Periodiek systeem:
N: atoom nummer =7, massa= 14 => N2 “atoom nummer” 14, massa 28
Ar: atoom nummer =18, massa= 40
Dus Ar is zwaarder en heeft een hoger atoom nummer dan N2. Hoe het zit met de ruimtelijke orientatie kan ik niet uit het periodiek systeem halen. Maar zo triviaal is de oplossing mi niet
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Nou ja, dat de moleculen N2 dus significant groter zijn dan die van Ar kon zelfs een scheikundeleraar niet meteen zeggen….
Nou heb ik zelf niet zoveel verstand van scheikunde, dus ik weet niet of zo’n molecuul ook nog een bepaalde vorm kan hebben? Een langwerpig molecuul kan zich misschien toch nog ergens doorheen wringen..
Praktijktests zijn daarom zo leuk, omdat het effect van onbekende factoren ook meteen naar voren komt…












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik ben geen scheiko…Whitney ...
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
het enige wat ik ervan weet is dat de plaats in het periodiek systeem ook staat voor het aantal electonringen en dat daarmee de grootte van de molecuul wordt bepaald.
Het lijkt me wel voor de hand liggen dat een molecuul dat uit twee atomen bestaat lastiger diffundeert dan een enkelvoudig molecuul.
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Afweging CO2 en N2 maakt de discussie nog ingewikkelder…
Koolzuur moet genoeg zeggen… Stikstof is neutraler maar geen inertgas zoals bijv Argon
Verder zijn hoge concentraties Koolzuur niet goed voor je en is het gehalte stikstof in de lucht van nature zo’n 78%.
Dus de keuze voor N2 is niet zo gek…
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen
Co2 is inderdaad te reactief, zal aantasting van het membraan geven.
Ben overigens wel benieuwd hoe de bollentest gistern was
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Volgens mij wordt CO2 bij zo’n 50 bar al vloeibaar…
Dat geeft wel hele vreemde effecten bij verkeersdrempels…
Nee, stikstof is inderdaad zo gek nog niet…
De volgende gassen in het periodiek systeem zoals zuurstof en fluor hebben nog grotere moleculen maar hebben nogal oxidatieve eigenschappen…














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Ahhh Heerlijk, engineers… Volgens mij hebben alle DS eigenaren hier last van; zie filmpje
http://www.youtube.com/watch?v=qOtoujYOWw0
Dokter; I am afraid your son has “the knack”
Moeder van Dilbert; Oh noo, Can he lead a normal life?
Dokter; No, I’m afraid not; he’ll be an engineer…
Ik heb er ook last van; Ik was bij het graf van een van de mannen waarop wij zo lekker veren; Gay Lussac van de wet van Boyle-Gay Lussac
http://nl.wikipedia.org/wiki/Algemene_gaswet
We willen dus grote moleculen zodat ze niet door het membraan kunnen en kleine moleculen zodat ze niet snel vloeibaar worden en daarbij moleculen die niet reageren met het membraan.
Groeten,
Stef












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Goedbeschouwd zou argon gas dus ook moeten kunnen. Maar wie weet was dat in 1954 niet makkelijk beschikbaar. Het is vast ook duurder dan N2.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Been there, done that..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
waterman schreef:Been there, done that..
in 1954
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Stef Sep schreef:Ahhh Heerlijk, engineers…
Ikke niet hoor, daar moet je voor gestudeerd hebben…
We dwalen wel een beetje af, maar wel interessant…
Maareh Hans, is er al wat meer bekend over de toestand van je bollen?
waterman schreef:Been there, done that..
Maar wat was het resultaat?
Punt is nl dat ik voor mijn TIG een Argon gas fles heb staan. Een N2 fles kopen voor een enkele keer een bol vullen is een te grote investering.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het veerde prima maar na 4 maanden waren de bollen leeg. Nog een keer gevuld, 4 maanden later weer leeg. Werkt niet, mee gestopt. Klaar. Stikstof kost geen drol.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste