Hallo,
Ik ben nieuw hier op het forum, en ben de eigenaar van een Citroën Berlingo uit 98.
Laatst ontdekte ik dat de motor wat zwarte olie lekt.
Nu denk ik dat dit afkomstig is van de carterpan, hoe kan ik dit het beste bevestigen?
Ik heb de motor al is goed schoon gemaakt, alleen is de gehele motor nogal vet en smerig ook op plekken waar ik niet goed bij kan.
Het kan dus eigenlijk overal vandaan komen, mocht het nou wel de carterpan-pakking zijn is deze dan vrij makkelijk zelf te vervangen?
Ik ben niet onder beschikking van een brug of dergelijke, dus kan het met alleen een krik?
Motor: 1.9D DW8(WJZ) 51 kW
Hier een foto:
Welke motor ligt erin?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
1.9D DW8(WJZ) 51 kW
Eerst even proper blazen in de selfcarwash?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Wat bedoel je daar precies mee, even goed schoonmaken?
Ja, met een diesel kun je al makkelijker met water aan de motor zitten, wel niet doen bij hete motor.
Bedoeling is dan, om juist te zien waar het lek zit, heeft weinig zin iets te maken dat niet kapot is.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Oke, morgen even opkrikken en de boel zo goed mogelijk schoonmaken.
Ik denk dat Paso bedoeld dat je de onderkant moet schoonmaken met een hoge drukspuit bij een of ander zelfreinigings station. Doe ik ook voordat ik naar de keuring ga. Ben al eens afgekeurd omdat de onderkant niet schoon was.
Haal maar in, de brandweer knipt je er wel uit
Vandaag even schoongemaakt en goed gekeken nadat ik een stuk gereden had.
Het lijkt toch van boven te komen, met in het specifiek het kleppendeksel.
Hoe ingrijpend is het vervangen van deze pakking?
En is een symptoom van een lekke kleppendeksel-pakking hapering in eerste versnelling bij weinig gas geven?
Totaal aantal Berichten: 25624
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Klepdekselpakking vervangen is dood simpel. Het kan nooit iets met haperen inde 1ste te maken hebben echter…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Oke, dat is goed om te horen.
Wat het haperen betreft, dacht ik als volgt:
Lekke pakking zorgt voor valse lucht, met als resultaat een foutieve verhouding diesel/lucht.
Totaal aantal Berichten: 15707
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Onder het kleppendeksel komt alleen olie om te smeren, geen brandstof/luchtmengsel.
Duidelijk, dan is de oorzaak van dat probleem nog niet bekend.
First things first, de kleppendeksel-pakking vervangen.
Handige tips, dingen die ik echt zou moeten weten voordat ik hieraan begin als amateur sleutelaar.
Je kleppendeksel niet te vast zetten als je de nieuwe pakking hebt gemonteerd, is voor niets nodig.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017