Koppeling schokt bij optrekken AX Volcane
I Claudius
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 548
Geregistreerd: 29-08-2006

Gepost: 30 maart 2013 07:55 PM

Mijn zoon heeft een AX 1.1 Volcane gekocht 1995(puik karretje)volgens de garage is er een nieuwe koppeling in gegaan.
De auto loopt heel behoorlijk, alleen, de koppeling schokt (hapt) een beetje bij normaal optrekken vanuit stilstand, verder niets.
Moet nou zo’n koppeling wat inslijten? Of gaat zoiets vanzelf over? (hoop ik)
Of zijn er andere dingen die de oorzaak kunnen zijn?

5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris

2CV6 (1983)
C5 Break (2005)

Profiel  
 
Henk Bats
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 89
Geregistreerd: 20-12-2005

- CX 25 RI
- AX 11 E S6
- C5 Tourer III X7
Gepost: 30 maart 2013 08:00 PM
  [ # 1 ]

Dat is geen normaal gedrag voor een AX met een nieuwe koppeling en het zal denk ook niet beter worden,

Weet je wel zeker dat niet alleen de plaat vervangen is maar ook de drukgroep en druklager?

Probeer dat eens te achterhalen ander zit er maar één ding op versnellingsbak er onderuit en kijken wat er aan de hand is.

Succes gewenst,

Henk

Al ruim 30 jaar dezelfde AX 1.1E S6 als 2e auto in gebruik en als hobby een AX 1.4GT S6, sinds 2012 voor erbij een CX 25 RI en als dagelijkse auto een C5 Tourer.

Profiel  
 
Jay-Jay...
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007

- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Gepost: 30 maart 2013 08:10 PM
  [ # 2 ]

Schokkende koppeling kan voor komen wanneer:

De oude drukgroep terug gemonteerd is in een andere positie tov het vliegwiel dan voorheen

Het vliegwiel/contactvlak van het vliegwiel krom of vervormd is

Dus ik denk dat de versnellingsbak er inderdaad weer vanaf zal moeten, om vervolgens te kijken wat er aan de hand is. Helaas is er vaak aan het vliegwiel optisch niets te zien.

Succes!

Profiel  
 
I Claudius
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 548
Geregistreerd: 29-08-2006

Gepost: 30 maart 2013 09:48 PM
  [ # 3 ]

Ga maar eens terug naar die garagist,om te vragen wat er nu aan gebeurd is!!
Lijkt me raar dat je niet een hele set in zo’n reparatie gebruikt, maar ja alles draait om geld nietwaar?? Mad

5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris

2CV6 (1983)
C5 Break (2005)

Profiel  
 
Jay-Jay...
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007

- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Gepost: 31 maart 2013 10:34 AM
  [ # 4 ]

Ik heb ook ooit meegemaakt dat er een complete koppeling vervangen werd, maar dat de “monteur” het vliegwiel met zo’n schuurtolletje op lucht heeft “schoongemaakt”. Met als gevolg dat hetvliegwiel niet helemaal vlak meer was.

Maar ik ga er van uit dat een beetje garagist beter weet Wink

Alleen een koppelingsplaat bestellen is ook mogelijk, maar wordt zelden gedaan omdat de kosten van het eventueel opnieuw demonteren van de versnellingsbak wanneer het niet goed is niet opwegen tegen de besparing door alleen de plaat te vervangen. Daarnaast hebben de meeste onderdelenleveranciers geen losse platen op voorraad, maar alleen sets.

Je kunt natuurlijk ook de “pech” hebben gehad dat er een productiefout in de nieuwe koppelingsset zat. In dat geval neem ik aan dat de garagist het wel op zal lossen.

In ieder geval nogmaals succes!

Profiel  
 
I Claudius
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 548
Geregistreerd: 29-08-2006

Gepost: 31 maart 2013 10:33 PM
  [ # 5 ]

Ach ja, ik kijk wel waar het schip gaat stranden.
En dat garagisten iets gaan oplossen, ....moet ik nog zien!!!
Liever vervang ik alles weer zelf..dan weet ik het zeker ( ga trouwens eerst kijken of de kabel wel soepel beweegt !)...we zien wel.

5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris

2CV6 (1983)
C5 Break (2005)

Profiel  
 
I Claudius
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 548
Geregistreerd: 29-08-2006

Gepost: 04 april 2013 08:53 PM
  [ # 6 ]

Ben bij de garage geweest, en tot mijn verbazing merkte ik nog nauwelijks iets van schokken.
Monteur rijden; die merkte het toch wel een beetje.
Hij zei; dat een nieuwe koppeling best wel “scherp” is en in zo’n pittig en licht karretje wel wat schokken te voelen is…natuurlijk is de rest alweer wat ouder, de motorophanging b.v.
Enfin ik laat het maar zo, er is een compleet nieuwe set ingegaan, dus moet de rijstijl wat pittiger, dan is niks meer voelbaar.
En ik heb totaal niet het idee dat we belazerd zijn.
bedankt voor het meedenken. Wink

5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris

2CV6 (1983)
C5 Break (2005)

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook