18 van de 23
« Eerste  < Vorige 16 17 18 19 20 Volgende >  Laatste »
   
BX GTI 16v mk 2 uit ‘89: distributievraag
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 21 maart 2013 07:31 PM
  [ # 256 ]

Correct, en eerst dacht ik dat die van een diesel hetzelfde was als de 16v, maar daar zit ook verschil in. Zuinig op zijn dus.

Profiel  
 
CitZX1.8iFurio
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007

- BX GTI 16V MK1
Gepost: 21 maart 2013 07:35 PM
  [ # 257 ]

Jeroen, heb jij dan nog een 16v pomp liggen of had je het over dieselpompen?

—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 21 maart 2013 07:37 PM
  [ # 258 ]

Ja, wel een 16v pomp. Smile

Kan je eens omschrijven waar de debietregelaar lekt? Ik heb net even gekeken op service.citroen.com en een pakkingset voor die debietregelaar is niet meer te krijgen. Dus als hij lekt op de wartels: leidingen wat vaster draaien of (beter) nieuwe rubbertjes plaatsen. Als hij lekt op de dichtingen op de zijvlakken: andere regelaar pakken, of zelf o-ringen gaan zoeken.

Profiel  
 
CitZX1.8iFurio
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007

- BX GTI 16V MK1
Gepost: 22 maart 2013 10:07 AM
  [ # 259 ]

Super Smile

Ik ga morgen wel even kijken of ik kan zien waar die debietregelaar allemaal lekt Smile

—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)

Profiel  
 
Michielio
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 450
Geregistreerd: 10-10-2006

Gepost: 22 maart 2013 11:53 AM
  [ # 260 ]
Citrofreak Bram schreef:

HD pomp van een Xm monteren, alleen wel “even” de poelie overpersen.

Toevallig pas bij de mk2 van Michelio16V gedaan voordat hij hem kocht.

Grappig, dat hoorde ik al van de vorige eigenaar. Hoe kwam ie zo bij jou terecht, via het forum?

On topic: Leuk om te lezen dit topic! Ben wel benieuwd naar wat recente fotos! Smile Is dat dakspoilertje origineel? ik dacht dat dat van een zx kwam?

————————————————————————————-
Auto’s:

BX 1.6 TZI (zwart) (DN-DZ-29) (gesloopt)

BX Chic (DB-XD-32) (Verkocht)

Profiel  
 
Citrofreak Bram
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012

- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Gepost: 22 maart 2013 12:17 PM
  [ # 261 ]

Nee, hij was klant bij mn pa in Krimpen a/d IJssel,  en ik was op de zaak toen je Bx er stond.
De rest laat zig raden #ochtendje Bx sleutelen Laughing

Life’s too short to drive without comfort!!!

http://www.citroengsa.nl

Profiel  
 
CitZX1.8iFurio
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007

- BX GTI 16V MK1
Gepost: 22 maart 2013 12:28 PM
  [ # 262 ]

Dakspoiler is zover ik weet origineel. Die moet ik nog een keer goed vastzetten trouwens.

Ik zal ‘m dit voorjaar eens goed schoonmaken en wassen en dan moet ik inderdaad maar weer eens wat foto’s maken. Maar het technische gebeuren krijgt even voorrang Wink

—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)

Profiel  
 
BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4323
Geregistreerd: 17-10-2007

Gepost: 22 maart 2013 08:05 PM
  [ # 263 ]
CitZX1.8iFurio schreef:

@Coen / BasisBX: heb jij nog een debietregelaar? Is die voor een 16V hetzelfde als voor een ander met SB?

Voor de BX is er maar 1 type debietregelaar.

Maar ik ben bang dat ik ze niet meer heb, want ik heb net een (volgens mij m’n laatste droge) XM debietregelaar verkocht.
Xantia& XM debietregelaars kun je probleemloos monteren op een BX, andersom niet volgens Chyparse
Lijkt te werken, want een XM debietregelaar doet het nu al een paar dagen probleemloos op mijn GTI.

Mocht die verkoop om een of andere reden niet doorgaan, dan laat ik je het weten.  Wink

Profiel  
 
CitZX1.8iFurio
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007

- BX GTI 16V MK1
Gepost: 24 maart 2013 12:02 PM
  [ # 264 ]

Thanks.

Ik heb een nieuwe accuklem voor de + gemonteerd. Lijkt het probleem met de metertjes niet op te lossen. Ik moet er dus nog achterkomen wat het wel oplost.

De debietregelaar heb ik ook even gecheckt. Die lekt gewoon bij alle mogelijke aansluitingen van leidingen. Zijn dus de O-ringen???

—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)

Profiel  
 
BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4323
Geregistreerd: 17-10-2007

Gepost: 24 maart 2013 01:05 PM
  [ # 265 ]

Als je zeker weet dat de blinde doppen aan de zijkant wel droog zijn, dan zou je volstaan met het vervangen van de leidingrubbers. Wink

Profiel  
 
CitZX1.8iFurio
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007

- BX GTI 16V MK1
Gepost: 25 mei 2013 07:24 PM
  [ # 266 ]

Even een update.

Weer lekker gesleuteld de laatste week. Het begon toen Vermond afgelopen maandag ‘helemaal’ naar Groningen kwam om mij technische ondersteuning te geven bij het sleutelen. Nanko had zijn ruimte en brug beschikbaar gesteld. Fantastisch werkelijk! Later kwam ook Lars a.k.a Goofblikscha nog buurten met zijn vrachtwagen / landrover. Prachtig ding is dat. Bovendien was Elmer ter plaatse samen met zijn nieuwe aanwinst de BX ambulance. Ook al zo’n gaaf ding. Kortom, het was een behoorlijke get together.

Concreet zijn de radiateur en fan eruit gegaan om de debietregelaar eens onder de loep te nemen. Helaas kwamen erachter dat we niet de juiste maat rubbertjes hadden dus hebben we alles zo goed en kwaad als het kon weer in elkaar gezet. Wel nieuwe filtertjes erin geplaatst trouwens. Die had Veldma nog liggen zo waar. Nieuwe voorraadbol erop gegaan en de boel weer teruggezet. In het proces de LHM deels ververst, de KV en olie vervangen. Nieuw filtertje, etc. Daarna was de ABS aan de beurt. Deze deed het niet. Dit bleek een dankbaar klusje te zijn, omdat al snel bleek dat de sensor RV de boosdoener was. Kortom, ook deze is vervangen.

Nu doet de SB het weer goed, veert ie beter lijkt het en is de ABS weer wat het moet zijn. Helaas kwamen we er ook achter dat de distributieriem niet zo heel strak zat, zeg maar best slap. Dat dat zo lang is goed gegaan…??? Helaas was daar geen tijd meer voor. Daar begint ook deel 2: vandaag. Ik was wederom welkom bij Nanko. Hij heeft me geholpen de riem weer te spannen. Daarvoor moet dus eerst de motorsteun links en onder los, alvorens je de kap er goed af kan halen. Allemaal gelukt.

Als je zoveel uurtjes onder en rondom je auto bent, dan komt je nog eens ergens achter. Helaas is de to do list er niet kleiner van geworden, maar goed, daar is het de auto ook naar en ik heb er plezier van. De koppakking blijkt namelijk te zijn gaan lekken. Sinds 15.000 lekt er olie, maar ik dacht / hoopte dat het een kering zou zijn. Niet dus. Gelukkig lekt ie nog niet veel, maar het zal hoe dan ook een keer aangepakt moeten worden.

De APK zal geen groot probleem worden, maar wat er de komende tijd nog gaat gebeuren:
- aandrijfas RV vervangen / reviseren
- konische ring tussen voorpijp en spruitstuk vervangen
- plip repareren
- vulpijp tank

Later:
- adals (deze zijn1,5 jaar geleden gereviseerd!!!!! Eigenlijk te gek)
- debietregelaar eens goed reviseren
- onderste motorsteun (rubber)
- koppakking
- kleine roestplekjes (stuk of 4)
- ooit ook de koppeling, maar dat zit me nog helemaal niet dwars.

Je zou haast denken dat het een barrel is, maar het tegendeel is waar. Het rijdt heerlijk en is al 25.000 km oerbetrouwbaar!!!!

Hulde voor iedereen die me heeft geholpen!

—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)

Profiel  
 
Citrofreak Bram
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012

- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Gepost: 25 mei 2013 07:37 PM
  [ # 267 ]

Heerlijk man, die hulp om je heen!

En goed bezig geweest, onder andere met goede voornemens te organiseren Smile

Life’s too short to drive without comfort!!!

http://www.citroengsa.nl

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 26 mei 2013 09:42 PM
  [ # 268 ]

Dat is slecht nieuws van die koppakking. Weet je zeker dat het niet van je kleppendekselpakking is?

Profiel  
 
CitZX1.8iFurio
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007

- BX GTI 16V MK1
Gepost: 26 mei 2013 11:40 PM
  [ # 269 ]

Het leek me de kop, maar ja, wie ben ik om een goeie diagnose te stellen Wink

Toen de kap van de distributie was, zag je heel goed dat het bij een pakking lekte boven de nokkenassen. Als dat volgens jou de kleppendeksel is, please tell me Smile

—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 27 mei 2013 12:24 AM
  [ # 270 ]

BOVEN de nokkenas…..is klepdekselpakking. Nieuwe monteren is een fluitje van een cent. De pakking zelf kost ook geen vermogen.

Profiel  
 
 
18 van de 23
« Eerste  < Vorige 16 17 18 19 20 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook