Hoe kan ik de Leidingwartel eruit krijgen?
Jules Unlimited
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 190
Geregistreerd: 16-01-2006

Gepost: 03 april 2013 12:10 PM

Heeft iemand een tip hoe je de leidingwartel losdraait uit de aluminium achterrem klauw en de uit de veerpoot?
Deze zijn aardig gecorrodeerd. Zie foto’s

Citroen CX2200 Diesel 1979
Triumph TR6 (1972)

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 03 april 2013 01:00 PM
  [ # 1 ]

Heet stoken!!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4932
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 03 april 2013 01:08 PM
  [ # 2 ]

Je last er een moer omheen, aan de wartel vast, wordt die wartel bloedheet en je hebt een mooie grip.

Profiel  
 
Jules Unlimited
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 190
Geregistreerd: 16-01-2006

Gepost: 03 april 2013 01:11 PM
  [ # 3 ]

Zou je ook kunnen heetstoken en de wartel met een griptang kunnen losdraaien?
Lassen is voor mij geen optie?

Citroen CX2200 Diesel 1979
Triumph TR6 (1972)

Profiel  
 
algra
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 611
Geregistreerd: 22-08-2006

Gepost: 03 april 2013 01:24 PM
  [ # 4 ]

eerst maar de boel onder de auto vandaan en in de bankschroef plaatsen

net boven allu afzagen , en dan uitboren
je hebt dan nog een soort “boor-geleider ” die je helpt de boor in het midden te houden tijdens boren
in 2 of 3 stappen de diameter vergroten naar max 6,5 -7mm
daarna schroefdraad opnieuw tappen m8

warm stoken kun je geluk mee hebben, maar gezien de hoeveelheid oxide ???????
als t"ie dan alsnog afknapt heb je geen zuivere boor-geleider meer

beetje “korte- tikken “met een hamertje om te laten “schrikken” wil ook wel eens helpen

kortom geen pasklare oplossing, ” freubelen “is de remedie

        succes


oh ja ,daarna de boel goed doorblazen/reinigen, je wil geen metaal deeltjes in je hydr.systeem cool smirk

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 03 april 2013 01:27 PM
  [ # 5 ]
Jules Unlimited schreef:

Zou je ook kunnen heetstoken en de wartel met een griptang kunnen losdraaien?

Zo zou ik beginnen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
bx-cannes
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005

- GS/GSA 1220 Club
Gepost: 03 april 2013 01:46 PM
  [ # 6 ]

Ik heb er wel eens één uitgekregen door een kriptang erop te zetten, en met een klein hamertje tegen de tang tikken. Door de schokjes kwam hij los.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4932
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 03 april 2013 01:54 PM
  [ # 7 ]

Maar bedenk wel dat die stalen wartel zich kan vastvreten in het aluminium tijdens het losdraaien en dan heb je helemaal geen draad meer. Ik zou dan de griptang er op zetten maar eerst heet stoken en echte kruipolie gebruiken, van Imal dus en dan kijken of er beweging in zit. Dan kleine stukjes heen en weer draaien met toevoeging van kruipolie en als hij redelijk makkelijk heen en weer wil, dan pas los draaien.

Ik gok dat waterman het met me eens is. Very Happy

Profiel  
 
PHoskam
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003

- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
Gepost: 03 april 2013 02:10 PM
  [ # 8 ]

heb je het al geprobeerd met een goed passend dopje 8 ?

ik heb nog nooit wartels heet hoeven stoken om ze te lossen.

Wat is Citroën rijden toch formidabel !

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 03 april 2013 05:30 PM
  [ # 9 ]

Met goed dopje 8 heb je kans dat het ding helemaal afbreekt. Er bestaan overigens wel grotere ontl.nippels mocht het boren niet lukken, maar waar je die kan vinden weet ik niet.

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 03 april 2013 06:45 PM
  [ # 10 ]

Dit was de leinding met wartel , niet de ontluchter .

Goede kruipolie , en heetstoken , dan met een goede zeskant dop of pijpsleutel .

Succes , Walter

En ik heb er hopen moeten heet stoken hoor cheese

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Redbird
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 18-01-2007

- BX BX 19 GT mk2
Gepost: 03 april 2013 09:10 PM
  [ # 11 ]

Wartel goed vast zetten in de bankschroef en dan aan de rest draaien, dan moet ie toch echt wel los komen. Ikzelf heb het zo ook wel eens een keer zo moeten doen. Wel vantevoren met een staalborstel goed schoon maken en wat echte kruipolie erin (geen WD40), maar dat was al gezegd zag ik. En dan met een ruk lostrekken, niet langzaam want dan draai je de wartel gewoon doormidden.

Goede raad is voorraad

Profiel  
 
martijntje
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 150
Geregistreerd: 07-02-2007

Gepost: 03 april 2013 09:14 PM
  [ # 12 ]

zelf knip ik altijd de leidingen door, alles goed schoonborstelen en met kruisolie inspuiten en dag daarna met een 6kant dopje 8 losdraaien. Als dat niet lukt griptang erop of de wartel in de bankschroef zetten. Bij mij is altijd alles losgekomen

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook