Hoi,
Ik heb een Xsara waar ik de graden kan instellen.
Als ik hem b.v. op 20 graden zet en ga rijden word als het ware de auto vol gepompt met zeer warme lucht. Zo erg zelfs dat het gewoon te heet word.
Als je hem echter op 20 graden houd gaat ie na 10 minuten veel mindere warme lucht blazen, soms zelfs gewoon koud.
Omdat ik de Xsara nog niet zo lang heb ben ik benieuw of dit hoort?
Alvast bedankt!
Bob
Klinkt alsof de temperatuur sensor van het interrieur niet zo goed werkt.
Ik weet helaas niet waar deze bij de Xsara zit, ik vemoed naast het klokje of in de hemel bij de interrieur verlichting. Het is een temperatuurvoeler met een klein aanzuigventilatorje erachter, mogelijk het is het ventilatortje kapot, of er zit heel veel stof voor.
Andere optie is, (laten) uitlezen met een Lexia, dan kun je alle temperaturen zien, en zien wat de climate-control doet.
Sensor werkt goed, kleine ventilator werkt ook goed.
Zit te denken aan de thermostaat, aangezien de temperatuur meter van de motor amper boven het eerste streepje uitkomt en nog al schommelt.
Bob
Totaal aantal Berichten: 27893
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dit is wel een vrij normaal gedrag.
Er zal eerst flinke warme lucht de auto in geblazen moeten worden om de koude lucht in de auto op te warmen, hierdoor kan het even wat warmer aanvoelen.
Als de auto eenmaal binnen op temperatuur is, is er minder warme lucht vanuit de roosters nodig om de temp constant te houden.
Zeker met de koude temperaturen die nu buiten zijn moet de verwarming eerst even flink aan de gang. Als het straks warmer is buiten dan zal het verschil minder groot zijn.
Het kan zoals hierboven al gezegd is geen kwaad om de binnen temp sensor even stofvrij te maken, dan werkt de sensor gewoon veel beter waardoor het systeem rustiger zijn werk doet.
De sensor zit links naast het klokje of boardcomputer (net welke je heb) in een roostertje van ongeveer 2 a 3 cm. Dit roostertje zit na ruim 10 jaar bijna zeker vol met stof
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Mijn cx trd vertoonde hetzelfde verschijnsel. Als een thermostaat die flink doorschiet.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 162
Geregistreerd: 24-06-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Puretech 130
- Saxo 1.0i
Hallo Bob: ik denk een zwak puntje van de xsara.
Ik herken je probleem. Ik heb een xsara break uit 2003, destijds nieuw aangeschaft. vanaf kilometerstand 1 is dit zo geweest bij mijn auto en nu bij 327000 km nog hetzelfde: wanneer je de verwarming op het eerste rode vakje zet wordt het de eerste 20 kilometer een sauna binnen, en lijkt het niet goed af te stellen.Hoe kouder het buiten is hoe mee last je ervan hebt. Destijds mee terug geweest naar de garage, sensor was o.k. Mijn oplossing is: verwarming in automatische stand en de lucht op het middenrooster uitzetten. Dan verwarmt hij geleidelijker en blijft beter op de gekozen temp.
groet
”Steeds quoten op voorgaand bericht is niet nodig”
Ok, dan is het dus “normaal”.....en bedankt voor je tip, ga het morgen even proberen.
Inderdaad, lijkt soms wel een sauna, maar na tien minuten gaat ie weer naar koud, dat zal dan wel geen koud zijn, maar na die eerste 10 minuten sauna lijkt alles koud natuurlijk!
Vraag me wel af om de temperatuur van een TD motor hoger moet staan dan het eerste streepje of er iets boven, ga voor zekerheid maar de thermostaat vervangen!
Bob