Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Ik wil een DS5 gaan leasen, alleen valt mij bij mijn lease maatschappij de leaseprijs voor winterbanden nogal tegen: 40 euro p/m. Komt bij neer op 21 euro netto. 21 * 12 maanden * 4 jaar = 1008 euro.
Ik probeer te ontdekken of ik daar beter zelf winterbanden voor kan aanschaffen en die er lekker zelf onder schroeven. Dus winterbanden op velg en dan nog uitgelijnd. Wat denken jullie?
Ik kan niet vinden wat de ET waarde en steekmaat zou moeten zijn van de DS5, zoekt ook lastig. Kan iemand die posten?
Een beetje velgen (LM) + banden kosten al zeker 1500 euro. Daarbij komt nog 8 keer wisselen a 100 euro per keer = 800 euro, dus 2300 totaal (er vanuit gaande dat je 4 jaar met je banden kunt doen, wat waarschijnlijk niet eens lukt).
Voor de velgen krijg je na 4 jaar nog max een paar honderd euro terug. Dus je schrijft 2000 euro af. Kortom; leasen is goedkoper. Hoezo betaal je trouwens netto de helft van die banden? Volledig eigen bijdrage?
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
100 euro per keer om 4 kant en klare velgen te wisselen? dat rekenen ze bij Kroymans niet eens!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Afgerond naar boven rekent Kwikfit dat voor wisselen en balanceren. Wellicht incl opslag, dat weet ik niet precies. Bedrijf betaalt dus boeit me ook niet zo.
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Wisselen doe ik dus zelf, de bandjes gaan in de schuur. Sleutelen doe ik niet aan de lease bak, vanzelfsprekend, maar een paar bandjes erop schroeven kan er wel mee door. Licht metalen velgen hoef ik niet, gewoon die zwarte lelijke dingen. Het is maar voor een paar maandjes. Ik rijdt 25k per jaar, niet zo veel dus.
Prijs van mijn plaatselijke Citroën dealer gekregen, licht dik boven die 1008 euro.
Ik betaal blijkbaar de helft omdat je de eigen bijdrage van de bijtelling mag aftrekken. Ik heb de zaak in een spreadsheetje geknikkerd.
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Met een beetje zoeken kan dat dus voor ruim onder die genoemde 1000 euro. Velgen zelf zijn niet zo duur en met goed zoeken kan je vaak voordelig aan de banden zelf komen. Laten monteren bij de bandenbeun om de hoek of bevriende garage scheelt vervolgens nog wat geld en zo kan je voordelig de winter door.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Maar dat zit je dus je eigen banden op te rijden, terwijl je een leaseauto hebt. Ik zou daar zelf nooit voor kiezen. Maar ja wij kennen de eigen bijdrage dan ook niet bij mijn werkgever. Als ik dat zou moeten betalen zou ik sowieso of goedkoper leasen of de leaseauto niet prive rijden. Dat laatste lijken uberhaupt weinig mensen te overwegen. En als ik dan zie dat sommigen 20% of meer van hun netto salaris aan een auto uitgeven… maar ja, dat ben ik.
Maar ontopic; waarom niet gewoon op zomerbanden doorrijden? Voor de paar KM die je maakt, en die enkele keer dat er sneeuw valt, moet dat toch te doen zijn?
gjvdh schreef:Het is maar voor een paar maandjes.
Ja, van november tot april
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Jawel, schrijf ik weer ligt maar dan met ch… Kronkel in mijn hoofd. (postje terug)
Privé een auto rijden is duurder. Eigen bijdrage is in mijn geval een relatief begrip : Cafetaria model. (schuiven naar onderdelen van het loon).
Ik heb het anders opgelost: De leasemaatschappij opgebeld en uitgelegd dat ik de winterbanden te prijzig vond. Tijdje later telefoon en hop 18 euro omlaag Dat kan ik zelf niet meer goedkoper regelen.
Inderdaad René, met het weer van nu schiet het niet op. Maar goed, met maar 25k per jaar zullen die banden in 4 jaar niet slijten denk ik. Tot dat je die band weer plat rijdt, sta je dan met je leasebak met eigen banden er onder…
slotje.
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
o ja, met zomerbanden doorrijden. Nee, dat is geen succes. Met mijn C5 kom ik niet eens een drempeltje op… Remmen lukt niet normaal, sturen lukt niet normaal. Winterbanden zijn vast niet heiligmakend, maar kijk maar eens de test op de ANWB site. Ik vind het levenslink in de winter, ik wil daar verbetering in. Als ik thuis kom moet ik een bergje op, red de C5 met zomerbanden niet. Eerst lekker graven en dan die berg op.
Ik heb 2 kinderen.
Edit: OK, het wordt een DS5 hybrid, maar dat maakt het geen echte 4x4.
klopt , de C5-3 rijdt waardeloos op zomerbanden door de sneeuw
daar is op de C5club een heel draadje over.
volgens mij als passen de velgen van de C4/DS4/C4P ook
en die vind je op MP voor rond de 600 euro incl wb
Totaal aantal Berichten: 1800
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Dat zal zeker wel passen, het is per slot een C4 onderstel
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
thijs1979 schreef:Daarbij komt nog 8 keer wisselen a 100 euro per keer = 800 euro, ?
waar laat jij je wielen wisselen?????
100 euro per keer…
ik doe het nu zelf , maar in de garage betalen ze 10 euro voor een wissel…
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 24-08-2007
- DS 5 HDI 163 Sport Chic BVM6
Voor wat betreft het passen van velgen voor een C4 Picasso, Peugeot 5008 etc op een DS5:
Op een hybride DS5, DS5 2.0 HDI 163 en de THP 200 worden grotere remschijven met grotere remklauwen gemonteerd dan op de Picasso en verwante modellen. De remklauwen zorgen er voor dat de stalen velgen van de Picasso c.s. niet passen; door de bolling van de velg raakt deze klem op de klauw. Ik ben hier proefondervindelijk achtergekomen. Ik had namelijk 17 inch stalen fabrieksvelgen voor de Peugeot 5008 besteld (ET waarde en boutgaten komen overeen) die bleken niet te passen; 16 inch staal is volgens mij geen optie i.v.m. de remschijven.
Let hier dus goed op.
Oh ja, iemand met een 1.6 e-HDI die nog velgen zoekt voor winterbanden ?