1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Damn !!!!
KuikenXXL
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005

- ZX 1.8 Break aura
Gepost: 13 januari 2006 12:00 AM

APK afkeur Sad  ashoes om homokineet moet aan 1 kant vv worden, handremkabels moeten vv. worden en remblokken en schijven voor moeten vv. worden.
balen !!!
ga nu maar nadenken of ik het wel ga fixen want laten fixen is duurder dan 500€ ... Sad

Het is vooral die ashoes die me tegenstaat.
Rien

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 13 januari 2006 12:06 AM
  [ # 1 ]

Ik schrok even! Ik dacht dat er iets ernstigs aan de hand zou zijn, maar voor deze dingetjes ga je hem toch niet de sloop op duwen? Dat hebben afgelopen jaar reeds 5000 anderen gedaan met hun BX.

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 13 januari 2006 12:07 AM
  [ # 2 ]

Is middagje werk. Ashoes is het meeste werk, maar een hoesje kost maar €12. Handremkabeltjes is zo gedaan, en schijfjes ook. Als ze nog wel dik genoeg zijn , maar gewoon verroest, kun je ze ook af laten draaien. Kost plm. €12,50 per schijf.

Hoesje + handremkabels + schijven draaien + blokken = plm. €85. Als er nieuwe schijven opmoeten komt het totaal op plm. €125. Plus de uren. Een beetje sleutelaar heeft dit zo mekaar. Misschien iets voor een sleutelmeeting?

Test

Profiel  
 
BX19trs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 21-10-2005

- BX 19 trs
Gepost: 13 januari 2006 12:13 AM
  [ # 3 ]

Ik vroeg me af waarom zijn de remmen afkeur?

verder ashoesje en remkabels, mits de stalen buitenmantel nog heel zijn is allemaal afkeur.

Emiel

Profiel  
 
KuikenXXL
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005

- ZX 1.8 Break aura
Gepost: 13 januari 2006 12:16 AM
  [ # 4 ]

Mja die schijven moeten echt vv. worden. Juist met name die hoes zie ik tegenop want dan moet ik toch die bout aan de onderkant van de ??stabilisatorstang?? ??homokineet?? losmaken..
Lijkt me echt zo’n bout die met zachte oerkracht losgemaakt moet worden en dan die hoes er tussendoor wurmen..

Een auto met handrem op de voorwielen k’vond de vogelgriep al vreemd maar handrem op voorwielen?

Rien

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 13 januari 2006 12:19 AM
  [ # 5 ]

komt door de hydroliek Wink

áls ej hydro uitvalt zou je normaal geen remmen meer hebben de hand (nood) rem zorgt er dan voor dat je zonder slippen tot stilstand komt

dus eingelijk heel goed bedacht Wink

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 13 januari 2006 12:26 AM
  [ # 6 ]
KuikenXXL schreef:

Mja die schijven moeten echt vv. worden. Juist met name die hoes zie ik tegenop want dan moet ik toch die bout aan de onderkant van de ??stabilisatorstang?? ??homokineet?? losmaken..
Lijkt me echt zo’n bout die met zachte oerkracht losgemaakt moet worden en dan die hoes er tussendoor wurmen..

Een auto met handrem op de voorwielen k’vond de vogelgriep al vreemd maar handrem op voorwielen?

Rien

Handrem op de voorwielen is gedaan vanwege het HP veersysteem. Als de auto zakt, en de handrem zou op de achterwielen zitten, houden de remmen het zakken tegen. Wat dus te veel kracht op de verkeerde puinten geeft. Bovendien zou de autop ter aarde storten als je de handrem eraf zou halen…

Ligt eraan welke as eruit moet. Zowiezo moet de fuséékogel los. Dit gaat het beste met een poulie-trekker. (€25 gereedsschapswinkel). Vervolgende moet je de centrale as-moer losmaken. Die zit in het midden van je wiel, aan de buitenzijde (dop 36). Als het de bestuurderkant betreft, kunt je nu de veerpoot naar buiten trekken en zal de as uit de versnellingbak komen. Met de as komt er ook een liter olie mee, dus zet er een bakje onder. Als de as-moer eraf is, kun je de as ook uit het fuséélager schuiven, en heb je aan losse as voor je liggen. TIP: Maak de as-moer al 1 slag los als de wagen nog met de wielen op de grond staat. Anders krijg je um waarschijnlijk niet los. Voor de passagierskant is het wat meer werk. Dit is een lange as die uit 2 delen bestaat. Er zit boven de onderste motorsteun een tussenlager, dat met 2 boutjes de as op zijn plek houdt. Deze kun je met dopje 11 losdraaien, en zo de hele as eruit pakken.  Omgekeerd weer terugbouwen. Let erop dat de as-moeren weer goed strak worden gemonteerd. Het liefst nieuwe!! Deze houden namelijk, samen met de as, het wiellager op zijn plek. Stabilisatorstangen kun je laten zitten.

Test

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 13 januari 2006 12:30 AM
  [ # 7 ]

Volgens mij is dat omdat achter de BX op mono-draagarmen staat, en de voorkant op McPherson pootjes. Correct me if i am wrong, maar zo heb ik dat een keer begrepen.

[je hebt in ieder geval verstand van BB code]

Test

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 13 januari 2006 12:37 AM
  [ # 8 ]
V2 schreef:
Thijsvandebles schreef:

Volgens mij is dat omdat achter de BX op mono-draagarmen staat, en de voorkant op McPherson pootjes. Correct me if i am wrong, maar zo heb ik dat een keer begrepen.

[je hebt in ieder geval verstand van BB code]

[offtopic]IT-nerd, dan krijg je dat he[/offtopic]
Hm, maar, ik ben dus een IT-nerd, dus McPherson/mono-draagarm zegt me eik niet enorm veel Very Happy Maar, is het toevallig iets met een knik/draai-beweging in de achtervering, en een op/neer-beweging in de voorvering? Dat zou het evt wel verklaren ... als de achterwielen niet kunnen draaien om de as kan de knik/draaibeweging in de vering niet plaatsvinden en blijft ie hoog steen ... voor een op/neer-beweging is die draaibeweging niet nodig. Correcte analyse?

Je stelt in dit geval een retorische vraag. Pas nadat ik mijn vorige bericht had gepost kwam weer bij me terug hoe het ook alweer zat. Inderdaat, de voorpoten gan op en neer, de achterpoten draaien als het ware op en neer, wat een handrem dus zou verstoren.

Dan vraag ik me nu ineens af hoe een handrem van een auto werkt, die rondom in de mono-draagarmen staat, en HP vering heeft. Is dat niet de CX?? DS?? Misschien wel veel meer? [sorry, ik ben BX nerd / kenner]

Test

Profiel  
 
stoterstangen90
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2230
Geregistreerd: 30-06-2005

Gepost: 13 januari 2006 12:40 AM
  [ # 9 ]

maakt natuurlijk daarvoor niets uit. Je hebt de handrem op OF de voorwielen, Of de achterwielen.

Zakken kan ie dus echt wel, hoe dan ook. De hoofdreden is idd dat het een echte noodrem moet zijn, die dan ook nog wat doet ook.

<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 13 januari 2006 12:41 AM
  [ # 10 ]
stoterstangen90 schreef:

maakt natuurlijk daarvoor niets uit. Je hebt de handrem op OF de voorwielen, Of de achterwielen.

Zakken kan ie dus echt wel, hoe dan ook. De hoofdreden is idd dat het een echte noodrem moet zijn, die dan ook nog wat doet ook.

10 punten voor McDean Rolling Eyes 

nu weer ontropic Laughing

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 13 januari 2006 12:41 AM
  [ # 11 ]
stoterstangen90 schreef:

maakt natuurlijk daarvoor niets uit. Je hebt de handrem op OF de voorwielen, Of de achterwielen.

Zakken kan ie dus echt wel, hoe dan ook. De hoofdreden is idd dat het een echte noodrem moet zijn, die dan ook nog wat doet ook.

Rondom handremmen lijkt me ook wel wat Wink

Test

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 13 januari 2006 12:43 AM
  [ # 12 ]

ik denk dat ie achter snel uit gaat breken dan Rolling Eyes  maar kan aan mij liggen Laughing

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5008
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 13 januari 2006 12:43 AM
  [ # 13 ]

En het is inderdaad wel lekker dat ie zich niet opsluit.

Als je nl de auto in de versnelling en op de handrem hebt staan en hij zou onderuit willen zakken, dan sluit je de boel op.


Zou me zelfs kunnen voorstellen dat een oude lekke diesel (die dus deels op motorolie loopt) ineens zin zou kunnen krijgen om aan te slaan.

Profiel  
 
KuikenXXL
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005

- ZX 1.8 Break aura
Gepost: 13 januari 2006 12:44 AM
  [ # 14 ]

@Thijs..

Helaas is het de as aan de bijrijderskant.

Rien

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 13 januari 2006 12:45 AM
  [ # 15 ]
McDean schreef:

ik denk dat ie achter snel uit gaat breken dan Rolling Eyes  maar kan aan mij liggen Laughing

Trek in een bocht maar eens stevig aan je handrem dan, vooral als het een beetje glad is. Dan zul je zien wat uitbreken is.

EW schreef:

En het is inderdaad wel lekker dat ie zich niet opsluit.

Als je nl de auto in de versnelling en op de handrem hebt staan en hij zou onderuit willen zakken, dan sluit je de boel op.


Zou me zelfs kunnen voorstellen dat een oude lekke diesel (die dus deels op motorolie loopt) ineens zin zou kunnen krijgen om aan te slaan.

10 punten voor Thijs

Oh ja, on-topic:

Ik vind dat deze auto gewoon gemaakt moet worden. Het zijn allemaal standaart BX dingen. Handremkabels gaan zo’n beetje elke 2 jaar kapoef, die hoesjes herbergen ook al geen kwaliteit, en remschijven gaan op elke auto stuk. (Op Opel en Vw het eerste natuurlijk.)

Al met al geen reden om er geen brood in te zien. En ja, bij een garage kost dat €500 (wel dure garage trouwens), maar de geoefende hobby-ist kan dit voor €85 á €120. Wink

Test

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook