voge schreef:Heb ‘t vorige maand gedaan, kwam inderdaad een berg zwarte narigheid uit zeg!!! Sindsdien is de carterpan trouwens nog steeds geheel olievrij (de buitenkant dan hè!!)
nou, dat is bij mij de direkte aanleiding: dat de pakking een beetje lekt.
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
dat was ‘t bij mij ook…
Pakking kost rond de €8. Ik raadt jullie allen aan er een beetje vloeibare pakkingkit bij tussen te doen. De standaart PSA pakkingen zijn niet zo super. Dun laagje op de cartenpan, pakking erop, dan dun laag op de pakking, dan het geheel tegen je onderblok aanschroeven. Ikzelf heb altijd die vloeibare pakkingkit in tubevorm. Ben het merk even kwijt. Je hebt ook blauwe, maar die kan minder hitte aan. Rode gaat tot 360 graden celcius meen ik. Is natuurlijk meer dan genoeg voor een carterpan. Echter, de verpakking kit is groter dan je nodig hebt, dus ook voor andere klusjes is het handig. Ik gebruik het ook bij kleppendekselpakkingen, waterpomphuispakkingen, thermostaathuispakkingen, enz. enz. etc. etc.
Test
voge schreef:dat was ‘t bij mij ook…
Bij mij is het euvel dat de carterpan aan de voorzijde is doorgerot…. best wel een droog blokje hoor!
Ich bin ein Breaker
Geinige actie: heb ik bij de turbo d12 ook gedaan indertijd. maar toen omdat ik verspanend werk moest verrichten aan de carterpan.
Bij mij was ie eigenlijk best schoon van binnen. Ja ok, vieze zwarte olie natuurlijk, maar niet van die teerachtige drek zooi die je nu beschrijft.
Die troep wil je dus niet in je motor hebben. Ik doe vanaf nu elke 50.000 km pannetje er even afhalen. Verder gewoon elke 15.000 nieuwe olie en filters. Stukje behoudt van je Troen, en ik slaap er prettiger van.
Bovendien blijft de olie schrikbarend mooi doorzichtig na zo’n actie. Zelf bij de diesels kun je er na een aantal duizens KM’s nog doorheen kijken!! Geeft je toch een goed gevoel…
Test
mpostma schreef:Geinige actie: heb ik bij de turbo d12 ook gedaan indertijd. maar toen omdat ik verspanend werk moest verrichten aan de carterpan.
Bij mij was ie eigenlijk best schoon van binnen. Ja ok, vieze zwarte olie natuurlijk, maar niet van die teerachtige drek zooi die je nu beschrijft.
Kan e.e.a. te maken hebben met het merk/type olie?
Shell claimt dat hun olie een reinigende werking heeft, dus dat er geen troep achterblijft, of is dat een tell-sell-verkoop praatje
Er blijft altijd troep achter. Sterker nog, dat kan natuurkundig gezien niet anders. Je carterplug is, in elk geval bij XU motoren, en vele andere, niet het laagste punt!! Er blijft dus altijd rommel achter. En wat valt te denken van vuildeeltjes die intern aan de ‘wand’ blijven plakken als de olie naar beneden zakt?? Nee, hoor, schoon krijg je het door de pan eraf te pakken, en met een doekje de boel schoonmaken. Eventueel remmenreiniger gebruiken, maar niet op de drijfstangen / krukas>> Dan verwijder je de oliefilmlaag, en staat de boel droog. Het kan wel, maar dan moet je er daarna even wat nieuwe motorolie opdoen, en de motor met de hand telkens een halve slag heen en weer draaien. En hier concentreerd zich ook niet de meeste troep. Die ligt gewoon lekker onderin de carterpan, omdat de zeef van de olie pomp deze niet opzuigd, en wat er doorheen komt blijft in het filter hangen. Opzig is het systeem redelijk dicht, alleen na het schoonmaken van de pan, is de buffer, (om het zo maar even te noemen), weer leeg. In 10 of 12 of 15 jaar verzamel je echt een hoop bende onderin je motor.
Er zijn wel meer tell-sell dingen, zoals een carterplug met een magneetje enzo. Help vast wel iets, maar misschien is het maar 1%. Gewoon eraf die pan, en lekker alles weer blinkend maken, is het allerbeste. (En het is leuk werk, en geeft een hoop voldoening).
Test
Thijsvandebles schreef:
Er zijn wel meer tell-sell dingen, zoals een carterplug met een magneetje enzo. Help vast wel iets, maar misschien is het maar 1%.
Nee hoor, niks tell sell. Dat is volgens mij heel gewoon voor versnellingsbakpluggen, ook die van de BX. Ook wel logisch dat je *iets* nodig hebt als je het zonder oliepomp en -filter moet doen.
Ich bin ein Breaker
Maar een versnellingsbak is iets heel anders dan een motor. Tuurlijk, het helpt wel iets. Je kunt niet zeggen dat het niets helpt. Maar een wondermiddel is het niet…
Test
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005
- ZX 1.8 Break aura
Lijkt me een leuke klus..zeker als er ook echt iets veranderd lees verbeterd.
Wat moet et leven toch mooi zijn met een brug…
Rien
KuikenXXL schreef:Lijkt me een leuke klus..zeker als er ook echt iets veranderd lees verbeterd.
Wat moet et leven toch mooi zijn met een brug…Rien
Het leven is zowiezo mooi, maar met een brug een stuk dragelijker.
Ik merk het verschil duidelijk. S’morgens lekker soepel starten, beter op toeren komen enz. enz. Alleen wordt mijn kachel nu minder snel warm, moet je nagaan wat dat een wrijving opleverd, asfalt in je carterpan. En de olie is nog doorzichtig, ik slaap veeeeel beter nu!!
Test
Thijsvandebles schreef:
Ik merk het verschil duidelijk. S’morgens lekker soepel starten, beter op toeren komen enz. enz. Alleen wordt mijn kachel nu minder snel warm, moet je nagaan wat dat een wrijving opleverd, asfalt in je carterpan. En de olie is nog doorzichtig, ik slaap veeeeel beter nu!!
Is dat toch niet stiekum een beetje psychisch, of placebo?
mpostma schreef:Thijsvandebles schreef:
Ik merk het verschil duidelijk. S’morgens lekker soepel starten, beter op toeren komen enz. enz. Alleen wordt mijn kachel nu minder snel warm, moet je nagaan wat dat een wrijving opleverd, asfalt in je carterpan. En de olie is nog doorzichtig, ik slaap veeeeel beter nu!!
Is dat toch niet stiekum een beetje psychisch, of placebo?
JA…..dat zat ik me ook al af te vragen.
Overigens heb ik met belangstelling dit draadje gelezen en zal dat zeker eens gaan doen bij een volgende BX diesel.
(kwaad kan het zeker niet)
Heb wel altijd trouw op tijd bij de diesels de oliefilters en carterontluchting-slangen schoon laten maken…luchtfilter op tijd vernieuwen….e.d…kortom, zodat hij goed kon *ademen* en smeren en zo.
Bram schreef:
Overigens heb ik met belangstelling dit draadje gelezen en zal dat zeker eens gaan doen bij een volgende BX diesel.
(kwaad kan het zeker niet)Heb wel altijd trouw op tijd bij de diesels de oliefilters en carterontluchting-slangen schoon laten maken…luchtfilter op tijd vernieuwen….e.d…kortom, zodat hij goed kon *ademen* en smeren en zo.
Ik had wel het idee dat er aardig gore olie uiit de Toulouse kwam. De olie uit de diesel is meestal duidelijk zwarter, maar meetal mooi vloeibaar. Wat uit die 2Louse kwam, was niet geheel okselfrisch meer.