Even het volgende probleem, wat zich vandaag voordeed:
Mijn dochter reed en moest stoppen voor het stoplicht. Eenmaal stilstaand begon de motor te stotteren en viel uit. En sloeg niet meer aan.
Zojuist even het volgende gecheckt:
- In de motorruimte niks opvallends te zien. Kabels en slangen zijn aangesloten/zitten vast
- Gestart, auto sloeg niet aan, startmotor draait goed en snel rond
- 2 bougies eruit gedraaid en aan de bougiekapjes gelegd. Gestart, vonken springen er vanaf.
Op het eerste gezicht lijkt het dus geen elektra-probleem.
Ik zit even aan de brandstofpomp te denken. In de auto gezeten met de deur dicht contact aangezet. Normaal hoor je een zoom-geluid, ik kan dat nu niet echt waarnemen.
Vraag: Waar zit de brandstofpomp en wat zou het naast die pomp nog meer kunnen zijn?
Betreft een AX 954 uit 1994 met 130K
Dyna Z1: Tout alu.
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Pomp zit in de tank.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Okee, dus net als bij de Xantia. Daarvan weet ik dat je altijd minimaal een kwart tank moet hebben, om de pomp niet te warm te laten worden. Mijn dochter rijdt vrijwel altijd met minimaal een halve tank.
Ook nu staat de meter op halfvol.
Voordat ik die pomp ga verwijderen: Nog tips die misschien specifiek aan de AX gerelateerd zijn, naast mogelijk de pomp?
Dyna Z1: Tout alu.
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik zou eerst eens meten of er 12 volt op de pomp komt tijdens het starten…...
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
De brandstofpomp wordt geschakeld door het zogenoemde dubbelrelais.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Wat houdt dat in?
Dyna Z1: Tout alu.
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Het zijn eigenlijk 2 relais in 1, meestal bruin, huis, afzonderlijk aangestuurd.
Het éne deel schakelt de brandstofpomp in, aangestuurd vanuit de ECU.
Het andere deel schakelt de ECU in, aangestuurd vanaf het contactslot
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
René Jongejan schreef:De brandstofpomp wordt geschakeld door het zogenoemde dubbelrelais.
Denk ook eerder die dan de pomp.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Pomp kan ook stuk, hoor.
Heb ik bij m’n 1.4 gehad.
Maar, zoals Waterman al zei, eerst even meten.
Dus zitting achterbank eruit en zwarte plastic dop weg.
De pomp krijgt ca. 3 seconden spanning bij het op contact zetten en daarna pas weer als de ECU de motor omwentelingen ziet maken, dus tijdens starten.
Wel spanning = pomp stuk, geen spanning betekent meten bij dubbelrelais
Daar geen spanning is dubbelrelais stuk, wel spanning is draadbreuk tussen relais en pomp.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Ik heb jaren geleden hetzelfde gehad met een ax1.1 en toen was het de ontstekingsmodule…
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
TS geeft aan dat er wel een vonk is, dus aan de ontstekingsmodule zal het niet liggen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Ik heb net gemeten. Onder het zwarte deksel zit een wit blokje met 2 gele draden. Ik heb 3 waarden:
- Met het contact aanzetten: 9,75. Dit viel inderdaad binnen een paar seconden weg.
- Contact aan en vervolgens draaiende startmotor: 7,30
- Stekkerblokje los getrokken en op de draad gemeten: 11,88
Het lijkt dus of de pomp werkt. Of zijn de waardes te laag en moet het gewoon 12V zijn?
Afgelopen zaterdag parkeerde iemand te nonchelant in en beschadigde de linker achterkant. Niks ernstigs.
Loopt daar bedrading misschien? Zondag is er nog gewoon mee gereden.
Dyna Z1: Tout alu.
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Het feit dat je daar spanning meet wil zeggen dat het dubbelrelais werkt.
Wel zijn het erg lage waarden, mag bij starten daar toch niet lager zijn 11,5 V.
Ergens overgangsweerstand in de bedrading of mogelijk een overlijdende pomp?
Meet eens met losgetrokken steker tijdens starten.
Bekabeling komt van voren, de aanrijding van zaterdag mag dus geen gevolgen hebben.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Net met losgetrokken stekker gestart: 8,70
Dyna Z1: Tout alu.
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat lijkt me te laag om nog te vonken…Brakke accu of verrotte starter.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Na vele startpogingen is de accu idd een stuk leger. Maar vonk op de bougie had ik al gecheckt en die is er.
Startmotor is verder goed.
Mijn vraag is eigenlijk of de gemeten waarden aan de benzinepomp en bijbehoren stekker in orde zijn.
Dyna Z1: Tout alu.