5 van de 8
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »
   
Break: achterruit
TonK
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 187
Geregistreerd: 07-10-2005

Gepost: 10 januari 2006 10:40 PM
  [ # 61 ]

kloom00 schreef:

Bedankt voor de tip, ik zal het binnenkort even proberen.
(want zo’n los draadje bij de achterruit is ook niet alles )

Ik ga zelf een andere oplossing testen n.l. met zelfklevend kopertape. Deze tape wordt gebuikt door mensen die Tiffany-werk maken en bestaat uit een smalle koper-tape van 4 mm breed die zelfklevend is en zeer goed soldeerbaar. Deze tape wil ik nu gebruiken i.p.v. draad en dit aan begin en einde aan de draden solderen daarna kan het geheel eventueel afgetaped worden ter bescherming. Het voordeel is dat het gemakkelijker werkt want je hebt geen los bungelend draadje en dat het veel platter is dan een draadje.

Deze tape krijg ik morgen aan, dan kan ik een proef doen. Dit kan allemaal probleemloos dankzij de ruit van oldenhage.

Ik houd je op de hoogte van het resultaat.

Groet, Ton

Profiel  
 
kloom00
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 194
Geregistreerd: 30-04-2004

- 2CV Dolly
- Ami 8 berline
- CX 2.0 RE Break
- Xantia Break Exclusive 2.0 16V
- (Grand) C4 Picasso 1,6 HDI Ligne Prestige
- Saxo 1.1 60 pk
- GS/GSA X3
Gepost: 11 januari 2006 12:30 AM
  [ # 62 ]

Ik ben benieuwd of het werkt, het zou mooi zijn als er een oplossing komt voor iedereen wiens ruit uit de garantie is. Smile

Profiel  
 
TonK
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 187
Geregistreerd: 07-10-2005

Gepost: 12 januari 2006 12:29 AM
  [ # 63 ]

Heb de proef genomen met de koper-tape en het is in één woord geweldig. Laughing  Laughing  Laughing
Eerst de ruit ter plaatse goed ontvet en daarna de tape aangebracht tussen het aansluitblok (linksboven) en het soldeerpunt van de schakeldraad (bovenste soldeerpuntpunt / ruit midden onder ) de tape tegen dit soldeerpunt aan laten lopen en daarna doorgesoldeerd met bestaande soldeerpunt.
Bovenaan een verbinding gemaakt(gesoldeerd) met de dunne draad (rood/geel).
Met de tape is het mogelijk bochten te maken (knik-gewijs). Na het plakken van de tape goed afwrijven met b.v. een rond stukje hout zodat alle luchtbelletjes onder de tape en alle kreukeltjes zijn verdwenen.
Je kunt ten overvloede de knikpunten eventueel met een druppeltje soldeertin versterken. Als je geen bochten wilt maken dan bij een hoek de tape iets over elkaar plakken en terplekke solderen dat gaat uitstekend met deze tape. Eigenlijk wijst het allemaal vanzelf het is heel simpel te doen en het resultaat ziet er geweldig uit, al zeg ik hetzelf, eigenlijk zonde om het ter bescherming nog af te plakken maar dat is uiteraard wel beter.

Deze kopertape is te koop bij http://www.glashobby-webshop.nl klik op Tiffany (linker kolom) en daarna op Verbindingsmiddelen. Kies voor de tape TVM137 3,97mm à € 4,55 of TVM140 4,36mm à € 5,30 per rol van 33meter dus voor de kosten hoef je het niet te laten en met 33 meter kun je nog eens misplakken. Surprisedops:
Ik heb voor de tape met de zwarte lijmlaag gekozen omdat deze, volgens de leverancier, de beste hechting geeft en als je zwarte laag op de ruit iets beschadigd is je de tape niet ziet. I.p.v. bestellen kun je het ook afhalen (Veenendaal) maar dan even bellen (zie website)

Ik heb nog zat over dus als iemand in de buurt van Soest het wil hebben, altijd goed. Stuur maar een berichtje.

Groet, Ton

Profiel  
 
TonK
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 187
Geregistreerd: 07-10-2005

Gepost: 12 januari 2006 03:47 PM
  [ # 64 ]
M&M schreef:

Super , klinkt als een prima oplossing Very Happy

Nog sterker, het is een prima oplossing Very Happy en scheelt ook nog een vracht geld als je de ruit zelf moet betalen. Bovendien is het een werkje van niks het is zo gedaan en je ruit werkt weer als vanouds dus weer een tevreden C5ér :fijnsturen

Groet, Ton

Profiel  
 
kloom00
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 194
Geregistreerd: 30-04-2004

- 2CV Dolly
- Ami 8 berline
- CX 2.0 RE Break
- Xantia Break Exclusive 2.0 16V
- (Grand) C4 Picasso 1,6 HDI Ligne Prestige
- Saxo 1.1 60 pk
- GS/GSA X3
Gepost: 22 januari 2006 02:52 AM
  [ # 65 ]

Vandaag heb ik de methode van Ton uitgeprobeerd op mijn achterruit (met dank aan de tape van Ton Very Happy )
Binnen een uur zat alles er op, inclusief solderen en afplakken.
Ik heb wel de volledige koperbaan vertint, zodat hij iets steviger is en minder snel zal oxideren.

Zoals Ton al zei, het kost bijna niks, en je ruit werkt weer perfect. Een aanrader voor iedereen waarvan de ruit uit de garantie is.  Cool

Marko.

Profiel  
 
TonK
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 187
Geregistreerd: 07-10-2005

Gepost: 22 januari 2006 08:54 PM
  [ # 66 ]

@marko,
Blij te horen dat het gelukt is en je ruit weer goed werkt. Het is inderdaad snel gepiept. Je hebt het wel erg mooi gemaakt met volledig vertinnen dit is niet echt nodig als je ook nog afplakt want dat sluit oxydatie voldoende uit. Bovendien als dit koper zou oxyderen is je auto allang weggeroest voordat je door de kopertape heen bent. Maar goed kwalitatief heb je gelijk vertinnen is nog beter en het is gemakkelijk gedaan.

Groet, Ton

Profiel  
 
kloom00
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 194
Geregistreerd: 30-04-2004

- 2CV Dolly
- Ami 8 berline
- CX 2.0 RE Break
- Xantia Break Exclusive 2.0 16V
- (Grand) C4 Picasso 1,6 HDI Ligne Prestige
- Saxo 1.1 60 pk
- GS/GSA X3
Gepost: 22 januari 2006 09:39 PM
  [ # 67 ]

Het vertinnen is hooguit 5 minuten meer werk, en aangezien je toch alles al bij de hand hebt,
kun je het beter gelijk doen.
De koperbaan is hierdoor een stuk steviger, dus dat is ook mooi meegenomen.  Very Happy

Misschien is deze methode ook wel een mooie voor de Tiplijst ?

Profiel  
 
Geo
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 445
Geregistreerd: 17-06-2005

Gepost: 18 februari 2006 10:34 PM
  [ # 68 ]

HELP!

Mijn achterruitje wil ook niet meer open, maar ik weet (nog steeds) niet hoe die nou toch open te krijgen is…
Ik heb inmiddels de beroemde kopertape besteld, maar ik weet nog steeds niet wat ik aan wat moet solderen straks. Daarbij hoop ik tevens dat mijn achterruitverwarming het weer optimaal zal gaan doen….. (een van de middelste draadjes doet het niet en á+s net degene die in het zicht zit natuurlijk…).

Kan niet iemand een fotoreportage maken van dit proces…?

Nogmaals: help!

Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8

Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)

Profiel  
 
TonK
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 187
Geregistreerd: 07-10-2005

Gepost: 18 februari 2006 11:24 PM
  [ # 69 ]
Geo schreef:

HELP!

Mijn achterruitje wil ook niet meer open, maar ik weet (nog steeds) niet hoe die nou toch open te krijgen is…
Ik heb inmiddels de beroemde kopertape besteld, maar ik weet nog steeds niet wat ik aan wat moet solderen straks. Daarbij hoop ik tevens dat mijn achterruitverwarming het weer optimaal zal gaan doen….. (een van de middelste draadjes doet het niet en á+s net degene die in het zicht zit natuurlijk…).

Kan niet iemand een fotoreportage maken van dit proces…?

Nogmaals: help!

Rustig Geo, geen paniek. Het is zo simpel dat een fotoreportage erg overdreven lijkt. Maar goed je begrijpt het dus niet.
Leest mijn verhaal (van 11 jan. 2006) in dit draadje eens rustig door, bij voorkeur bij de ruit en vertel dan WAT je er precies niet aan begrijpt. Kun je het aansluitblok (linksboven) of de schakeldraad (middenonder) niet localiseren of is het wat anders. Een eerste vereiste is dat je eerst de afdekkapjes verwijderd.

Uiteraard moet eerst de ruit zelf worden geopend en als dat dus niet meer elektrisch gaat moet je dat met de hand doen. Daarvoor open je de achterklep en dan zo dicht mogelijk bij de ruitenwisser in de buurt trek je de bekleding van de achterklep een stukje los zodat er een opening onstaat tussen achterklep en bekleding. Door deze opening kun je met de hand een palletje bedienen om de ruit handmatig te openen. Daarna mijn procedure volgen.
Ik hoop dat dit voldoende duidelijk is. Laat het anders even weten, we komen er zeker uit.

Overigens is dit GEEN reparatiemethode voor een defecte draad in je achterruitverwarming dus die zul je apart moeten repareren b.v. met elektrisch geleidende lijm die daarvoor in de handel is zoals WOMI ELECTROLIJM.(bij automaterialen zaak)

Groet, Ton

Profiel  
 
Geo
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 445
Geregistreerd: 17-06-2005

Gepost: 19 februari 2006 12:00 AM
  [ # 70 ]

Ton, bedankt voor de reactie. Ik ben niet in paniek hoor, maar helemaal duidelijk is het me nog niet.
Ik zal morgen (het is nu donker) de ruit proberen open te krijgen, dat moet nu wel lukken met je tip.
Het gaat me er vooral om welke draadjes ik waar moet doorsolderen.

Ik heb de boel ooit al eens bekeken toen de ruit nog wel open ging, maar ik kan überhaupt nergens een ¨spoortje¨ vinden van een draadje dat ergens langs de zijkant van de ruit zou moeten lopen (van het blok aan de bovenkant van de ruit, naar midden onder bij het slot).
En die draadjes van de achterruitverwarming eindigen ook in het zwarte niets, daar zou toch een verbinding moeten zitten? Of is die hele zwarte rand om de achterruit heen geleidend?

Bovenaan zit inderdaad dus een blokje op de ruit gelijmd(?) en daar zit een zwart kapje overheen. Ik zie daar nog net een paar draadjes onder vandaan lopen en ik neem aan dat is (een van) die draadjes moet solderen aan de kopertape?
Ik denk dat ik dat kapje er wel af krijg. Ook het kunstof paneel van de achterklep krijg ik er denk ik wel af. Dan is het natuurlijk nog de vraag of de schakelaar defect is (hij zegt geen klik meer als ik ´m indruk) of dat het inderdaad aan de achterruit ligt. Achterruitverwarming doet het verder wel en de achterruitenwisser ook.

Bij het slot zitten als ik het goed begrijp ook een aantal draadjes waarvan ik er enige moet solderen aan de kopertape?

Als je me dus kunt vertellen welke draadjes ik moet solderen, dan moet ik er wel uit komen.

Oh ja, is het verstandig om de ruit nu open te maken? Ik heb de tape nog niet, dus kan er nog niet aan werken. Ik bedoel; krijg ik de ruit weer fatsoenlijk dicht?

Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8

Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)

Profiel  
 
TonK
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 187
Geregistreerd: 07-10-2005

Gepost: 19 februari 2006 01:06 AM
  [ # 71 ]

@Geo,
OK, we gaan je rijtje met vragen even langs,
Op de bestaande ruit kun je de sporen niet zien die liggen die zitten n.l. onder de zwarte laag die o.a. aan de zijkant van de ruit is aangebracht. Daar lopen de sporen voor zowel verwarming als schakelaar. Die van de verwarming zijn breed dus daar gebeurt niet zo snel iets mee in tegenstelling tot de schakelaardraad deze is erg dun.
De tape moet je straks dus gewoon over dat zwarte deel heen plakken.

Dat zwarte kapje moet je gewoon laten zitten. Er lopen drie draden heen. Twee dikke en een dunne. De dunne heeft de kleuren geel/rood. Deze knip je af vlak bij het zwarte blokje en maak je een klein stukje blank eventueel de isolatiekous om de draden iets inknippen. De kopertape laat je op dat punt beginnen en deze plak je verder over het zwarte deel (een beetje aan de zijkant) naar middenonder van de ruit. Als je daar het kapje verwijderd dan zie je twee soldeerpunten. Je moet de bovenste (als de ruit dicht is) hebben om de kopertape tegenaan te laten lopen. Vervolgens soldeer je de verbindingen aan begin en einde van de tape met resp. de geel/rode draad en het soldeerpunt midden-onder. Daarna de kopertape afplakken met isolatietape ter bescherming. Dat is alles.

Als je schakelaar niet meer klikt dan is deze waarschijnlijk defect. Dit kun je meten door het plugje tussen schakelaar en ruit even los te maken en aan de schakelaar zijde met een Ohmmeter te meten of de schakelaar het doet. Zo niet dan deze vervangen voordat je met de kopertape gaat beginnen. Kopertape is bedoeld als oplossing indien de schakelaar wel werkt maar het ruitslot niet.

Je kunt de ruit nu openmaken want hij moet weer gewoon sluiten als het goed is. Je kunt ook alvast de schakelaar doormeten.

Succes, Ton

Profiel  
 
Geo
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 445
Geregistreerd: 17-06-2005

Gepost: 19 februari 2006 11:57 PM
  [ # 72 ]

Ok Ton, bedankt. Dit klinkt allemaal heel helder. Is er genoeg ruimte om te solderen overal? Heb vandaag helaas niet kunnen kijken, dus dat zal ik z.s.m. deze week doen.
Kan het niet zo zijn dat de schakelaar niet klikt omdat er geen stroomtoevoer is? Het is toch een elektronisch slot? En wat kost een nieuwe schakelaar eventueel of is die misschien ook te repareren?

Ik houdt jullie op de hoogte van de ontwikkelingen en wellicht is er straks een nieuwe enthousiasteling bij over de kopertape… Wink

Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8

Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)

Profiel  
 
TonK
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 187
Geregistreerd: 07-10-2005

Gepost: 20 februari 2006 12:24 AM
  [ # 73 ]

@Geo,

Als je de afdekkapjes verwijdert is er ruimte genoeg zoals je zult zien.
De klik in de schakelaar is mechanisch en heeft niets van doen met het slot of stoomtoevoer dus eerst de schakelaar meten voordat je met de kopertape aan de gang gaat want anders doe je het voor niets en dat is zonde van tijd en moeite.

Wat een schakelaar kost weet ik niet maar repareren wordt niks. Gewoon vervangen door een nieuwe maar eerst meten (meten is weten)

Profiel  
 
Geo
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 445
Geregistreerd: 17-06-2005

Gepost: 20 februari 2006 02:31 PM
  [ # 74 ]

Hoeveel moet de weerstand zijn?

Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8

Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)

Profiel  
 
Bas
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1003
Geregistreerd: 13-07-2004

Gepost: 20 februari 2006 05:03 PM
  [ # 75 ]

Bij mij is de achterruit ondertussen vervangen. Er was alleen maar 1 draadje van de achterruit verwarming wat het niet meer deed en toen hebben ze vanuit de garage, onder garantie zelfs, de achterruit vervangen…. Uiteraard na overleg met de lease maatschappij. Dus ik weet niet of er misschien dan toch een constructiefoutje in zit?

“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”

Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat

Profiel  
 
 
5 van de 8
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook