Mijn zoon heeft een AX 1.1 Volcane gekocht 1995(puik karretje)volgens de garage is er een nieuwe koppeling in gegaan.
De auto loopt heel behoorlijk, alleen, de koppeling schokt (hapt) een beetje bij normaal optrekken vanuit stilstand, verder niets.
Moet nou zo’n koppeling wat inslijten? Of gaat zoiets vanzelf over? (hoop ik)
Of zijn er andere dingen die de oorzaak kunnen zijn?
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
Totaal aantal Berichten: 89
Geregistreerd: 20-12-2005
- CX 25 RI
- AX 11 E S6
- C5 Tourer III X7
Dat is geen normaal gedrag voor een AX met een nieuwe koppeling en het zal denk ook niet beter worden,
Weet je wel zeker dat niet alleen de plaat vervangen is maar ook de drukgroep en druklager?
Probeer dat eens te achterhalen ander zit er maar één ding op versnellingsbak er onderuit en kijken wat er aan de hand is.
Succes gewenst,
Henk
Al ruim 30 jaar dezelfde AX 1.1E S6 als 2e auto in gebruik en als hobby een AX 1.4GT S6, sinds 2012 voor erbij een CX 25 RI en als dagelijkse auto een C5 Tourer.
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Schokkende koppeling kan voor komen wanneer:
De oude drukgroep terug gemonteerd is in een andere positie tov het vliegwiel dan voorheen
Het vliegwiel/contactvlak van het vliegwiel krom of vervormd is
Dus ik denk dat de versnellingsbak er inderdaad weer vanaf zal moeten, om vervolgens te kijken wat er aan de hand is. Helaas is er vaak aan het vliegwiel optisch niets te zien.
Succes!
Ga maar eens terug naar die garagist,om te vragen wat er nu aan gebeurd is!!
Lijkt me raar dat je niet een hele set in zo’n reparatie gebruikt, maar ja alles draait om geld nietwaar??
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Ik heb ook ooit meegemaakt dat er een complete koppeling vervangen werd, maar dat de “monteur” het vliegwiel met zo’n schuurtolletje op lucht heeft “schoongemaakt”. Met als gevolg dat hetvliegwiel niet helemaal vlak meer was.
Maar ik ga er van uit dat een beetje garagist beter weet
Alleen een koppelingsplaat bestellen is ook mogelijk, maar wordt zelden gedaan omdat de kosten van het eventueel opnieuw demonteren van de versnellingsbak wanneer het niet goed is niet opwegen tegen de besparing door alleen de plaat te vervangen. Daarnaast hebben de meeste onderdelenleveranciers geen losse platen op voorraad, maar alleen sets.
Je kunt natuurlijk ook de “pech” hebben gehad dat er een productiefout in de nieuwe koppelingsset zat. In dat geval neem ik aan dat de garagist het wel op zal lossen.
In ieder geval nogmaals succes!
Ach ja, ik kijk wel waar het schip gaat stranden.
En dat garagisten iets gaan oplossen, ....moet ik nog zien!!!
Liever vervang ik alles weer zelf..dan weet ik het zeker ( ga trouwens eerst kijken of de kabel wel soepel beweegt !)...we zien wel.
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
Ben bij de garage geweest, en tot mijn verbazing merkte ik nog nauwelijks iets van schokken.
Monteur rijden; die merkte het toch wel een beetje.
Hij zei; dat een nieuwe koppeling best wel “scherp” is en in zo’n pittig en licht karretje wel wat schokken te voelen is…natuurlijk is de rest alweer wat ouder, de motorophanging b.v.
Enfin ik laat het maar zo, er is een compleet nieuwe set ingegaan, dus moet de rijstijl wat pittiger, dan is niks meer voelbaar.
En ik heb totaal niet het idee dat we belazerd zijn.
bedankt voor het meedenken.
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)