Totaal aantal Berichten: 72
- DS 3 E-HDI 90 Business
Nieuw topic opgestart voor alle meldingen en ervaring van mensen waarvan hun DS3 ook de neiging heeft van de weg te rijden,
Totaal aantal Berichten: 65
- DS 3 Sport Chic 1.6 THP 150
Vandaag stelde ik ook vast dat de wagen naar rechts afwijkt, maar echt een probleem ? Je hebt dit toch enkel als je het stuur loslaat? Kan dit schade veroorzaken als je dat niet laat herstellen? Mijn ds is geleverd begin maart 2013
Totaal aantal Berichten: 369
- ZX 2.0i 16v
- DS 3 1.6 THP 207pk Racing
- AX 1.1 axion
- C3 1.6 16v Sensodrive Exclusive
- ZX 1.8 Furio
- AX GTI
De meeste auto’s die trekken naar rechts.
en wel heeft het 2 oorzaken.
- de wegen in Nederland hebben wat afschot naar de rechtse kant om het regenwater af te voeren.
dus als je het stuur van de auto los laat dan heeft de auto al snel de neiging om naar rechts te lopen.
Dit kun je dus alleen maar bekijken als de weg echt 100% recht is. (of wel een stuk speciaal aangelegde weg om het uit te proberen.(
1 stuk is te vinden op de testbaan van scania in Zwolle)
- het 2de punt is dat de auto in de fabriek nooit 100% correct gebouwd kan worden kwa sturing.
vandaar het uitlijnen. dan nog is het niet altijd 100% recht te krijgen dan noet je het stuur naar rechts zetten. (5 graden als ik mij het nog goed herinner)
naar links mag dan niet ivm de tegenliggers. Mocht er iets gebeuren met jezelf in de auto dan loopt de auto langzaam aan naar de rechterkant en niet naar de tegenligger. dan zou de klap 2x zo hard zijn.
Wij hebben hier 2 ds3’s staan, de E-hdi die loopt ook iets naar rechts maar binnen de gestelde toleranties.
de Racing die rijd nou kan wel zeggen rechtuit.
Dus heel veel drukte maken lijkt mij niet zo heel veel zin te hebben.
Als de afwijking te erg is, oke dan moet er naar gekeken worden.
maar hou dit altijd in je achterhoofd.
- DS 3 E-HDI 90 Business
Over het algemeen lopen de wegen altijd iets af naar rechts ivm afwatering en zal een auto ook wel altijd de neiging hebben om die kant uit te gaan, zeker bij loslaten stuur.
Bij mijn DS3 moest ik echt constant tegensturen, op welk wegdek of parkeerterrein dan ook, om de auto rechtuit te laten rijden.
Behalve kramp in mijn arm die ik hierdoor kreeg , zal het zeker resulteren in onregelmatige/snellere bandenslijtage en wellicht ook extra slijtage van andere stuur-/wielophanging componenten
Totaal aantal Berichten: 338
- DS 3 E-HDI 90 cabrio automaat
wat ik begrepen had kreeg je toch ook voor dit verhaal een ander stuurhuis?
DS3 Club NL op facebook: https://www.facebook.com/groups/ds3clubnl
DS3 Club NL op Twitter: @ds3clubnl
mag mee rijden in de DS3 van ray78 en zelf sinds 17-2-2014 in het bezit van een ds3 ehdi90 cabrio
- DS 3 E-HDI 90 Business
Klopt.
Van wat ik heb begrepen wordt er in Frankrijk een stuurhuis aangepast.
Wat deze aanpassing precies is, daar ben ik nog niet achter.
En waardoor de auto naar rechts trekt ook nog niet.
Naar mijn idee wordt hiermee wel het symptoom opgelost, maar niet de kwaal….
Totaal aantal Berichten: 1547
- C1 Shine Airscape ETG
- DS 3 Performance Black Special
Hoezo de kwaal wordt niet opgelost? Dat begrijp ik niet. Als er iets in dat stuurhuis niet goed is, dan is dat waarschijnlijk de oorzaak geweest. Overigens: de mijne trekt niet naar rechts. En ook niet naar links…
de kwaal kon dan ook wel es een wat lastiger verhaal zijn. en het zou dus goedkoper kunnen zijn voor citroën om er gewoon een ander stuurhuis in te zetten dan bijvoorbeeld alles aan de auto te moeten aanpakken in de hoop dat ie daarmee rechter zou willen rijden.
mag mee rijden in de DS3 van ray78 en zelf sinds 17-2-2014 in het bezit van een ds3 ehdi90 cabrio
- DS 3 E-HDI 90 Business
Willibrord schreef:Hoezo de kwaal wordt niet opgelost? Dat begrijp ik niet. Als er iets in dat stuurhuis niet goed is, dan is dat waarschijnlijk de oorzaak geweest.
Citroen gaat een stuurhuis aanpassen en dan monteren. Niet een defect stuurhuis vervangen.
Daaruit concludeer ik dat die aanpassing gedaan wordt om het naar rechts trekken te compenseren.
Het naar rechts trekken wordt dus door iets anders veroorzaakt.
Ik denk dat Schanulleke wel een punt heeft en dat het een kosten issue is.
Afhankelijk van wat de echte oorzaak zou kunnen zijn, kan het betekenen dat er in de toekomst andere problemen kunnen optreden door het niet oplossen van de kwaal
het opdoen van een nieuwe kwaal hoeft niet. voor t zelfde staan bijvoorbeeld je achterwielen “uit t lood” en staan die voor t idee net ff buiten de voorwielen en dan gaat de auto ook kunnen trekken en de achterwielen kunnen ze gewoonweg niets aan doen.
- DS 3 E-HDI 90 Business
Het is niet de uitlijning van de auto.
In het andere topic had ik al verteld dat in eerste instantie de uitlijning niet goed was en dat de dealer de auto ook niet goed uitgelijnd kreeg.
Nav dit hebben ze de achteras vervangen en de auto wel goed uitgelijnd.
Het naar rechts trekken was hiermee echter niet opgelost.
Het is onmogelijk in te schatten of er nog andere kwalen zullen optreden, zolang de precieze oorzaak niet bekend is.
Anderzijds is het dan ook niet uit te sluiten….
Ik heb het zelfde probleem dat de outo naar rechts trekt .
Ik wil eerst even afwachten wat hij doet als de zomer banden er weer opzitten.
De uitlijning is gecontroleerd en is volgens de toleranties.
Het is niet heel erg alleen als je lange stukken rijd bv. a7 van Amsterdam naarDen Oever krijg je toch last van een lamme arm.
- DS 3 E-HDI 90 Business
Je hebt dus al wel met zomerbanden gereden?
Toen geen problemen gehad?
Totaal aantal Berichten: 357
- DS 3 E-HDI Airdream
De mijn trekt juist wat naar links, sinds mijn 17 inch eronder zit met 205/40/17 eromheen.
Is ook wel afhankelijk waar ik rijd maar sommige stukken snelweg moet ik toch wel enigzins tegensturen. Met origineel staal plus winterbanden had ik geen last. Binnekort maar ff naar laten kijken.
Grt
Totaal aantal Berichten: 260
- C4 (2004-heden) e-C4 Shine
- C3 Shine
Ik heb er vandaag ook even opgelet en het ene moment trekt hij naar links en een volgend moment naar rechts. Niet echt iets om mij zorgen over te maken. Volgende week maar weer eens kijken als de 17 inch velgen met zomerbanden erweer op liggen. Nu rij ik met 16 inch lichtmetaal met winterbanden!
Citroën C3 Shine 2019 Zwart
Citroën e-C4 Shine 2021 Zwart
- DS 3 E-HDI 90 Business
Gisteren zelf maar weer eens contact met dealer opgenomen.
Kreeg te horen dat deze week het aangepaste stuurhuis bij hun verwacht wordt…
Wat ik wel gewoon bizar vind is dat Citroen me gewoon niet verteld wat er aangepast is of wat (naar hun mening) de oorzaak is van het naar rechts trekken van de auto.
Overweeg ook om de auto niet af te nemen, indien ik dat niet te horen krijg
Want uiteindelijk moet nog blijken of het allemaal werkt.