Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ach - die van mij is pasgeleden ook afgevoerd. Niet meer wakker te kussen. Waarna er bij mijn auto op de ER alsnog een slagaderlijke bloeding ontstond na het reanimeren. Zou het de tijd van het jaar zijn? Of de bosrijke omgeving rond Nijmegen?
Totaal aantal Berichten: 1060
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Wellicht hebben onze dames last van de herfstblues. Vallende blaadjes. Donkere garages.
Niets menselijks is hen vreemd.
Jouw Prestige weer ok?
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Misschien een raampje zetten?
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Is een idee - even wat lichttherapie. Ik ga morgen op ziekenbezoek en als het goed is mag de patient weer mee.
Totaal aantal Berichten: 1060
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Na een langere periode van rust en incidenteel gebruik heb ik gisteren de Prestige maar weer eens ingezet voor een langere rit. Misschien mede door het overlijden van Harry dat ik me weer geroepen voel weer eens een (klein) klusje op te pakken: het vervangen van het leer van de zittingen voor. Na geklungeld te hebben met verven (wat er weer af komt) en met leatherique rejuvenator oil (het leer bleef ‘als karton’) gezocht naar leer met de zelfde kleur (biscuit bruin). Deze heb ik gevonden en ik kan aan de slag.
Een ander probleem zijn ‘de knoopjes’ die in het leer zitten. Er waren er een paar weg en ik wist dat deze dingen niet te zijn hergebruiken. Via Bonhof in Epe heb ik stukje van een oude stoffen bekleding bemachtigd. En inderdaad, wat je ook probeert, die dingen gaan kapot, het steeltje breekt af bij het loshalen. Ik moets dus iets verzinnen om er weer een nieuw steeltje aan te maken.
van links naar rechts:
- het witte ronde ringetje wat aan de onderzijde van het knoopje zit
- het knoopje waar het steeltje van afbreekt
- een knoopje waar ik het restant van het steeltje heb afgevreesd
- een knoopje met een boutje aanvast gelijmd is.
- het boutje is wat lang dus dat moet ik nog wat inkorten (of kortere boutjes) gebruiken.
Naar eerst de verkeerde kit gebruikt te hebben, lijkt het dat met Bison 2K Expert, de zaak redelijk stevig is. Gelukkig zitten er per zitting maar 16 knoopjes. Als je een heel interieur wilt doen ben je wel even bezig.
Gelukkig (opscheppermodus aan) heb ik een CX zonder roest en ik draai dus binnen 5 min alle 8 de bevestigingsboutjes van de stoelen los en de voorstoelen staan binnen 10 min naast mijn auto. Het glijdeel eraf halen was nog eens 5 min werk.
wat details:
(al eens eerder opnieuw opgevuld)
Maar ik liep wel tegen iets anders aan: de achterkant van de rugleuning. Het leer/stof zit daar op een bijzondere manier vast. Dat is dus los.
Het leer lijkt in een soort profiel te zijn geklemd. Dat profiel is van plastic en op ‘het chassis’ van de stoel geschroefd. In dit profiel zit een gootje daat de stof en het leer zit ingeklemd met klemmetjes (hoe verzinnen ze het)
Daar is dus al een stuk van afgebroken:
Heeft iemand nog zo’n profiel met krammetjes? Of heeft iemand een ander idee om dit op de een of andere manier vast te zetten?
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Maarten, dit profiel is van elke andere (oude) stoel af te halen. Echter…. het vastzetten gaat met een speciale tool en lukt dus eigenlijk alleen een professioneel stoffeerder. Die profielen worden ermee aan elkaar ‘geritst’. Ik heb weleens een poging gedaan, maar het is goedbeschouwd niet te doen met de hand.
Tenzij tijd geen rol speelt wellicht, maar ik heb het opgegeven en uiteindelijk naar een stoffeerder gebracht.
Een anderen nette manier om het te fixen is er niet. Om het echt strak te krijgen aan de achterkant moeten die profielen compleet en in elkaar geritst worden.
Ik begrijp uit je verhaal niet helemaal welk deel kapot is, Het deel aan de stoel of het deel aan de hoes?
In het eerste geval is het een kwestie van overschroeven, in het tweede geval moet er -denk ik- een ander profiel aan de hoes genaaid worden.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 1060
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Ha Leontien,
Ja, inderdaad, dat is eigenlijk niet zelf in elkaar te ritsen. En het ergste is dat je m.i. de zaak ook weer zo uitelkaar ritst.
Het is het plastic deel dat op het frame geschroefd is. De foto is een stukje van dit profiel.
Heb jij toevallig ergens nog zo’‘n strip met krammetjes?
M.
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Ik mijn stoffen interieur(alleen de stof),toendertijd over gezet,naar stoelen uit een TD uit voering.
en is goed te doen.met wat tijd en geduld.
Je drukt eerst de stof van de rugleuning vast ( eerst de stof wie vanaf de voorkant komt daarna de rugleuning )en daarna kun je de stof van het “opbergvak”
erin duwen.
Net effe gekeken (zat nog een stukje los)en kun je er zo weer inklikken/duwen.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Hahahaha!
Ongelogen: Ik wilde nog erbij schrijven:
“Het is eigenlijk niet te doen zonder speciale tool, maar Frank zal ongetwijfeld melden melden dat hij het zo gefixt had!”
Nouja, dan heb ik niks gezegd natuurlijk.
Maarten: ik heb nog steeds geen antwoord op de vraag welk stuk profiel je zoekt.
Ik heb nooit krammen gezien, bij de stoel die ik had zat het aan de stof genaaid… maar dit was stof geen leder.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Hij zoekt het stukje/stripje wat op de leuning geschroefd zit.
waar alle stof samen komt.
En leontien ik had je reactie al verwacht (leren mekaar al aardig kennen)
ik heb alles gewoon met de hand weer vast gezet.
Maar die knopen ben ik wel benieuwd naar hoe dit gaat,moet er ook nog een paar maken.
en mocht het niet lukken met de stoelen,ik zet ze graag voor je in elkaar(behalve de knoopjes )
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
maartens schreef:
Het is het plastic deel dat op het frame geschroefd is. De foto is een stukje van dit profiel.
Heb jij toevallig ergens nog zo’‘n strip met krammetjes?M.
gewoon even een oude stoel op mp scoren
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
F.SvM schreef:
En leontien ik had je reactie al verwacht (leren mekaar al aardig kennen)
ik heb alles gewoon met de hand weer vast gezet.
Ja zeker.
Ik zal dus volgende keer eerst wachten tot jij jouw gouden tip hebt gegeven, in plaats van mensen onterecht bang maken dat het niet te doen is zonder hulp en tool.
Maar je moet wel begrijpen: IK heb geen tijd om een hele dag te pielen aan één stoel als ik hem daarna voor € 75,00 euro moet verkopen.
Als je alle tijd hebt, lukt uiteindelijk alles.
Mijn ervaring is, dat die strips heel strak in elkaar geschoven zitten en dat dit met de hand niet zomaar lukt. Jouw ervaring is dat je het “zo in elkaar klikt” Het zal wel dan.
Ik vind dat een groot verschil in beleving, maar Maarten zal het zelf moeten ondervinden.
En misschien ben ik wel gewoon heel onhandig, zoals hier wel vaker blijkt.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 1060
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Dertig knoopjes op een rij….
MDF plaatje
Gaatjes boren
plakband op het hout (anders kit je de zooi aan elkaar)
In de gaatjes m3 schroefjes prikken
Lijm erop
Knoopje erop.
Straks met een Stanleymes langs de knoopjes snijden en de schroefjes met de knoopjes eruit drukken.
Ik zag trouwens dat de knoopjes ook op het leer waren vastgeplakt met een of andere rubberachtige kit.
Blijkbaar om te voorkomen dat je met je broek achter een knoopje blijft hangen en het ding eraf trekt (of je broek beschadigt).
Hij zoekt het stukje/stripje wat op de leuning geschroefd zit.
inderdaad. Op zowel het stof als ook op het leer zit een randje. Op dat randje zitten krammetjes. Deze krammetjes prop je in het profielletje. FRank zal wel precies snappen wat ik bedoel… En ik weet nu iemand die het kan!
gewoon even een oude stoel op mp scoren
Ja hoor, zit ik met een hele stoel… Zul je zien dat net die profieletjes ook kapot zijn…
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Volgens mij gaan die eigenlijk nooit kapot
Alleen jij hebt de pech
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Ach en leontien,Dames gaan voor
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.