als CIP van owatrol en daarna een steenslag coating of een product als bodysafe (zwarte tectyl van valvoline)
Holle delen kan je met allerlei roest penetrerende producten inspuiten waaronder ook ML-tectyl of als je een compressor hebt met zo’n tectyl setje wat je opnieuw kunt vullen kan je ook owatrol gebruiken en eventueel een week later nog een keer met een verdunde menie of CIP de holle delen nogmaals spuiten en na nog een week uitdampen ML tectyl (dit blijft veel langer goed dan alleen ML) Bij mijn bus heb ik het 14 jaar geleden zo voor het laatst gedaan na alle laswerk en ik denk dat er nu wel weer eens iets aan mag worden gedaan, maar de basis is nog altijd roestvrij!

Vergeet niet dat de grote kokers en dorpels van onze bussen eigenlijk van relatief dunne plaat zijn gemaakt: 0,8 1,0 en 1,2mm. Inwendig zitten rond de zwaar belaste delen versterkingen van 1,5mm, 2,5mm en 3mm plaatstaal gepuntlast (subframe bevestigingspunten voor en ook rond de lagerhuizen van de achterwielophanging)
Als er dus veel roest op zit is de kans groot dat je er bij het krabben doorheen steekt. De zij- en achter- drempels en ook met name de vele lagen blik rond/onder de achteras zijn berucht en dan is er misschien toch wat laswerk nodig om de boel langdurig op de weg te houden.

succes met de klus!

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
scotch
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 01-09-2007

Gepost: 22 maart 2013 11:03 AM
  [ # 2 ]

Bedankt, ik ga deze tactiek ook gebruiken. Roest valt nog mee denk ik maar ik zal vast wel wat tegenkomen.

Beetje zonde om het chassis te laten rotten terwijl de koets staat te glimmen Wink

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook