Heeft iemand een tip hoe je de leidingwartel losdraait uit de aluminium achterrem klauw en de uit de veerpoot?
Deze zijn aardig gecorrodeerd. Zie foto’s
Citroen CX2200 Diesel 1979
Triumph TR6 (1972)












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Heet stoken!!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Je last er een moer omheen, aan de wartel vast, wordt die wartel bloedheet en je hebt een mooie grip.
Zou je ook kunnen heetstoken en de wartel met een griptang kunnen losdraaien?
Lassen is voor mij geen optie?
Citroen CX2200 Diesel 1979
Triumph TR6 (1972)
eerst maar de boel onder de auto vandaan en in de bankschroef plaatsen
net boven allu afzagen , en dan uitboren
je hebt dan nog een soort “boor-geleider ” die je helpt de boor in het midden te houden tijdens boren
in 2 of 3 stappen de diameter vergroten naar max 6,5 -7mm
daarna schroefdraad opnieuw tappen m8
warm stoken kun je geluk mee hebben, maar gezien de hoeveelheid oxide ???????
als t"ie dan alsnog afknapt heb je geen zuivere boor-geleider meer
beetje “korte- tikken “met een hamertje om te laten “schrikken” wil ook wel eens helpen
kortom geen pasklare oplossing, ” freubelen “is de remedie
succes
oh ja ,daarna de boel goed doorblazen/reinigen, je wil geen metaal deeltjes in je hydr.systeem












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Jules Unlimited schreef:Zou je ook kunnen heetstoken en de wartel met een griptang kunnen losdraaien?
Zo zou ik beginnen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>












Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
Ik heb er wel eens één uitgekregen door een kriptang erop te zetten, en met een klein hamertje tegen de tang tikken. Door de schokjes kwam hij los.
Maar bedenk wel dat die stalen wartel zich kan vastvreten in het aluminium tijdens het losdraaien en dan heb je helemaal geen draad meer. Ik zou dan de griptang er op zetten maar eerst heet stoken en echte kruipolie gebruiken, van Imal dus en dan kijken of er beweging in zit. Dan kleine stukjes heen en weer draaien met toevoeging van kruipolie en als hij redelijk makkelijk heen en weer wil, dan pas los draaien.
Ik gok dat waterman het met me eens is.












Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003
- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
heb je het al geprobeerd met een goed passend dopje 8 ?
ik heb nog nooit wartels heet hoeven stoken om ze te lossen.
Wat is Citroën rijden toch formidabel !











Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Met goed dopje 8 heb je kans dat het ding helemaal afbreekt. Er bestaan overigens wel grotere ontl.nippels mocht het boren niet lukken, maar waar je die kan vinden weet ik niet.






















Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Dit was de leinding met wartel , niet de ontluchter .
Goede kruipolie , en heetstoken , dan met een goede zeskant dop of pijpsleutel .
Succes , Walter
En ik heb er hopen moeten heet stoken hoor
Meten is weten , gissen is missen
Wartel goed vast zetten in de bankschroef en dan aan de rest draaien, dan moet ie toch echt wel los komen. Ikzelf heb het zo ook wel eens een keer zo moeten doen. Wel vantevoren met een staalborstel goed schoon maken en wat echte kruipolie erin (geen WD40), maar dat was al gezegd zag ik. En dan met een ruk lostrekken, niet langzaam want dan draai je de wartel gewoon doormidden.
Goede raad is voorraad
zelf knip ik altijd de leidingen door, alles goed schoonborstelen en met kruisolie inspuiten en dag daarna met een 6kant dopje 8 losdraaien. Als dat niet lukt griptang erop of de wartel in de bankschroef zetten. Bij mij is altijd alles losgekomen