Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
van de voorpagina
Frankrijk: voor vele Nederlanders het land van hun dromen, van Franse melk en honing, zon en het goede leven. Vele Nederlanders hebben er een tweede huis, maar er zijn er ook die zich permanent gevestigd hebben in de sinds kort door een “Hollande” geleide republiek. Toch hebben die mensen van die dingen die hen naar Nederland doen verlangen. Goudse kaas, hagelslag en pindakaas bijvoorbeeld, maar ook verse haring…
Uw testredacteuren kregen van een paar van die naar Frankrijk vertrokken Nederlanders een boodschappenlijstje in de mailbox en besloten spontaan een actie op te zetten en de zo gemiste voedingsmiddelen te gaan bezorgen. Natuurlijk moest er een geschikte boodschappenauto worden geregeld. Citroën Nederland was wederom bereid om het Citroën-Forum van gepast testvervoer te voorzien: een spiksplinternieuwe C3 Picasso in luxe uitvoering.
De C3 Picasso is inmiddels al enige tijd op de markt. Reden voor Citroën om het model afgelopen najaar eens goed onder handen te nemen. Zo werd het front aangepast, het interieur opgewaardeerd en kwamen er nieuwe opties in het programma. De ons ter beschikking gestelde uitvoering van de gerestylde C3 Picasso is werkelijk van alle denkbare luxe voorzien. Om te beginnen de 120 pk sterke 1.6 VTi motor, welke gekoppeld is aan de bekende EGS-versnellingsbak met zes verzetten. Daarnaast vinden we laatste versie van het eMyWay-navigatiesysteem in combinatie met een prima stereosysteem, een compleet met leer bekleed interieur, stoelverwarming, lichtmetalen velgen (zelfs voorzien van winterbanden!), bochtenverlichting en een groot panoramadak. Met recht een zeer luxe boodschappenauto!
Toch is de C3 Picasso veel meer dan een boodschappenauto. Om te beginnen door de afmetingen, want écht klein kan je hem niet noemen. Van binnen biedt de auto meer dan voldoende ruimte. Het interieur is ruim opgezet en van een aantal handigheden voorzien die het praktisch nut behoorlijk vergroten. Zo is de achterbank niet alleen in ongelijke delen neer te klappen, maar ook nog eens in delen verschuifbaar. Onder de vloer voor die achterbank zitten dan ook nog eens twee opbergvakken. De rugleuning van de rechter voorstoel is omklapbaar, zodat vervoer van lange spullen makkelijk wordt en onder die stoel zit nog een schuiflade. Op het dasboard zelf is helaas weinig ruimte om spullen te leggen. De kofferruimte is variabel door de verschuifbare achterbank. Met de bank in de achterste stand is de ruimte in de kofferbak net toereikend voor de bagage van uw twee redacteuren. Met de bank naar voren kunnen twee kleine kinderen nog steeds zitten en kan de bagage van een klein gezin ook mee.
De rijeigenschappen vallen op in positieve zin. De besturing is op lage snelheid wel erg licht, maar toch is de C3 Picasso zeker gezien de hoogte verrassend stabiel en laat hij zich met groot gemak door het stadsverkeer en over de Franse binnenwegen loodsen. Het comfort is ook op de relatief platte banden dik in orde en het weggedrag is duidelijk van een andere klasse dan dat van de gewone C3. De C3 Picasso voelt aan als een grotere auto die in verrassend kleine parkeervakken past. Ook op dit vlak is het dus een echt ruimtewonder.
De EGS-versnellingsbak vormt met de 1.6 VTi motor een overtuigend koppel. Het wisselen van verzet gaat veel soepeler dan bij de voorganger van de EGS, de EB6V. Het soepele karakter van de VTi-motor brengt de EGS-versnellingsbak ook bij plotseling versnellen voor bijvoorbeeld een vlotte inhaalmanoeuvre niet van de wijs. Omdat de zesde versnelling vooral gericht is op het reduceren van het verbruik, is dat een vrij lange versnelling. Bij het plotseling versnellen zal de bak dan ook terug naar de vijf moeten, hetzij uit zichzelf, hetzij handmatig. De handmatige bediening van de bak werkt trouwens prima. Heel soepel en voldoende rap wisselt de bak van verzet. De EGS-versnellingsbak is daarmee zonder twijfel een betere kompaan voor de 1.6 VTi dan voor bijvoorbeeld de THP-motor. De 120 pk die de 1.6 VTi levert, is voor de C3 Picasso zeker in het Nederlandse verkeer ruim voldoende. In de Belgische en Franse heuvels moet hij op autoroute-tempo af en toe flink aan de bak, maar het geheel blijft ook met bepakking een vlotte indruk maken. Eén puntje van kritiek betreft het brandstofverbruik: onder Nederlandse omstandigheden is de vrij hoge en hoekige C3 Picasso best een economische alledagsvriend, maar op hogere snelheid en in de heuvels valt het verbruik toch wat tegen. Onder normale omstandigheden is 1 op 13 echter goed haalbaar. Ga je de auto écht op z’n staart trappen, dan merk je dat aan de pomp.
Al met al biedt de C3 Picasso in deze uitvoering een aantrekkelijk totaalpakket. Met zijn panoramadak en dunne A-stijlen is de ruimtebeleving geweldig, de aandrijflijn is dik in orde, het onderstel overtuigt op alle fronten en het interieur voorziet met zijn veelzijdige indeling, luxe uitrusting en prima afwerking in alle behoeften. Kortom, een echte alleskunner!
tekst: waterman en Lucas, foto: waterman
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 23-01-2005
- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Geweldig idee!
Speciaal zo in het begin van de lente!
Ik rij mee!
Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 290k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…
eindelijk wordt de C3P in een goed daglicht gezet..
wij hebben er 1 sinds eind 2010 en zijn er super tevreden van…
mss moeders mooiste onder de Citroen;s maar wel een hele degelijke met dito rij eigenschappen…
onze 1.6 hdi met 90 pk heeft een gem verbruik van 1/18
mooi verslag…
Zo dan….. wat een auto… ga alvast sparen…
watje\
michael.
Du pain, du vin, et toujours le citoen hihihi.
Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 29-01-2010
- C3 Picasso 1.6 vti Aura
- (Grand) C4 Picasso 1.6 vti Business
ben nu voor het eerst met de C3P op reis geweest en nu ook de caravan erachter gehangen..
ondanks dat mijn caravan maar een mtm van 750 kg heeft vond ik dat de C3P erg door de achterveren zakt..
bij de C4P was dit niet het geval..
dus nu maar eens gaan kijken om hulpveren oid te laten plaatsen…
voor de rest geen opmerkingen…
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 22-06-2013
- DS 3 82 VTI So Chic ETG
Inderdaad een prima en m.i. ondergewaardeerde auto. Vooral met de dakrails en de Clover-velgen kan hij ook qua uiterlijk met alle “MPV"s de concurentie aangaan.
Ik heb inmiddels 13.000 km met mijn nieuw aangeschafte 1.6 EGS uitvoering gereden en ben zeer tevreden met mijn eerste Citroen!
ronama schreef:dus nu maar eens gaan kijken om hulpveren oid te laten plaatsen..
deze zitten sinds kort eronder..
geeft een steviger gevoel met rijden..
qua comfort niks ingeboet maar zakt wel minder door…
Ik heb mijn C3 ingeruild.
Wat een waardeloze caravantrekauto is dit.
Mijn caravan weegt beladen 1000 kg en was in de bergen moeizaam vooruit te branden.
En het bezineverbruik was gigantisch!
Nu hangt mijn caravan achter een C4 grand Picasso en dat is andere koek.
Al met al vond ik de C3 maar een matige auto.
Totaal aantal Berichten: 346
Geregistreerd: 01-03-2012
- DS 3 Flipje: e-HDI 90 2011
Als je een auto koopt met het doel om te trekken, dan neem je toch ook een diesel?
En bij een benzine hou je ‘m inderdaad wat hoger in de toeren en tsja, zonder caravan in de bergen rijden heeft al geen positieve invloed op het verbruik, zonder bergen een caravan trekken heeft al geen positieve invloed op het verbruik, hoe denk je dan dat ‘ie zuinig ging zijn als je die twee combineert?
People buy horsepower, but drive torque
Diesel for life!
Flipje: DS3 1.6 e-HDi 2011 124.000km 11-4-2015 / nu
Ioor: C3 1.6 16v Exclusive 140.000km 21-7-2015 / nu
Ex: Pino. C5 2.0HDi 110pk 2003, 352.000km 14-12-2013 / 11-4-2015
Ex: Calimero DS3 1.6 e-HDi 2012, 124.500km 10-2-2012 / 31-1-2014
Ex: Elmo. Opel Corsa 1.7D 1997, 303.000km 19-7-2013 / 25-7-2015
Ik had de C3 gekocht omdat het een zuinige auto zou zijn.
Dat is hij niet, de C4 rijdt minstens net zo zuinig.
Een diesel is voor mij te duur rijden.
En bergopwaards met een verbruik van 1 op 3 is echt heeeeel veel.
De motor is gewoon te licht en moet daardoor een enorme inspanning verrichten en gaat zuipen.
Ik ben 2x van een camping getrokken omdat de C3 het niet redde.
Vandaar nu een auto met meer vermogen.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wat voor motor had je in je auto?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
oeps, geen idee.
1.4 kan dat?
tja dat is toch normaal…
achter een 1.4 moet je geen caravan van 1000 kg hangen en vervolgens door europa gaan toeren…
de C4P van ons was een 1.6 hdi met 112 pk en die trok onze caravan MTM 750 kg super…
je merkte niet dat er wat achter hing..
onze C3P met 1.6 hdi maar 92 pk trekt hem ook wel maar je merkt dat er wat achterhangt…
en je moet wat vaker terugschakelen..
ik heb bij de C3P zelfs hulpveren geplaatst zodat de auto niet te fel doorzakt achter…
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Een zuinige auto is alleen zuinig als je met weinig belading rustig rijdt. Ga je harder rijden zal een ‘zuinige’ auto verhoudingsgewijs zelfs meer gaan verbruiken.
Een volle auto met een zware caravan erachter de berg op sleuren kost altijd een zelfde hoeveelheid brandstof, of je nu een 1.4 of een drieliter hebt.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Maar ja, de verkoper vertelde dat de auto goed een caravan kon trekken van 1000 kilo.
Volgens mij kan de auto 1100 kg trekken.
En inderdaad, dat autootje zoop bezine, veel meer dan de C4 GP.
Afijn, na een jaar gereden te hebben ging ik voor de winterbanden wissel en kreeg een mooi bod voor de C3 en ben nu dik tevreden over mijn prachtige C4.
Over een tijdje de bergen in en kijken hoe dat nu afloopt.