Zoals gezegd slaat C5 kort na het starten (bij koude motor) af. Eenmaal op temperatuur gaat het goed.
C5 bij mn eigen dealer gebracht:
Hebben uitgelezen, diverse kleine storingen -> software update gedaan. Kunnen verder niets bijzonders vinden. Bougies, bobine allemaal in orde.
Op basis van ervaring adviseren ze een motoroliespoeling omdat de motor vervuild lijkt (ook gezien de storingen). Kost 334 euro (van dat bedrag ben ik 115 sowieso al kwijt voor de uren die er in zijn gaan zitten).
Of die motorspoeling het probleem gaat verhelpen blijft natuurlijk onzeker.
Moet nu voor mezelf afweging maken. Doen of koop ongedaan maken en weer karren in mn Xantia. Hoe waarschijnlijk is het dat deze behandeling het probleem oplost?
Hier heeft het iig niet geholpen:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/209718/
Hier wel het advies:
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=150699
Vreemd dan dat dit probleem alleen optreedt bij een koude start.
Als er sprake is van interne vervuiling zou dit probleem toch eigenlijk continu voor moeten komen?
Ik denk eerder aan een defekte koelwatertemperatuursensor of zoiets dergelijks. Deze kan als deze defekt is bij een koude start de verkeerde waardes doorgeven aan het motormanagement waardoor deze de verkeerde hoeveelheid brandstof inspuit wat het slechte lopen van de motor en zelfs het afslaan kan verklaren.
Hoeveel km heeft jouw C5 eigenlijk gelopen?
Mijn ervaring is dat auto’s die gebruikt zijn voor kleine afstandjes vaker last hebben van interne vervuiling. Als dit werkelijk de oorzaak van het probleem zou zijn zou ik nog even wachten met het “dure” Flushen van de motor. Ik zou eerst ééns de olie vervangen door olie met de juiste specificatie en ééns een flink stuk met hoge snelheden door Duitsland gaan rijden. Dus minimaal een half uur tot een uur met een snelheid van minimaal 140km/h en dan kijken of het probleem minder wordt of zelfs verdwijnt. Waarom? Mijn ouders hadden een paar jaar terug een zo goed als nieuwe Corsa die soms koud helemaal niet meer aansloeg. Alleen bij lang doorstarten sloeg deze nog aan. Gebruikt voor korte afstanden waarbij de motor nauwelijks warm werd. Daarna heb ik deze auto een paar keer meegenomen voor lange afstanden op de autobahn en voila, weg was het probleem.
Maar laat in ieder geval die koelwatertemperatuursensor ook ééns nakijken.
Ik zou nog even wachten met het ontbinden van de koop. Jouw C5 ziet er zeker voor de leeftijd nog erg mooi uit en is ook nog ééns voorzien van een splinternieuwe koppeling. En zo groot is het bovengenoemde probleem ook nog niet als het alleen maar optreedt bij koude motor. Wie zegt dat als je de Xantia weer terugneemt deze ook niet binnenkort grote problemen gaat vertonen en je alsnog weer op zoek kunt naar een andere auto?
Stefanex schreef:Wie zegt dat als je de Xantia weer terugneemt deze ook niet binnenkort grote problemen gaat vertonen en je alsnog weer op zoek kunt naar een andere auto?
Dat weet ik wel zeker. In de Xantia zal dan ook flink geinvesteerd moeten worden. Probleem is dat het koffiedik kijken blijft. Versleten banden zijn een stuk duidelijker.
Verse olie kan sowieso geen probleem want laatste beurt is toch al gauw van half jaar terug. Voor mij niet duidelijk of de auto lang heeft stilgestaan en of er een oud mannetje in gereden heeft die nooit harder ging dan 80. Aan binnen- en buitenkant te zien wel.
Verbaas me sowieso over de positieve reacties van mn omgeving. Voor mij is het bij wijze van een ouwe citroen van 10 jaar. Veel mensen (met name de vrouwen) die geen verstand van auto’s hebben vinden het een zeer chique bak en denken minstens dat je m net nieuw uit de fabriek hebt getrokken.
Mijn dealer heeft contact gehad met monteur van verkopende dealer. Februari 2012 laatste beurt gehad, tegelijkertijd verstuivers vervangen (wat niet standaard onderdeel van beurt is). Hij kwam met die monteur tot de conclusie dat als de motor flush het probleem niet oplost het de kleptstoters zijn. Dure reparatie.
In 8 van de 10 gevallen helpt de flush. Zoniet dan circa 1.400 voor klepstoters. Oftewel, Russiche roulette.
Heb volgens mij de ellende van een ander gekocht Weg met die C5. Liever ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.
Als je gaat flushen, doe dan de injectors en pomp met diesel-flush van Forté. Dat merk heeft ook een prima flush om de oliekanalen weer schoon te krijgen. Ik weet dat een zeker Engels merk, een snel roofdier, bij problemen eerst standaard de motoren flusht voordat er ergens aan gesleuteld wordt. Simpel blikje leeggieten in dieseltank en de andere bij de verse motorolie en rijden maar. Geen werk en kosten ong. € 50.
Forté vindt je overal via het internet . Succes!
als Citroen een 4x4 maakt, hoef ik geen Range Rover meer
Yep, maar kan vandaag nog van de koop af. Morgen niet meer. Dus als over paar dagen blijkt dat het niet heeft geholpen zit ik daarna vast aan een rampenbak.
Mn buren zullen wel denken
- groene xantia voor de deur
- goudkleurige C5 voor de deur die afgevoerd wordt
- grijze c5 1 avond voor de deur
- kleine week een Nemo voor de deur
- grijze c5 weer voor de deur
- na paar dagen weer de groene xantia.
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Day wilde ik ook zeggen Willeam.
Als de verstuivers eerder al vernieuwd zijn duid dat vrijwel zeker op eerdere problemen, die niet (goedkoop) op te lossen waren, dus zou daar de auto wel eens voor ingeruild kunnen zijn
Wegdoen dus, voor je er aan vast zit
Life’s too short to drive without comfort!!!
Net een beetje rond zitten te neuzen op het C5 forum.
Zag dit probleem er ook een paar keer voorbijkomen.
Als een “rampenbak” zou ik deze auto niet willen bestempelen. Het betreft hier eigenlijk een klein probleempje. Namelijk het 1 keer afslaan in de opwarmfase. Let wel, dit is geen auto van 30000 euro maar van 2700 euro. Perfektie kun je voor dit geld niet verwachten. Ik heb menig Toyota meegemaakt van 10000 euro met veel grotere problemen dan jouw C5 nu heeft.
Op het C5 forum schreef iemand die hetzelfde probleem had als jij met z’n C5. En de oplossing was dus erg éénvoudig: Ziehier het citaat:
Besloten de koelwater temperatuursensor te vervangen.
Bij het vervangen bleek deze nat te zijn aan de binnenzijde van de connector (=sluiting). Eén van de connectoren erg gecorrodeerd.
Na vervanging gelijk al makkelijker starten. Dagen daarop verdween het start- en wegrijdprobleem.Ik moet het afkloppen (en de eerlijkheid gebied te zeggen dat er van de week weer een flesje injectorreiniger is ingegaan) maar die sensor zat volgens mij de boel zwaar te (ver)zieken.
Ook het luchtpomje dat bij koude start extra lucht in het inlaatcircuit blaast wordt als mogelijke oorzaak genoemd. Ook een Lamda-sonda die verkeerde waardes doorgeeft zou de oorzaak kunnen zijn.
Verder kun je ééns proberen injectorreiniger toe te voegen en ééns een volle tank V-power te tanken. Dit verbeterd vaak het gedrag bij koude start ook behoorlijk.
Dit zijn allemaal mogelijke oplossingen die erg weinig geld kosten en vaak erg effectief werken.
Overleg ééns met de verkopende partij de auto op deze punten aan te pakken en de periode waarna je de auto nog om kunt ruilen voor je Xantia met tenminste 1 week op te schorten. Dit moet toch geen probleem zijn aangezien de garage die jouw de C5 heeft verkocht toch best wel een coulante opstelling heeft getoont bij de problemen die jij met je C5 hebt.
Yep, maar ben ook topic tegengekomen waarin iemand helemaal is leeggelopen op afslaande motor.
Als ik het allemaal op een rijtje zet kunnen het bougies, bobinerail, EGT, lambdasonde etc zijn. Dat lijstje gaat maar door. Tegen de tijd dat ik dat heb afgewerkt ben ik failliet. Mn dealer constateert geen gebreken.
Dat van die week kan ik voorstellen maar denk eerlijk gezegd dat die dealer ook blij is als ze van mij af zijn. Denk dat ze de auto gewoon de handel instoten en niet meer zelf gaan verkopen.
Sorry, ben bij “injectors” in de diesel-modus geland. Maar bij benzine injectie is ook die prut van F. prima. Stel dat idd vervuiling de oorzaak is, dan ben je voordelig uit. Blijkt het niet te helpen, dan de auto retourneren. Kan je niet een dergelijke afspraak maken met de leverancier? Kosten kan je ook 50/50 nemen.
als Citroen een 4x4 maakt, hoef ik geen Range Rover meer
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Ik heb zelf o.a. een 2.0i 16V gehad uit 2002, die alleen als tie koud was rot liep en dan zelfs stationair op 3pitten ging lopen.
Oorzaak….. computer a 1300€.
Als je starte en gelijk ging rijden was er niks loos.
Geen rampenbak, wel klote!
Er zijn er nog zat te koop!!!!
Life’s too short to drive without comfort!!!
Ja. Maar niet direct van het ergste uitgaan. Een defekte motormanagement computer dat merk je ook als de auto warm is echt wel. Daar loopt een auto nooit meer mooi op en als je de computer uitleest zie je heus wel foutcodes. En dat is bij deze C5 niet het geval naar ik aanneem daar de garage geen storingen kan ontdekken.
Probeer gewoon ééns dat weekje extra te overleggen en die éénvoudige maatregelen uit te testen.
Dus: Lambdasonde testen of ééns uitwisselen (kost niet alle geld)
Luchtpomp testen
De juiste olie erop met nieuw filter
Temperatuursensor sowieso eventjes vervangen
Injectorcleaner toevoegen en een brandstof met hoger octaangehalte tanken
Zijn de problemen daar na een week niet mee opgelost dan zullen het waarschijnlijk de klepstoters toch zijn alhoewel mij dat sterk lijkt aangezien het afslaan alleen maar optreedt bij koude motor.
Dan kun je altijd nog overgaan tot teruggave van de auto.
Citrofreak Bram schreef:Er zijn er nog zat te koop!!!!
Precies. O.a. eentje in de buurt die door mn eigen dealer blijkt onderhouden. Dus onderhoudshistorie volledig bekend. Dealer bood aan er gratis onderdoor te kruipen.
Dat van die week extra is een optie. Maar als ik die verkopende partij was zou ik het gedoe wel zat zijn en de auto terugnemen. Anders blijven ze er kosten aan maken.
Totaal aantal Berichten: 43324
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Willeam schreef:Maar als ik die verkopende partij was zou ik het gedoe wel zat zijn en de auto terugnemen. Anders blijven ze er kosten aan maken.
Ik snap het doormodderen met dat drama op wielen niet hoor. Hup, inleveren dat ding, knaken vangen en een goede kopen. Of doorsparen voor een échte auto.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Mooie samenvatting. Ik zal doorsparen voor een Toyota Prius
Had de dealer al gebeld en gemeld dat de C5 terugkomt.