Japans hoeft echt niet altijd beter te zijn hoor.
Die Toyota diesels dat zijn gewoon rampenbakken. Daar gaat echt van alles aan kapot. Kijk maar ééns op sites van autoleasemaatschappijen die het onderhoudsverleden bij hun occasions aangeven.
Bij de diesels van Honda zijn de koppelingen over het algemeen eerder versleten dan de voorbanden.
Dan hebben we het nog niet gehad over Nissan en de roestproblemen die Mazda heeft en had met z’n modellen. Als je soms ziet hoe die krengen al roesten na 2 winters, daar wordt je echt niet vrolijk van.
Franse auto’s hebben vanaf 2006 een erg grote kwaliteitsslag gemaakt en behoren momenteel tot de mooist afgewerkte en betrouwbaarste auto’s die je kunt kopen. Kijk maar ééns naar de Laguna van Renault (vanaf 2008) en onze C5 (phase3) en nog recenter de volledig probleemloze nieuwe 208 van Peugeot. Dat is echt geen vergelijk met de probleemauto’s die Volkswagen nog steeds op de markt durft te zetten.
Maar ook de C5 vanaf 2003 is best goed hoor. Tuurlijk, er kan wel ééns een kleine storing van electronische aard optreden maar stil kom je er eigenlijk nooit mee te staan is de ervaring vanuit mijn kennissenkring. De problemen die William met z’n C5 heeft gehad zijn allemaal gerelateerd aan een verkeerd gebruik/slijtage (koppeling) of verkeerd onderhoud (verkeerde soort olie ivm.klepstoters).
Roestproblemen kent de C5 niet en de motoren zijn gewoon oersterk. Ook het onderstel, draagarmen, stabilisatoren en de vering zijn gewoon probleemloos. Wie heeft er trouwens al ééns een uitlaat vervangen van een C5? Ik denk niemand!
Dat japans beter is is kolder. Sterker nog, als een Mazda 6 over 12 jaar roestend op de schroothoop ligt rijdt de even oude C5 echt nog wel vrolijk in het rond!
Totaal aantal Berichten: 43324
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Stefanex schreef:Franse auto’s hebben vanaf 2006 een erg grote kwaliteitsslag gemaakt en behoren momenteel tot de mooist afgewerkte en betrouwbaarste auto’s die je kunt kopen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Menno schreef:Voordat er een Jap voor de deur komt te staan moet ik echt tussen zes plankjes liggen ....
japanse lijkwagen:
Sjees Ik wil er nog niet dood in gevonden worden.
Maar goed, wat doen we?
Gaan we op jacht naar een andere C5, of gaan we het over japanse en zweedse rommel hebben.
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Ik doe helemaal niks meer, was gewoon een kwinkslagje. De TS heeft ook geen hulp nodig met vinden van een andere C5 of andere rommel dunkt me…
De C5 is weg en de Xantia staat weer voor de deur. Verzekering wees mn vrouw er vanochtend aan de telefoon op dat de Xantia vandaag jarig is, samen met mn vrouw. Nooit erg in gehad.
En nu? Xantia opknappen of toch op zoek naar een “nieuwe” C5?
Van welk bouwjaar en welke uitvoering is jou Xantia trouwens?
Geen idee, voorlopig eerstkomende weken even niks. Xantia is een pallas van 6 april 1999 (2 liter motor).
Dat is wel een fijne auto! Een Xantia vind ik toch altijd nog beter (zachter) veren dan een C5.
Ik ben zelf ook wel ééns op zoek naar een auto voor erbij. Deze heb ik zelf op het oog:
Ziet er op het oog schitterend uit maar ik vind de prijs voor km stand nogal hoog en dit autobedrijf staat ook niet erg goed aangeschreven. De laatste Xantia’s waren in ieder geval qua storingsgevoeligheid vele malen beter dan de eerste C5’s tot boujaar 2003!
Gevoelsmatig trok mn Xantia de stenen uit de straat toen ik ermee wegreed. Zowel C5 als mn Xantia hebben een 2.0 liter motor maar vond de Xantia opeens erg snel en wendbaar vergeleken met de C5. Voor de rest is het natuurlijk opeens krap en laag en meer herrie boven de 100 km/u.
Ja. Maar zo’n C5 is natuurlijk ook een stuk groter en zwaarder dan een Xantia. De C5 zit bijna een klasse hoger in de markt dan de Xantia daar deze toentertijd zowel de Xantia als de grotere XM moest opvolgen.
De C5 heeft ook een compleet andere motor dan de Xantia. C5, EW motor de Xantia de XU motor.
Ga je nu investeren in de Xantia of komt er een C5?
Houdt er wel rekening mee dat als je jouw Xantia nu al veel sneller vindt dan de C5 2.0 het verschil tussen een C5 1.8 en jouw Xantia nog veel groter zal zijn qua motorvermogen!
De Xantia is volgens de papieren 2 kilo zwaarder dan die C5…
Mijn c5 break is een flink stuk zwaarder dan mijn ex xantia break. Alle twee dezelfde motorinhoud.
Totaal aantal Berichten: 1806
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Xantia is idd zwaarder bij de berline , daar verkijkt men zich wel vaker op ...
Bij de break scheelt het ( ligt aan motorisering ) ook niet veel.
De 2.0 in de C5 heeft wat meer pk’s , doordat de auto veel stiller is beleef je snelheid ook anders
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Scheelt inderdaad niet veel in gewicht terwijl de C5 toch een stuk groter is.
Of deed men toen al aan gewichtreductie bij het ontwikkelen van nieuwe auto’s?
De C5 ligt natuurlijk ook veel hoger op de weg en daardoor heb je natuurlijk ook minder snelheidsensatie naast het feit dat zoals al gezegd de C5 veel en veel stiller is.
Een C5 is natuurlijk wel veel meer auto als een Xantia. De zitpositie in de C5 is veel ontspannender, de C5 is veel ruimer, stiller, de hele bediening van de auto is stukken soepeler (schakelen, sturen, remmen, koppelen). En ik vind de karosserie van de C5 steviger aandoen. Tordeert minder op slecht wegdek. Wel vind ik de Xantia soepeler veren. Of komt dat doordat de Xantia op slecht wegdek veel meer in beweging is en nadeint?