Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Stefanex schreef:Laat gewoon alle gebreken herstellen en schrijf nog maar ééns rustig een keer een boze brief naar de verkopende partij. Eéns kijken wat ze ermee doen.
Dat is zeer onverstandig. Elders gebreken laten repareren en dan achteraf de kosten claimen. Je loopt dan een risico dat het wordt afgewezen en dan moet je alles zelf dokken.
De verkopende partij moet namelijk altijd de gelegenheid krijgen om de gebreken te herstellen.
Als ze dat niet willen kun je altijd nog naar een ander, maar ook dan betaal je het alsnog zelf.
Het blijft een oude, gebruikte auto met de gebruikelijke zwakke punten. En zonder garantie sta je gewoon heel zwak.
Er geldt meestal wel “redelijkheid/billijkheid” maar dat is een heel rekbaar begrip.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 43324
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
La Léo schreef:De verkopende partij moet namelijk altijd de gelegenheid krijgen om de gebreken te herstellen.
Als er sprake is van een schriftelijke garantie wel ja.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Ja tuurlijk.
Maar ook als er geen garantie is, moet je altijd eerst de problemen aankaarten bij de verkopende partij en niet elders laten oplossen en dan pas claimen.
Ik bedoelde dus meer dat dit een risico is.
Ze hebben overigens toch ook die koppeling kosteloos gefixt, dus ofwel ze willen deze meneer absoluut als klant behouden en gaan erin mee. Ofwel het potje is nu leeg en hij heeft pech. Eén van die twee.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Tsja, ik heb zoiets van a.s. dinsdag gaat ie naar mijn dealer en zal ik moeten dokken om het probleem opgelost te krijgen. Pech gehad. Punt.
M’n vrouw vindt dat de auto slecht is afgeleverd zij gaat contact opnemen met de verkoper. Toen bij de discussie over de koppeling is ook schriftelijk gemeld dat de auto afslaat etc. Daar is blijkbaar niks mee gedaan. Die dealer gaat iig geen eerste type c5’s meer verkopen denk ik zo.
Tja…ik zou ééns bij derden(andere Citroendealer/specialist)advies inwinnen wat het probleem van het afslaan nou zou kunnen veroorzaken en er dan ook door uw eigen dealer naar laten kijken en hun de gelegenheid geven hier een oplossing voor te vinden. Gewoon rustig en vriendelijk blijven daar bereik je het meest mee. Het lijkt mij trouwens geen groot onoplosbaar probleem. Misschien zoals ik al zei een nieuwe bobine en die dingen kosten niet de hoofdprijs.
Let wel, het gaat hier om een auto van “slechts” 2700 euro. Je kunt hiervoor natuurlijk geen nieuwe auto verwachten en de kans dat bij een auto van die prijs en leeftijd defecten optreden is natuurlijk vele malen groter als wanneer je een C5 van een jaar oud uit de showroom rijdt.
Voor de koppeling is al een goede oplossing gevonden. Die dealer geeft u in feite wel 900 euro cadeau daar u geen garantie op de auto hebt.Bij een handelaar kun je in zo’n geval dus echt wel naar je centen fluiten!! Ik denk dat hij u bij dit probleem ook wel tegemoet komt.
Wat er volgens mij gebeurd is bij deze dealer is het volgende: U heeft deze auto zonder garantie gekocht. Dus de verkopende partij heeft de auto van de parkeerplaats gehaald, gewassen, op uw naam gezet en rijden maar. Er heeft denk ik geen proefrit of technische kontrole bij aflevering plaatsgevonden. Zoals de dealer de auto binnenkreeg is hij ook weer naar u gegaan.
U had deze problemen zelf ook kunnen voorkomen door een langere proefrit te maken. De meeste dealers geven, als de klant de brandstof betaald, zo’n auto echt wel een weekendje mee. Maak je dan behoorlijk wat kilometers dan komen eventuele gebreken echt wel aan het licht.
We hebben nu dan ook een intern conflictje. Ik wil de auto door m’n dealer laten nakijken en aftikken wat het kost. M’n vrouw is nog strijdvaardig en heef gemaild. We zullen wel zien. Heb idd ook iets van; mooi van die koppeling en dat op een auto van 2700 euro. Verder niet zeuren en voor minder dan 500 moet het toch lukken er een betrouwbare auto van te maken.
Maar goed, fijn is anders. Zitten we het hele paasweekend weer thuis omdat het niet echt goed voelt met deze auto op stap te gaan.
Dealer is bereid koop te ontbinden. M’n vrouw is voor. Ik ben tegen/twijfel. Het is nu wel auto met nieuwe koppeling die voor paar honderd misschien weer prima is te krijgen.
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Stefanex schreef:De meeste dealers geven, als de klant de brandstof betaald, zo’n auto echt wel een weekendje mee.
Dat denk ik niet. Want de auto mag niet buiten openingstijden rijden op groene kentekenplaten rijden. Bovendien moet je de platen verwijderen als je de auto neerzet. Dan staat de auto op de openbare weg zonder registratie. Mits je op eigen terrein parkeerd. En een dealer is dan een weekend zijn groene platen kwijt, dus kan een ander niet laten rijden. Bovendien zit je dan met hetzelfde probleem. Tijdens de proefrit niks en daarna kan er ook van alles kapot gaan. Het is gewoon super vervelend dat je dit allemaal overkomt. Gelukkig wil de dealer alles wel goed oplossen. Doorrijden kan wel een goede oplossing zijn, maar het is handig te realiseren dat vertrouwen maar moeilijk weer terug komt. Bij mijn C4 had ik ook behoorlijke opstart problemen en het is eigenlijk nooit meer goedgekomen. Bij elk ding dat er kapot ging baalde ik weer als in het begin van de auto. De C4 blijft een zeer mooie auto, maar kan het voor mij niet meer goed doen. Steeds als een ander er mee reed gaven ze aan dat ze het een hele fijne auto vonden, ik heb dat nooit gevonden. Dus goed nadenken. Nu heb je een mooi voorstel van de dealer. Succes met overwegen.
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Lekker de koop ontbinden, dit wordt toch geen fijne auto meer voor jullie door de problemen en irritaties.
In welke omstreken woon je?
Er staan zat mooie te koop hoor, voor mooie prijzen.
Neem iemand mee die er verstand van heeft en ga is lekker bij wat C5-en kijken en rijden
Je komt vanzelf weer terug bij de Xantia, want die rijdt veel beter (ja, ik heb ook 2 C5-en gehad, en nu mn 3e Xantia)
Life’s too short to drive without comfort!!!
Denk dat het idd de kant van ontbinden opgaat. Idd geen klik met de auto en die gaat ook niet meer komen ben ik bang. Ga ook niet meer naar andere C5s kijken. Die is als auto echt afgevallen. Nieuwe distributieriem in de Xantia en gaan. al met al allemaal wel heel frustrerend en teleurstellend.
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Dat is het zeker, ik geloof het graag.
Sterkte met de beslissing!
Life’s too short to drive without comfort!!!
Citrofreak Bram schreef:...
Je komt vanzelf weer terug bij de Xantia, want die rijdt veel beter (ja, ik heb ook 2 C5-en gehad, en nu mn 3e Xantia)
Ik heb twee Xantia’s gehad, vanaf nieuw.
De eerste was een TCT Break uit ‘96, de tweede een 2.0i-16V Break van juli 2000.
Beiden waren prima auto’s, waarmee ik met heeeel veel plezier gereden heb, een dikke 300 kkm bij elkaar.
Maar om nou te zeggen dat die beter reden dan mijn huidige voiture?
Nee, die is toch een klasse hoger, qua totaal comfort en rust in de besturing. Ik kan nu met meer ontspanning grote afstanden afleggen zonder vermoeid te raken.
Ik zou niet meer terug willen…..
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Ach ja JW, ieder zn ding he.
Ik vind persoonlijk een C5 phase 2 break in de zandkleurige versie het allerlekkerst
Maar ja, het moet ook betaalbaar blijven he, en daarbij vind ik een Xantia echt soepeler reageren.
Life’s too short to drive without comfort!!!
Wat bedoel je met “soepeler reageren”?
Heb je het dan over de vering?
Of over de besturing?
Of over de wegligging?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Ik bedoel dan het veergedrag.
Als ik met een C5 over een hobbel ga, merk ik duidelijk dat het veersysteem een fractie later reageerd.
Dit is natuurlijk te wijten aan de veercomputer, maar maakt hem voor mij niet aantrekkelijker.
Ik heb zelf oa een C5 break phase 1 gehad, 2.0i 16V met navi, creme leer etc.
Echt een bere fijne auto, maar weg gedaan toen er schade aan gereden werd.
Vervolgens nog een phase 1 berline gehad, toppie auto, weinig kms gelopen etc, 1.8i 16V.
Maar reed niet zo lekker als de break en al helemaal niet als de Xantia.
Buiten deze C5-en heb ik er nog enkele tientallen gereden, voor mn toenmalige werk, en laatst zat ik toevallig een keer achterin een C5 break HDi en die reed wel heerlijk, maar toen werd er weer te hard gereden om het veergedrag goed te kunnen beoordelen.
Life’s too short to drive without comfort!!!