Hallo,
Vorige week heb ik een hel mooie Citroen BX Chic uit 1992 gekocht. Hij heeft nog maar 130.000 km op de teller en rijd echt heerlijk. Toen ik hem kocht heb ik ook het eea gecontroleerd: de stand van de achterwielen, de staat van de hydraulische vering etc. Het leek allemaal prima en goed onderhouden. Helaas ben ik vergeten de oliepeil te controleren en toen ik thuis was zg ik dat deze heel laag was. Ik heb bijna 3 liter bijgevuld. Nu -een week later- kom ik ineens erachter dat hij echt best veel olie verbruikt, de oliepeil is alweer gedaalt en we hebben nog maar een paar honderd km gereden.
Ik ben nu bang dat ik de kat in de zak heb gekocht en dat de motor al echt stuk is. Ik heb gehoord dat het eventueel de rubberen ringetjes bij de kleppen zouden kunnen zijn, omdat de Auto volgens mij vrij lang heeft stilgestaan. Daarom zou ik de auto graag een keer door iemand laten checken die verstand van oude Citroens heeft. Kent iemand hier iemand in de regio Amsterdam die me eventueel zou kunnen helpen?
Groeten,
Christian
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
oei, hopen dat het motorblok inderdaad geen schade heeft opgelopen! olieverbruiken doen die xu’s eigenlijk allemaal wel. ik heb er gehad die tot een liter per 1000 km olie verbruikten. Er liggen geen plassen olie onder de auto? dan is inderdaad de eerste verdachte de klepseals.
specialisten rond Amsterdam ken ik als Brabander helaas niet
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
ik hoop het ook niet. Hij rijdt echt superlekker. geen rare geluiden, onregelmatige prestaties, niks. daarom ben ik ook zo verbaasd. Is het een enorme ingreep de klepseals te vervangen?
Zijn klepseals eigenlijk hetzelfde als klepsteelrubbers?
Weet je zeker dat je de olie in het goede gat kiept? 3 liter bijvullen moet gepaard gaan met de nodige lampjes op het dashbord; normaal als je 1 liter onder MAX zit (en dus 250ml onder MIN), heb je wel al een lampje dat sporadisch brandt.
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Met zulke hoeveelheden moet er een gigantische blauwe walm achter je auto hangen?! Verder wat al gezegd is, ze staan een beetje bekend om het olieverbruik. Maar er zijn natuurlijk grenzen.. Maar persoonlijk zou ik ook eerder aan een lekkage denken.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Op de vraag of klepseals hetzelfde zijn als kleprubbers ja dat is hetzelfde. Heeft de auto lagere tijd stil gestaan? Dan zouden de zuigerveren vast kunnen zitten en na enige tijd het verbruik weer minder worden. Hoe is de kleur van je koelvloeistof is die mooi schoon? En walmt je auto als je rijdt en dan los laat ook? Allemaal signalen dat er iets fout zit, Bedenk van te voren hoeveel je wilt uitgeven want ander kan het wel een prijzige aangelegenheid worden.
deur63 schreef:Weet je zeker dat je de olie in het goede gat kiept? 3 liter bijvullen moet gepaard gaan met de nodige lampjes op het dashbord; normaal als je 1 liter onder MAX zit (en dus 250ml onder MIN), heb je wel al een lampje dat sporadisch brandt.
Ik heb het zeker in het goede gat gegoten . Ik heb het herkent aan de smudge (die ik helaas ook heb).
Volgens mij walmt ie niet heel erg. Mij is niks opgevallen in ieder geval. Er brandde ook geen lampje (maar ja, dat zou stuk kunnen zijn natuurlijk… alhoewel alle andere lampjes het goed doen)...
vinnie schreef:Op de vraag of klepseals hetzelfde zijn als kleprubbers ja dat is hetzelfde. Heeft de auto lagere tijd stil gestaan? Dan zouden de zuigerveren vast kunnen zitten en na enige tijd het verbruik weer minder worden. Hoe is de kleur van je koelvloeistof is die mooi schoon? En walmt je auto als je rijdt en dan los laat ook? Allemaal signalen dat er iets fout zit, Bedenk van te voren hoeveel je wilt uitgeven want ander kan het wel een prijzige aangelegenheid worden.
Ik zal het even in de gaten houden, want hij heeft inderdaad een tijdje geschorst in een schuur gestaan voordat ik hem heb gekocht.
De koelvloeistof is moelijk te zien. je moet door de zwarte invulbuis naar beneden kijken (zie bijlage) ik heb er met een lampje ingeschenen en hij is behoorlijk bruin. (zie foto)
Bovendien ziet de bak er (een week na de aankoop) nu toch best olieërig uit… en er zijn druppels op straat. dus misschien verbrandt ie het toch niet, maar lekt het tijdens het rijden ergens uit? (zie foto)
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Ik zou eerst eens een beurtje uitvoeren. Verse olie, verse koelvloeistof, nieuwe bougies, dat werk. En het dan een tijdje aanzien.
De auto heeft een tijd stilgestaan, er kan de nodige condens en zelfs benzine op de olie zijn neergeslagen. Dat geeft rare zichten op de peilstok.
Hilko16TZI schreef:Ik zou eerst eens een beurtje uitvoeren. Verse olie, verse koelvloeistof, nieuwe bougies, dat werk. En het dan een tijdje aanzien.
De auto heeft een tijd stilgestaan, er kan de nodige condens en zelfs benzine op de olie zijn neergeslagen. Dat geeft rare zichten op de peilstok.
Thanks! misschien is dat inderdaad het beste idee! Ook al snap ik niet wat de kleur van het koelvloeistof eigenlijk met de olieverbruik te maken heeft.
Misschien heeft iemand er zoiets als Bar’s leaks ingemikt?, Da’s ook bruin…
H@ns schreef:Misschien heeft iemand er zoiets als Bar’s leaks ingemikt?, Da’s ook bruin…
Heuh? Wat is dat voor spul? Tegen lekkage? Oh nee… ook nog een lekkage in het koelsysteem?
Oh ja, kennen jullie iemand in Amsterdam en omgeving die goed en niet te duur is?
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Ordas in Diemen schijnt goed te zijn.
Hilko16TZI schreef:Ordas in Diemen schijnt goed te zijn.
Dank je wel!
Totaal aantal Berichten: 25575
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Of Job in weesp.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>