Mijn cx 2500rd koppelt bij koude motor perfect maar na enige tijd bij warme motor koppelt hij moeilijk.




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Hier staat ie beter
Snel gedaan
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Leg even uit wat je bedoelt met “koppelt moeilijk”.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>


























Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Wat bedoel je, Citroharm? Gaat de bediening van de koppeling moeilijk bij warme motor? Of komt de koppeling niet los? Of gaat de koppeling slippen?
Kijk als ik smorgens in de auto stap dan koppelt hij zoals het moet.Als de auto warm is dan lijkt net of het koppelpunt verloopt, hij begint moeilijker te koppelen en te ontkoppelen. De koppeling slipt niet!!!!
Moderators nog bedankt om deze topic op de goede plek te hebben gezet, ik had niet goed opgelet waar hij werd geplaatst,ben niet zo vaak op dit toch zeker goede forum…












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat moet je nog een beetje verduidelijken Harm. Als hij warm is trap je de koppeling in en wat gebeurt er dan (niet)?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Als hij warm is dan trap ik de koppeling in en dan krijg ik hem moeilijk in de versnelling.
Dan ligt het koppelpunt in 1 keer een stukje lager,dan kan ik het koppelpedaal nog een heel klein
stukje tegen de bodem aan trappen en dan koppelt/ontkoppelt hij. Bij koude motor koppelt gewoon zoals het hoort en
ligt het koppelpunt een stukje hoger…












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat is vreemd inderdaad. Mischien een overlijdende kabel. Die rekt als ie warm wordt…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
En als je de koppeling even op laat komen en dan nog een keer intrappen en dan schakelen,wat doet ze dan?
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Ik heb al een nieuwe kabel gemonteerd maar helaas,de 2e tip ga ik vandaag even uit proberen iig alvast bedankt voor de tip.














































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Meestal is het beschreven probleem toch wel te wijten aan slijtage van het druklager op de drukgroep.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Ik heb het zelf nog nimmer bij de hand gehad, maar wat waterman zegt klinkt wel als aannemelijk. Aangezien de kabel dus al vervangen is door een nieuwe en de rest niet echt iets met het koppelen te maken heeft.
Wordt wel een heel ander verhaal in dat geval, want dan kun je de motor + bak eruit gaan takelen.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
waterman schreef:Meestal is het beschreven probleem toch wel te wijten aan slijtage van het druklager op de drukgroep.
Maar waarom bij koude motor geen last en bij warme wel?
Zit zelf meer te denken aan slijtage in de bak.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Och dan moet ook de motor eruit, dus dan kun je meteen de toestand van de koppeling bekijken voordat je de bak openschroeft.
En (ont)koppelen heeft niet direct iets met slijtage in de bak te maken toch? Dat zou eerder problemen met schakelen geven.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D














































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Natuurlijk heeft slecht ontkoppelen niets te maken met slijtage in de versnellingsbak. Dat het probleem zich bij een warme motor meer of erger voordoet is evident: de boel wordt dan behoorlijk warm en zet dan dus ook behoorlijk uit.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste