Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Van de week de CX na weken stilstand maar eens even lekker warm gereden.
Blijft toch wel een erg fijne machine om in te rijden
Ik heb nog even een klein puntje met mijn extra grille, deze dus:
De lamphouder ziet er zo uit:
Achterkant:
Zoals te zien is op de eerste foto zijn er al stukjes afgebroken.
Het matriaal is erg broos en valt zo uit elkaar
Er horen eigenlijk kapjes op om het lampje te klemmen, maar die heb ik niet.
Ik zoek dus eigenlijk een manier om het lampje vast te zetten.
Het probleem is eigenlijk een beetje dat je geen krachten op de houder kan zetten, want dat breekt zo af.
En permanent vast zetten is ook geen optie want een lampje heeft ook niet het eeuwige leven, dus moet verwisselbaar zijn…
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Setje Bison 2 componentenpasta kopen en de nog bestaande steuntjes van achteren verstevigen. En de afgebroken weer proberen te reconstrueren. Wordt erg lelijk, maar niemand die het ziet.
Alternatief: de oorspronkelijke gril er weer in
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Het punt is dat de houder ook nog gebruikt wordt als massa, dus het moet ook nog stroom geleiden.
De standaard grille zit ook op de CX, ik zet deze er alleen in wanneer ik denk het extra licht nodig te hebben
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Koperdraadje in die tweecomponentenprut opnemen is niet zo ingewikkeld natuurlijk. Maar ‘t wordt wel even prutsen onder de kerstboom.
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Eerst dit topic maar eens afstoffen. Wat met de CX ook nog moet gebeuren, want die staat sinds de Kerst al binnen op 1 ritje na.
Vrijdag was het starten en lopen en prima rijden
Op 1 puntjes na wat ik al had, er blijft een raar geluid in zitten.
Daar dus ook wat aandacht aan besteed. Na wat test en hoor werk op de brug in de 5de versnelling kwam de conclusie dat het tussenaslager gaar was.
Deze dus vervangen door een nieuwe incl. de binnenste ashoes want die zag er niet echt fris meer uit (was nog geen afkeur). Het oude lager was duidelijk versleten, beetje speling en je maakt wat geluid als je eraan draaide.
Vol goede moed weer de weg op maar na een paar km was het geluid alweer terug
Er is al gedaan:
Nieuwe aandrijf as links
Wielagers goed
Tussenas lager vervangen
Zodra je rollend de motor uit zet blijft het geluid gewoon, dus niet de motor
Gister dus even voor de zekerheid nog de tellerkabel en alle stekkers van het dash los gehaald, toen bleef het ook.
Andere voorwielen erop gezet maakte ook geen verschil…
Net weer even verder gegaan, inmiddels houd je niet veel over.
Dus radio uit en alle speakers los gehaald om te kijken of het geen rare ruis was die over de speakers kwam, ook dat was het niet.
Net als laatste nog even de Diravi kabel vanuit de versnellingsbak los gehaald bij de Diravi snelheidsregelaar bol onder het reserve wiel. En ja nu lijkt het geluid eindelijk veeel minder te zijn. Zodra de kabel weer aangesloten zit is het geluid direct weer heel duidelijk aanwezig.
Overigens altijd leuk rijden met die kabel los
Ik weet alleen nog niet of het nu de kabel is of dat het die bol zelf is, ik vermoed die bol.
Goed nu ik weet wat het is kan ik er in elk geval mee rijden, ik denk niet dat dit echt kwaad kan.
Het moet natuurlijk nog wel even opgelost worden binnenkort.
Verder blijft het gewoon prachtig rijden
Mooi dat je het gevonden hebt.
Ik zou daar nooit aan gedacht hebben.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Die eer is niet helemaal aan mij hoor, dat was wel een tip van een ervaren CX sleutellaar
Toevallig kan je er vrij makkelijk bij, dus wel zo makkelijk getest.
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
En is dat dan een geluid dat je binnen onder het rijden echt hoort? Wat doet die bol dan?
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Die bol zorgt ervoor dat je Diravi zwaarder gaat sturen (Speed sensor).
De kabel uit de bak drijft die 2 gewichtjes aan, door het draaien zwaaien ze naar buiten.
Dus hoe harder je rijdt, hoe verder naar buiten. Ik vermoed dat hierdoor de druk minder wordt, waardoor je minder bekrachtiging voelt.
Er zitten geloof ik ook lagertjes in om de boel goed rond te laten draaien, ik vermoed dat die versleten zijn.
Edit:
Het is geen groene stalen bol, maar een kunstof bol.
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ah - ik ben weer bij. Soms weet ik meer van de principes achter mijn auto dan dat ik kan aanwijzen waar het nou allemaal ook echt gebeurd. Dan snap ik nu ook waarom dat ding lawaai kan maken.
Totaal aantal Berichten: 10378
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Arjan Verkade schreef:Die bol zorgt ervoor dat je Diravi zwaarder gaat sturen (Speed sensor).
De kabel uit de bak drijft die 2 gewichtjes aan, door het draaien zwaaien ze naar buiten.
Dus hoe harder je rijdt, hoe verder naar buiten. Ik vermoed dat hierdoor de druk minder wordt, waardoor je minder bekrachtiging voelt.Er zitten geloof ik ook lagertjes in om de boel goed rond te laten draaien, ik vermoed dat die versleten zijn.
Edit:
Het is geen groene stalen bol, maar een kunstof bol.
Druk op de besturing blijft steeds gelijk, maar de druk die je stuur naar het midden drukt wordt groter bij hogere snelheid. Bij stilstand is die druk nog steeds groot genoeg om je stuur naar de middenstand te laten gaan.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Thanks voor de toevoeging.
Daar heb je helemaal gelijk in, zo voelt het natuurlijk ook met rijden.
Totaal aantal Berichten: 10378
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Geniaal bedacht! Het is, net als de besturing op de DS trouwens, geen stuurbekrachtiging in de conventionele zin, maar servobesturing. De oliedruk doet alles.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Je kunt dat geniale ding trouwens openmaken, dan blijkt wel of het binnenwerk versleten is of niet.
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Is dat die wit-gele ‘platte’ bol aan het linkervoorwiel? Iemand zei me ooit ‘dat is de Diravi -bol’ haha, nuja, het heeft er dus blijkbaar mee te maken… interessant!