Vandaag heeft Rustypleun een harttransplantatie op mijn bx uitgevoerd, de octopus is namelijk vervangen.
Het ging best goed, Rusty kan er vast meer zinnigs over vertellen dan ik. Misschien heeft hij ook tips voor mensen die twijfelen tussen het laten doen of het zelf den…?
We hebben ons goed ingelezen op alles wat er online te vinden is over deze klus.
Met name de combinatie van schema’s bleek handig om te weten welke slang waarbij hoort.
Achteraf gezien net wat teveel leidingen losgemaakt wat voor extra werk zorgde.
De bron van de LHM lekkage is gelukkig gevonden: een afgescheurde leiding op de kleine octopus die vervolgens met een klein hard slangetje was gefixt (stukje er tussenuit geknipt en aan elkaar geknoopt dmv kort slangetje). Deze tijdelijke fix heeft geholpen, maar een klein stukje verder bleek de slang ook uitgedroogd en rot ( en lekte lhm).
Ik heb nauwelijks gevloek gehoord van rusty vandaag, maar ik vermoed dat de pastoor rooie oortjes zou krijgen als hij zou gaan biechten
Totale klus ex bammetjes/koffie nam ca. 3.5-4 uur in beslag. Als je het ooit vaker hebt gedaan moet het wat sneller kunnen denk ik.
Opvallend is dat de voorkant nu zo mogelijk nog soepeler veert.
Weg lekkage!
Overigens heb ik de octopus voor ca. 60 euro bij van Beers in Hilversum besteld op basis van mijn chassisnummer (van de bx…).
Duurde 1 dag om binnen te komen. Is wel de kale versie zonder stuurbekrachtiging.
Daarna hebben we nog gekeken naar de ruige speling op de schakelpook.
Er bleken meerdere binnenwerkjes van de kommen van de schakelstangetjes compleet vergaan te zijn. Daarnaast zat 1 schakelstang verkeerd om gemonteerd?! Waarschijnlijk ook lapmiddel om te zorgen dat het schakelstangetje er niet af zou vallen oid. Rustypleun heeft ter plekke van kunstof een paar nieuwe kunststof bussen gedraaid op de draaibank, en nadat we alles in elkaar hadden zitten bleek den bix weer als nieuw te schakelen!!
Kortom: wederom een klus die zonder rustypleun heeeeeeel veel meer geld had gekost, en nu heb ik weer een goede breakbx! Bovendien heb ik weer wat meer kennis over de techniek van deze auto opgedaan, altijd handig.
Wel ontdekt dat de veerpootslangetjes zeeeeer slecht zijn. Op zoek naar hoe die dingen heten en waar ze te krijgen zijn!
Dyane ‘81 blauw met bruine roest, broemt altijd goed
BX 16 RE BREAK K6 ‘89 AKA Das Boot 19TZI
HY ex-brandweer ‘77, restauratie te volgen op: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/
GSpecial ‘79
XM ’ sept. 2000 -kopen?-
Rusty is dus iemand met gouden handjes, zo te horen!
En dan ook nog knutselen met de rug tegen de muur terwijl de auto op z’n kant ligt
vooral erg zwarte handjes, en er stroomt olie door mijn aderen en mijn dagelijkse dieet bestaat uit een litertje benzine en een onsje M7 bouten en moeren
maar wat een kl#teklus is dat zeg, zou Citroën nou nooit bedacht hebben dat dat ding ooit vervangen zou moeten worden??? er zat iig nog een originele octopus in, wel al ooit gerepareerd, en daar lekte die nu dus ook. als deze weer net zo lang meegaat vindt ik t goed!
als ik t nu weer zou moeten doen, zou ik t in een uurtje of 2 wel kunnen denk ik. (weet nu hoe wat en waar )
p.s. @vis: de rekening komt nog wel
greetzzzzzzzzzzzzzz
heeft er nog iemand een doosje met tijd in de aanbieding??
Weer een updeetje van de rooie break 16 RE.
Vandaag toch maar wat kleine dingetjes gedaan, terwijl eigenlijk klussen aan de HY op het programma stond.
- achterruitenwisserpompje deed het alleen als ie er zin in had (bijna nooit)
- versnellingsbakolie moest nog ververst worden
- chokeklep carburateur kleeeeeein beetje bijstellen zodat ie misschien toch nog stationair wil gaan lopen bij koude motor
- nieuw luchtfilter plaatsen
De chokeklep een half slagje verder opengedraaid met het stelschroefje.
Loopt nu mooi stationair bij koude motor!! Even afwachten wat ie morgenvroeg doet, maar vol vertrouwen klopt ons hart.
Zou mooi zijn als dat ge-emmer eens voorbij is!
Bakolie even op de site van Roel Tiemersma gekeken: http://www.webring.org/l/rd?ring=citroenring;id=46;url=http://www.citroenbx.nl/bx/techniek/
Was dus echt mini klusje. Daar hou ik wel van
De oude olie was ZWWWWART XL. Een rondje rijden bewees dat verse olie wonderen kan doen. Schakelen gaat een stuk soepeler.
Achterruitwissersproeikopje (ja die) zat wederom verstopt. Ff doorgeblazen met de compressor. Toch het pompje maar gedemonteerd om te kijken waar toch iedere keer dat vuil vandaan blijft komen. Na het openmaken van het pompje werd me dat vrij snel duidelijk: blurriesmurrieknoelie overal. Goed schoongemaakt met remmenreiniger en het getest. Van enthousiasme schoot het sproeikopje bij de achterruit eruit en besproeide de auto’s aan de overkant. Sorry buren Rubbertjes achter gefatsoeneerd en afgesteld. Doet het weer perfectos.
Bij het afstellen van de carburateur kwam ik wat raars tegen. Daarover meer in de volgende post, want 3 foto’s per post is de max.
Dyane ‘81 blauw met bruine roest, broemt altijd goed
BX 16 RE BREAK K6 ‘89 AKA Das Boot 19TZI
HY ex-brandweer ‘77, restauratie te volgen op: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/
GSpecial ‘79
XM ’ sept. 2000 -kopen?-
Zoals gezegd; ik kwam wat vreemds tegen bij het loshalen van wat slangen om bij het luchtfilter te komen.
Het gaat om een soort klep die aan het deksel van het luchtfilterhuis zit.
Daar zitten 2 dikke slangen op, en 1 dun slangetje.
Bij het loshalen van het dunne slangetje merkte ik dat er lucht wordt aangezogen door dat slangetje.
Dus bedient het iets in die klep leek me zo.
Ik dacht laat ik even controleren of die klep dan nog wel goed werkt, dus eraan zuigen.
Wat blijkt? Zit er een parkertje in gedraaid?!
Ik heb al op meer plekken rondom de carburateur parkertjes gevonden in slangetjes / palletjes die gefixeerd zijn ed.
Allemaal om iets te omzeilen lijkt me zo. Het zal wel te maken hebben gehad met het slecht stationair lopen en het gepruttel waar deze BX last van had toen ik hem kocht.
Ik hou niet van dat soort oplossingen, dus liever schroef eruit en een probleem dat duidelijk is dan een half opgelost probleem met een lapmiddel.
Schroefje eruit, zuigen aan klep—> lucht wordt door andere dikke slang aangezogen die ergens naar het uitlaatspruitstuk loopt geloof ik. Aangesloten, stuk gereden, geen verschil gemerkt.
Wie weet wat die voor systeem is??
Dyane ‘81 blauw met bruine roest, broemt altijd goed
BX 16 RE BREAK K6 ‘89 AKA Das Boot 19TZI
HY ex-brandweer ‘77, restauratie te volgen op: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/
GSpecial ‘79
XM ’ sept. 2000 -kopen?-
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Zo te lezen lijkt het me een automatische zomer/winterstand, in de winter zuigt de motor dan warme lucht aan om te voorkomen dat de carburateur bevriest.
Ik heb zelf ook een 1.6 met carburateur (Solex) en daar heb ik nog nooit iets gezien wat op een zomer- of winterstand zou kunnen duiden
Vandaag Deauville velgjes op de kop getikt in armzalige toestand.
Ik kon ze niet laten liggen, het setje voor 25 euro.
Nu de grote vraag hoe ik het aluminium weer netjes ga krijgen zonder er een al te groot project van te maken.
Dyane ‘81 blauw met bruine roest, broemt altijd goed
BX 16 RE BREAK K6 ‘89 AKA Das Boot 19TZI
HY ex-brandweer ‘77, restauratie te volgen op: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/
GSpecial ‘79
XM ’ sept. 2000 -kopen?-
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Even afdraaien in de draaibank natuurlijk!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dat is inderdaad het idee. Paar kleine puntjes van aandacht zijn dat ik geen draaibank heb, dat je best een grote draaibank nodig hebt om zo’n hele velg in te spannen en tot slot moet je iets fabriceren om de velg te centreren. En oja, je hebt ook iemand nodig die de draaibank kan bedienen
Maar inderdaad, volgens mij wordt de velg supernetjes als je hem een pietsje afdraait!
Dyane ‘81 blauw met bruine roest, broemt altijd goed
BX 16 RE BREAK K6 ‘89 AKA Das Boot 19TZI
HY ex-brandweer ‘77, restauratie te volgen op: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/
GSpecial ‘79
XM ’ sept. 2000 -kopen?-
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Zie het topic van de BX Digit van Gert, die doet alles met het handje, en die zijn super mooi geworden!
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Maar dat is dan ook wél een groot project
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Visserkevis schreef:Dat is inderdaad het idee. Paar kleine puntjes van aandacht zijn dat ik geen draaibank heb, dat je best een grote draaibank nodig hebt om zo’n hele velg in te spannen en tot slot moet je iets fabriceren om de velg te centreren. En oja, je hebt ook iemand nodig die de draaibank kan bedienen
Maar inderdaad, volgens mij wordt de velg supernetjes als je hem een pietsje afdraait!
Ik weet iemand in de regio Den Haag die dat piekfijn kan doen.
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012
- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Ik ben blij dat ik niet tegen je opgeboden heb voor die velgen
Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime
Hilko16TZI schreef:Visserkevis schreef:Dat is inderdaad het idee. Paar kleine puntjes van aandacht zijn dat ik geen draaibank heb, dat je best een grote draaibank nodig hebt om zo’n hele velg in te spannen en tot slot moet je iets fabriceren om de velg te centreren. En oja, je hebt ook iemand nodig die de draaibank kan bedienen
Maar inderdaad, volgens mij wordt de velg supernetjes als je hem een pietsje afdraait!
Ik weet iemand in de regio Den Haag die dat piekfijn kan doen.
Nou Hilko, als je dat adres even doorgeeft dan is aume Hilkau mèn held!
Die klep waar je het over had eerser is volgens mij de afgedopte klep voor het pulsair systeem, dat dopten ze vroeger veel af i.v.m. het gunstigere verbruik en knallen in de uitlaat.