v snaar hogedrukpomp
a.roelofs
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 28-08-2008

Gepost: 23 maart 2013 01:15 PM

goeiendag lotgenoten,

ik heb onlangs een nieuwe v-snaar voor de hogedrukpomp gemonteerd:Hutchinson 9,5x710La
                                                    AV 10-700
Hii staat werkelijk loeistrak!Wellicht te strak?
Normaal gesproken moet je m een kwartslag kunnen draaien,verder als een achtse kom ik niet.
Wat is wijsheid?
Zal ie na een paar honderd kilometer zodanig rekken dat-ie goed ligt?
Een spanmogelijkheid is er niet(zoals bij de andere v-snaar voor de dynamo)

een dag niet geademd is een dag niet geleefd.

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 23 maart 2013 01:45 PM
  [ # 1 ]

Hij moet ook echt héél strak staan, anders gaat die gelijk slippen en gieren. Nadat ik het snaartje bij mijn BX 16 Progress had vervangen moest ik hem een paar keer naspannen, omdat die na een paar weken spannen weer begon te gieren.

Dat was nogal een kabaal….
http://www.youtube.com/watch?v=DxPGrpIrH3Q

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Art
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3174
Geregistreerd: 12-07-2007

- CX 2500D
Gepost: 23 maart 2013 02:51 PM
  [ # 2 ]

dat ken ik ja, moest mijn nieuwe ook nog 3x na spannen

Citroen CX2500D bj 1981

Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)

Profiel  
 
a.roelofs
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 28-08-2008

Gepost: 23 maart 2013 06:38 PM
  [ # 3 ]

kan-ie zo strak staan dat t schadelijk is vooer het lager van de krukas dan wel de pomp?
en by the way waarvoor staat: 9,5x710La en AV10-700?

een dag niet geademd is een dag niet geleefd.

Profiel  
 
Art
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3174
Geregistreerd: 12-07-2007

- CX 2500D
Gepost: 24 maart 2013 02:08 PM
  [ # 4 ]

Ja dat kan! die 750 staat voor de lengte, de rest zal wel breedte/diepte maat zijn.
Je zegt dat er geen span mogelijkheid voor die riem is. Weet je dat wel zeker?? Heb je de riem erom heen gekregen door de krukas te verdraaien dan? Weet niet wat voor motor je in je bx hebt liggen. ik heb een 1.9 maar die kun je gewoon spannen en ontspannen. Heb ook een 1.4 tu gehad waarbij ik de hd pomp riem gewoon kon spannen en ontspannen.

Citroen CX2500D bj 1981

Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 24 maart 2013 02:40 PM
  [ # 5 ]

Goed opgemerkt ja, er moet een spanmogelijkheid zijn; óf de pomp zelf is kantelbaar, of er is een spanrol aanwezig.

Profiel  
 
a.roelofs
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 28-08-2008

Gepost: 24 maart 2013 04:02 PM
  [ # 6 ]

het betreft een 1.4 tu blok.
Ik heb m gemonteerd zoals je een fietsketting om het kettingwiel legt…
Riem om de krukaspoelie, dan ongeveer voor de helft om de pomppoelie,
vervolgens een grote griptang(moordenaar)op de uitstekende as van de pomp,stukkie draaien
en floep hij ligt erop.
Of je de riemspanning kunt stellen dmv kantelen van de pomp is mij niet bekend,maar dit ga ik
onderzoeken.

een dag niet geademd is een dag niet geleefd.

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 24 maart 2013 04:35 PM
  [ # 7 ]

Je moet ‘m hoe dan ook kunnen spannen, dus als er geen spanrol aanwezig is moet dat via de pomp.

Zit de dynamo er ook niet op bij dit blok? Of heb je twee v-snaren? Mijn eerste auto was een 1.4 tu, maar kan me niet meer herinneren hoe het zat.

Profiel  
 
a.roelofs
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 28-08-2008

Gepost: 24 maart 2013 04:53 PM
  [ # 8 ]

er zijn twee v-snaren:
1. voor de dynamo met spanmechanisme( dwz m8 bout door sleuf)
2. voor de hydr.pomp
nogmaals ik ga op onderzoek naar een stelmechanisme (als de wind tenminste gaat liggen)

een dag niet geademd is een dag niet geleefd.

Profiel  
 
Art
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3174
Geregistreerd: 12-07-2007

- CX 2500D
Gepost: 24 maart 2013 05:42 PM
  [ # 9 ]

Wat evt ook nog zou kunnen, mocht er echt geen stelmechanisme aanwezig zijn. Is dat het stelmechanisme verwijderd is door een vorige eigenaar/garage wegens een defect aan de spanrol (lagertje oid) En dat men een kortere riem heeft genomen die op de fietsketting methode gemonteerd is om uit nood de hd pomp toch aan te kunnen drijven. @ ts. Heb jij je nieuwe riem besteld op kenteken/type gegevens van je bx of door te kijken naar het nummer op de oude riem? In dat laatste geval zou mijn theorie kunnen kloppen. In het eerste geval MOET er een span inrichting aanwezig zijn.


(jammer dat ik ook niet meer weet hoe dit bij mijn 1.4tu zat, terwijl ik de boel wel uit elkaar gehad heb om mijn snaren en distributieriem te vervangen) Is alweer 2 jaar geleden. Welligt dat iemand anders met een 1.4 tu het verlossende antwoord en/of een foto ervan kan geven????

Citroen CX2500D bj 1981

Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)

Profiel  
 
a.roelofs
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 28-08-2008

Gepost: 24 maart 2013 08:47 PM
  [ # 10 ]

de riem is besteld bij CTA sevice,een specialist voor Citroenonderdelen.

een dag niet geademd is een dag niet geleefd.

Profiel  
 
streetfighter
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 271
Geregistreerd: 25-03-2009

Gepost: 24 maart 2013 11:04 PM
  [ # 11 ]

pomp zelf is te verdraaien omde riemspanning goed te krijgen, halverwege de metalen beugel waa ook de alternator opzit zit nog een boutje en die is van de hogedrukpomp. geloof dat het zelfs dezelfde is als de onderste bevestiging van de alternator.

bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4

Profiel  
 
a.roelofs
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 28-08-2008

Gepost: 24 maart 2013 11:39 PM
  [ # 12 ]

Bedankt voor de tip.

een dag niet geademd is een dag niet geleefd.

Profiel  
 
a.roelofs
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 28-08-2008

Gepost: 25 maart 2013 10:49 AM
  [ # 13 ]

Eureka!
vanochtend onder de motorkap gedoken en…jawel hoor,
de pomp is mbv sleufgaten gemonteerd.
OP naar Specsavers!

een dag niet geademd is een dag niet geleefd.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook