1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
standkachel in C5 ?
Frank65
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 197
Geregistreerd: 09-12-2005

- C3 e-HDI
- C5 C5 2.0i Comfort Sedan automaat LPG
Gepost: 05 januari 2006 02:44 PM

Wie heeft er ervaring met een standkachel in de C5 ??

Mannen blijven kinderen alleen het speelgoed wordt steeds duurder.

Profiel  
 
Frank65
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 197
Geregistreerd: 09-12-2005

- C3 e-HDI
- C5 C5 2.0i Comfort Sedan automaat LPG
Gepost: 06 januari 2006 09:32 PM
  [ # 1 ]

Je hoort wel eens dat die nieuwe diesels te weinig warmte afgeven voor het interieur en er af fabriek dus al een soort bijverwarming in een auto zit.
Als die uit te breiden is naar een standkachel kunnen de kosten misschien meevallen omdat er een aantal leidingen al zouden liggen.

Mannen blijven kinderen alleen het speelgoed wordt steeds duurder.

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5010
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 06 januari 2006 09:32 PM
  [ # 2 ]

Geen ervaringen met een kachel in een C5, wel in een A4.

Carpoolcollega heeft er één in zijn A4 en mijn mening daarover is: hebbehebbehebbehebbehebbehebbe.

In één woord: GEWELDIG!

Als ik ‘s morgens bij hem aankom is de auto al warm. Nooit krabben hooguit een keer met een trekkertje over de ruiten.

En ‘s zomers is het ook al geweldig: de ventilatie zit er ook aan gekoppeld en als we dan in de auto moeten stappen die de hele dag in de volle zon heeft staan bakken is het heerlijk dat de ventilatie al een kwartiertje heeft gedraaid.

Enige min was dat zowel bij hem als bij een vriend van hem de inbouw een accu heeft gekost. Maar dat kan ook aan het inbouwbedrijf hebben gelegen.

Profiel  
 
Ronald_Xantia
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 16-08-2005

- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
Gepost: 07 januari 2006 12:19 AM
  [ # 3 ]
Frank65 schreef:

Je hoort wel eens dat die nieuwe diesels te weinig warmte afgeven voor het interieur en er af fabriek dus al een soort bijverwarming in een auto zit.
Als die uit te breiden is naar een standkachel kunnen de kosten misschien meevallen omdat er een aantal leidingen al zouden liggen.

Dit is een dompelaar in het koelwatersysteem, niet echt een voorbereiding voor een sk.

Gr. Ronald

C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)

http://images.spritmonitor.de/477229_5.png

Profiel  
 
Frank65
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 197
Geregistreerd: 09-12-2005

- C3 e-HDI
- C5 C5 2.0i Comfort Sedan automaat LPG
Gepost: 07 januari 2006 12:25 AM
  [ # 4 ]

Nog wat meer enthousiasme en we kunnen een deal maken voor 10 auto’s tegelijk haha. Rolling Eyes

Mannen blijven kinderen alleen het speelgoed wordt steeds duurder.

Profiel  
 
hel1
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2256
Geregistreerd: 13-06-2005

Gepost: 07 januari 2006 12:26 AM
  [ # 5 ]
renz schreef:

Johan keek ook meteen bij mijn HDI of er een standkachel in zat, maar helaas… dat is een van de weinige optie’s die ik niet heb!

oh, dan hoef ik hem niet renz Rolling Eyes  sorry Wink

zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 07 januari 2006 03:41 PM
  [ # 6 ]

met een extra accu of een zwaardere acuu, en wat aanpassingen aan de software/multiplex/etc. zou je het bestaande verwarmingscircuit moeten kunnen uitbreiden tot standverwarming, maar als je dat aanzet had je ook de motor aan kunnen zetten.

dus, start je C5, ontwaseming/acherruitverwarming aan, sluit hem af met je andere sleutel en ga 10min aan de koffie zitten… Idea

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
Frank65
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 197
Geregistreerd: 09-12-2005

- C3 e-HDI
- C5 C5 2.0i Comfort Sedan automaat LPG
Gepost: 12 januari 2006 02:23 PM
  [ # 7 ]

Vanmorgen offerte gekregen
Webasto Termotop C met klokinstelling, voor 2.0HDI
1.599,- incl.BTW helemaal compleet.
Je bent de auto wel 2 dagen kwijt.
meerprijs afstandbediening met bereik 500 meter: 350,- ook achteraf mogelijk.
Nu wacht ik op een 2e offerte van het merk Eberspacher.

Mannen blijven kinderen alleen het speelgoed wordt steeds duurder.

Profiel  
 
donderkont
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 27-10-2005

Gepost: 13 januari 2006 12:38 AM
  [ # 8 ]
M&M schreef:

Valt niet tegen ...

als je in noorwegen woon. Very Happy Very Happy Very Happy
maar voor in nederland wel te duur ja.

Profiel  
 
TonK
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 187
Geregistreerd: 07-10-2005

Gepost: 14 januari 2006 12:30 AM
  [ # 9 ]
Frank65 schreef:

Vanmorgen offerte gekregen
Webasto Termotop C met klokinstelling, voor 2.0HDI
1.599,- incl.BTW helemaal compleet.
Je bent de auto wel 2 dagen kwijt.
meerprijs afstandbediening met bereik 500 meter: 350,- ook achteraf mogelijk.
Nu wacht ik op een 2e offerte van het merk Eberspacher.

Zijn toch 3500,00 ouwe guldentjes en dat is wel een fors bedrag voor wat gemak bij het krabben.
Zelf kan ik de auto bij huis zetten en dan werkt een ventilator kachelje met tijdklok ook voortreffelijk. Afhankelijk van de buiten temperatuur 2 a 3 uur eerder instellen dan je wilt vertrekken en de ramen zijn ijs/sneeuw vrij en droog, de deuren kunnen moeiteloos open en binnen is het nog behaagelijk warm ook waardoor de ramen ook niet meteen beslaan als je wegrijd en dat allemaal voor nog geen € 50,00.  De motor van de C5 is snel op temperatuur dus die neemt het mooi over.

Misschien een overweging waard, als goedkoop alternatief.

Groetjes, Ton

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5010
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 14 januari 2006 12:46 AM
  [ # 10 ]

Denk eraan dat je koelwater ook verwarmd wordt bij een standkachel. En dat je ventilatie er ook mee gaat draaien. Dus in de zomer is je koelwater netjes op temperatuur en de auto zelf al afgekoeld voor je start.

Profiel  
 
Ronald_Xantia
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 16-08-2005

- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
Gepost: 17 januari 2006 02:53 AM
  [ # 11 ]
M&M schreef:
donderkont schreef:
M&M schreef:

Valt niet tegen ...

als je in noorwegen woon. Very Happy Very Happy Very Happy
maar voor in nederland wel te duur ja.

Dit is altijd een dure optie geweest ...  Sad

Klopt, ik kan me uit mijn jeugd herinneren dat het ook een af-fabriek optie was op de GS, die mijn ouders toen kochten. Er staat me iets van een prijs bij van 500 gulden, ruim 30 jaar terug. Wat je al niet onthoudt!

Gr. Ronald

C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)

http://images.spritmonitor.de/477229_5.png

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 17 januari 2006 06:55 PM
  [ # 12 ]
Ronald_Xantia schreef:
Frank65 schreef:

Je hoort wel eens dat die nieuwe diesels te weinig warmte afgeven voor het interieur en er af fabriek dus al een soort bijverwarming in een auto zit.
Als die uit te breiden is naar een standkachel kunnen de kosten misschien meevallen omdat er een aantal leidingen al zouden liggen.

Dit is een dompelaar in het koelwatersysteem, niet echt een voorbereiding voor een sk.

Gr. Ronald

die dompelaar,waar zit die ergens en hoe werkt die??? want als ik in de mijne stap en ‘t vriest buiten ,is ‘t er wel redelijk koel in binnen!!!

Profiel  
 
Ronald_Xantia
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 16-08-2005

- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
Gepost: 19 januari 2006 03:03 AM
  [ # 13 ]
blooper1963 schreef:
Ronald_Xantia schreef:
Frank65 schreef:

Je hoort wel eens dat die nieuwe diesels te weinig warmte afgeven voor het interieur en er af fabriek dus al een soort bijverwarming in een auto zit.
Als die uit te breiden is naar een standkachel kunnen de kosten misschien meevallen omdat er een aantal leidingen al zouden liggen.

Dit is een dompelaar in het koelwatersysteem, niet echt een voorbereiding voor een sk.

Gr. Ronald

die dompelaar,waar zit die ergens en hoe werkt die??? want als ik in de mijne stap en ‘t vriest buiten ,is ‘t er wel redelijk koel in binnen!!!

De echte techneuten kunnen misschien een volwaardiger antwoord geven, maar dit is wat ik begrepen heb.

Een motor in bedrijf levert arbeid en warmte. Hoe efficienter de motor, des te meer arbeid en des te minder warmte. Vergelijkbaar met een gloeilamp, je wilt licht van zo’n ding, geen warmte. Zo wil je ook arbeid van een motor en geen warmte.
Nou dat is bij die HDI’s aardig gelukt, ze zijn relatief aardig effecient.
Dat heeft wel een bijkomend nadeel. Een motor werkt pas echt efficient en slijtagearm als hij, of beter, de olie die de motor smeert, op bedrijfstemperatuur is.
Blijkbaar, en nu ga ik een beetje gissen, is de HDI motor zo efficient dat hij te langzaam op bedrijfstemperatuur komt in koude omgevingen, dit geeft verhoogde slijtage.
Om dit te verhelpen, wordt het koelsysteem geforceerd opgewarmt door een electrisch verwarmingselement, ook wel de dompelaar genoemd als dat spiraaltje waar je op de camping je water mee kookt, althans in de jaren 60 Wink
Waar het ding precies zit, geen flauw idee.
Het ding is dus niet primair bedoeld om jou of het interieur op te warmen, maar om de motor sneller op bedrijfstemperatuur te brengen.

Gr. Ronald

C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)

http://images.spritmonitor.de/477229_5.png

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 19 januari 2006 01:05 PM
  [ # 14 ]

Dat is dus niet helemaal zo, want de dompelaar zit in het interieur circuit. D’r is ook een motor en een koelcircuit. Deze komen bij elkaar in de de thermostaat. Maar het is aan de schakeling niet te zien of ze bij lage (koelwater-)temperaturen allemaal gescheiden zijn, ik denk het wel. De motor warmt dan alleen zichzelf op. De dompelaar (+ de uitlaat) doet het interieur.

Je hebt dus 3 circuits ze beginnen allemaal bij de thermostaat:

[list]1 Thermostaat-> dompelaar-> warmtewisselaar interieurverwarming-> warmtewisselaar EGR-> waterpomp-> thermostaat

2 Thermostaat-> warmtewisselaar olie-“water” -> (warmtewisselaar lucht-“water’, nodig voor FaP regeneratie cyclus)-> thermostaat

3 Thermostaat-> koelradiateur-> thermostaat (in dit circuit zit ook het expansievat/reservoir)[/list:u]

Frappant is dus dat het interieurcircuit ook een warmtewisselaar met de uitlaat heeft (bij de EGR) en dat het motorcircuit de inlaatlucht kan opwarmen. (alleen nodig voor het FaP)

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
unknown4u
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 30-07-2005

Gepost: 19 januari 2006 01:20 PM
  [ # 15 ]

wat mij inderdaad opvalt is dat wanneer je de auto start er binnen 10 seconden warme lucht uit het “dompelaar” circuit komt. dat heeft citroen toch wel goed voor elkaar, alleen jammer dat de spiegels bij een ligne prestige niet verwarmd zijn. Heeft iemand daar nog goede en vooral een goedkope oplossing voor?

Xantia 1.9 Dx 441.000 km C5 ligne prestige HDI 192.000 km

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook