Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 14-02-2010
- ID/DS ID20 Break
- ID/DS DS23M PICKUP
- ID/DS DS-Electric
Ik heb de koppeling laten zitten vanwege het feit dat ik waarschijnlijk de 2e en 3e versnelling
nodig heb. Om te schakelen moet je de kracht van de motor tov de versnellingsbak weg halen om de cynchronisatieringen z’n werk te kunnen laten doen.
De eerste bedoeling was om zonder koppeling te werken, het probleem is dat de motor niet direct ontkoppeld kan worden. Bij gas loslaten gaat hij regeneratief z’n toeren laten zakken.
Een schakelaar om de motor volledig te ontkoppelen was softwarematig (nog) niet mogelijk.
Mocht dit in de toekomst wel kunnen dan heb ik de adapter die ipv de koppeling zou moeten komen
al klaar liggen. De schakelaar hiervoor wordt dan gekoppeld aan de kabel van de koppeling.
(Bij noodsituaties trap je automatisch op je koppeling en ga je niet ergens een schakelaartje zoeken).
Achteruit rijden doe ik gewoon via de versnellingsbak en niet dmv een schakelaar.
Dit lijkt me veiliger en de bediening blijft dan hetzelfde als van de andere DSsen.
Wanneer ik een DC-motor toegepast had, dan levert de motor met gas loslaten geen kracht meer
en zou je wel zonder koppeling moeten kunnen schakelen.
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Duidelijk,maar de motor kan dus wel links en rechtsom draaien als je dat zou willen door middel van een schakelaar
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Jeetje wat doe je dat netjes!
Heel mooi project! Petje af.
Ik volg het met veel belangstelling.
Ik heb nu in een paar verschillende electrische auto’s gereden. Het toerentalbereik waarin voldoende koppel wordt geleverd is zo groot dat je echt niet hoeft te schakelen. Vastzetten in 2 of 3 en rijden maar.
Helemaal geruisloos zijn ze trouwens niet, want je hoort wel wat geluid van de motor en van de oude bestaande versnellingsbak. De volgende stap in de ontwikkeling van electrische auto’s is de hub-motor. Daar is de motor verwerkt in de naaf van elk wiel (eh, behalve het reservewiel). Bij electrische fietsen en scooters wordt dit al een aantal jaar zo gedaan. Tel uit je voordelen:
- 4-wiel aandrijving
- geen versnellingsbak, koppeling, aandrijfassen, differentieel, homokineten en noem naar op.
- groot koppel door grote diameter
- kan ook nog rijden als er een motortje stuk is.
- geruisloos
Nadeel zijn er natuurlijk ook, want de motoren vormen geen onderdeel van het afgeveerde wagengewicht en qua ombouw zal het ook wat ingrijpender zijn. Toch is dit waarschijnlijk wel de toekomst.
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
En ik blijf maar wachten tot iemand die velgen als retrofit-kit ontwikkelt, zodat ze onder bijna elke auto passen. Als je dát voor elkaar krijgt heb je volgens mij écht wat!
Maar ja, dat denk ik ook over zonnecellen in de vorm/maat van standaard dakpannen.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Dan heb je alleen de aandrijfassen nodig om te kunnen remmen !
Ben wel benieuwd of met een motor per wiel je nog wel een dergelijk kleine draaicirkel kan bewerkstelligen. De motorruimte blijft dan gereserveerd voor reservewiel, HD pomp met elektrische aandrijving en een groot aantal accu’s. Je kunt dan wellicht ook nog bagage kwijt ?
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
nltecoko schreef:En ik blijf maar wachten tot iemand die velgen als retrofit-kit ontwikkelt, zodat ze onder bijna elke auto passen. Als je dát voor elkaar krijgt heb je volgens mij écht wat!
Maar ja, dat denk ik ook over zonnecellen in de vorm/maat van standaard dakpannen.
Zonnepanelen in de vorm van een dakpan bestaan. http://www.darvan.be/index.php?taal=NL
Dan zal het dus niet lang meer duren dat er elektrische aandrijving per wiel voor auto’s op de markt komt.
Voor vliegtuigen is elektrische aandrijving per wiel al beschikbaar en wordt het al toegepast. Wordt gebruikt om mee te taxiën. Zo is er minder uitstoot van kerosine op straat hoogte.
Totaal aantal Berichten: 807
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Snoet schreef:Ik heb nu in een paar verschillende electrische auto’s gereden. Het toerentalbereik waarin voldoende koppel wordt geleverd is zo groot dat je echt niet hoeft te schakelen. Vastzetten in 2 of 3 en rijden maar.
Dat is wel afhankelijk van het toerenbereik van de electrische motor. Ook zal je waarschijnlijk een nieuw soort slijtage krijgen in de versnellingsbak. Als je in de 2 of 3 op topsnelheid gaat rijden zullen er een aantal onderdelen harder gaan draaien dan ooit tevoren en als je slechts 1 versnelling gebruikt zal deze sneller slijten.
Voor zover ik het heb begrepen uit dit draadje gebruikt Duivekeet een AC motor van 30kW die optimaal draait tussen de 2000 en 4000 toeren. Dat komt overeen met een groot deel van het bruikbare bereik van de oude DS motor. Dan lijkt het mij ook logisch om de versnellingsbak te blijven gebruiken.
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Snoet schreef:De volgende stap in de ontwikkeling van electrische auto’s is de hub-motor. Daar is de motor verwerkt in de naaf van elk wiel (eh, behalve het reservewiel).
http://en.wikipedia.org/wiki/Lohner-Porsche
Maar dat uiteraard geheel terzijde
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Wat een leuke link ! Ik schreef ook ‘al een aantal jaren’, maar dat dit concept al 113 jaar geleden op de markt was wist ik niet. Net als die mooie Stirlingmotortjes. Pas na 200 jaar demonstratiemodellen in de hobbysfeer bedacht iemand om dit principe in een CV ketel te integreren. Sommige goede ideeën hebben gewoon wat tijd nodig.
Terug bij de electromotoren: door toepassing van AC motoren met slimme vermogenselectronica en hall-sensoren is de aandrijving borstelloos én heel mooi regelbaar. Daarmee zijn de motoren wel een stuk praktischer geworden voor toepassing in electrische voertuigen, dus ontwikkeling is er wel degelijk.
Een paar van de basisregels van de techniek zijn ‘hoe simpeler hoe beter’ en ‘hoe minder bewegende delen hoe beter’. Dat past wel bij die naafmotoren. Ben benieuwd wanneer deze setjes bij Chyparse liggen ...
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 14-02-2010
- ID/DS ID20 Break
- ID/DS DS23M PICKUP
- ID/DS DS-Electric
Het hydrauliek gedeelte werkt ondertussen ook via het accupakket.
Een DC/DC-converter maakt van de 108V van het accupakket 24V voor de hydrauliekmotor. Dit is een 450W motor zoals ze gebruikt worden op elektrische fietsen in Griekenland. In nederland is max. 250W toegestaan.
Het duurt ongeveer 40sec. voordat de auto vanuit rust toestand volledig onder druk staat. (155 bar)
De motor wordt geschakeld door een drukschakelaar zoals deze zit bij het remcommando.
Er staat op Youtube een filmpje. http://www.youtube.com/watch?v=gipBjSTR1-w
Totaal aantal Berichten: 10259
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Snoet schreef:Ik heb nu in een paar verschillende electrische auto’s gereden. Het toerentalbereik waarin voldoende koppel wordt geleverd is zo groot dat je echt niet hoeft te schakelen. Vastzetten in 2 of 3 en rijden maar.
Helemaal geruisloos zijn ze trouwens niet, want je hoort wel wat geluid van de motor en van de oude bestaande versnellingsbak. De volgende stap in de ontwikkeling van electrische auto’s is de hub-motor. Daar is de motor verwerkt in de naaf van elk wiel (eh, behalve het reservewiel). Bij electrische fietsen en scooters wordt dit al een aantal jaar zo gedaan. Tel uit je voordelen:
- 4-wiel aandrijving
- geen versnellingsbak, koppeling, aandrijfassen, differentieel, homokineten en noem naar op.
- groot koppel door grote diameter
- kan ook nog rijden als er een motortje stuk is.
- geruisloosNadeel zijn er natuurlijk ook, want de motoren vormen geen onderdeel van het afgeveerde wagengewicht en qua ombouw zal het ook wat ingrijpender zijn. Toch is dit waarschijnlijk wel de toekomst.
Leuk. Een van de ideëen die op tafel kwamen bij het ontwerp van de ds was om de motor alleen maar een hydraulische pomp aan te laten drijven. Dan zouden de wielen aangedreven worden door hydromotoren, zoals bij veel graafmachines van tegenwoordig.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Mooi filmpje op YouTube, ga zo door
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Ziet er mooi uit! Wel valt me op dat de cyclus héél erg kort is wanneer je aan het stuur draait, het lijkt alsof je geen enkele drukreserve hebt. Als ik dit op mijn auto zou horen zou ik meteen de voorraadbol gaan controleren.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé