Gisteren heeft m’n C6 3.0 HDI de 100.000 km beurt weer glansrijk doorstaan: geen bijzonderheden. Nieuwe olie, interieurfilter, the usual. Op eigen verzoek twee nieuwe ruitenwissers laten plaatsen, want die gaven strepen en nieuwe ruitensproeierkopjes erop laten zetten. Remmen, ophanging e.d. bleken nog helemaal OK. Zelfs na een ton dus nog geen nieuwe silent blocks nodig…
Verder nog dieseladditief laten toevoegen, dat doe ik iedere beurt en mijn onderhoudsinterval staat ook op 20.000 km i.p.v. 30.000 op eigen verzoek.
Meteen even twee kleine deukjes laten wegwerken. Eentje in achterspatbord; zat er reeds in bij aankoop en viel eigenlijk niet op, maar is nu toch weer mooi strak. En eentje in de achterklep. Daar was een kastanje op gevallen uit een hoge boom. Nu niets meer van te zien!
En een nieuwe chroomstrip op de motorkap (bovenste Chevron) laten zetten. Zat beschadiging op (bij aankoop reeds), waarschijnlijk van steenslag. Nu weer een mooie nieuwe glimmende.
Daarnaast nog veersysteem laten calibreren. Het bleek dat de auto achter iets te hoog stond (ik geloof 116 mm i.p.v. 111). Staat nu op 112 en koplampen uiteraard opnieuw afgesteld. Blijkbaar wordt de AMVAR in een andere modus gezet door de wagenhoogte een paar milimeter lager te zetten? Ik merk weinig verschil, misschien iets minder deinerig, maar dat kan suggestie zijn.
Een kleine resonantie bij stationair toerental was ik alweer vergeten, maar de monteur wist nog dat ik het ooit eens had gezegd: hitteschildje boven het stuurhuis bleek de oorzaak en is vast gezet. Nu nog meer rust in het interieur.
Het is toch altijd net alsof de auto na zo’n beurt weer nog lekkerder rijdt!
Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8
Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)
Na een aantal wat langere ritten kan ik mededelen dat het verlagen van de wagenhoogte achter een enorm positief effect heeft op de wegligging! AMVAR reageert blijkbaar inderdaad in een andere modus afhankelijk van de wagenhoogte (achter).
Belangrijkste bevindingen:
- Deinen is zo goed als helemaal voorij
- Auto rijdt strakker
- Bochtgedrag verbeterd
- Auto voelt nog comfortabeler
- Auto lijkt veel beter in balans
Ik had niet verwacht dat dit zoveel zou uitmaken, maar nu rijdt-ie pas echt lekker!
Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8
Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)