Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
XBXG schreef:
Ik had namelijk niet de twee stekkers met elkaar verbonden, maar de twee pinnen van het thermocontact.
Ik wilde het nog zeggen, maar ik vond het net te vanzelfsprekend, sorry
Fijn dat het wel is gelukt uiteindelijk!
Life’s too short to drive without comfort!!!
dirkvdmei schreef:Voor het doorverbinden van 2 losse platte kabelschoentjes kun je ook een steekzekering gebruiken.
Die blijft zitten zonder ducttape.
Gewoon zo een??
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
zo een dus
Supertip! Bedankt.
Ik neem aan dat ik een zo sterk mogelijke uit mijn voorraad zekeringen moet nemen?
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
inderdaad
The story continues…
De laatste paar maanden merkte ik bij het starten dat de startmotor soms perfect ronddraait en soms heel traag.
Vanmorgen gebeurde dat weer, maar nu draaide de startmotor zoooo traag dat de BX helemaal niet wilde aanslaan.
Goed, met de bus naar mijn werk gegaan en vanavond na thuiskomst de vrienden in die gele auto’s weer eens gebeld (het was inmiddels al weer een half jaar geleden dat ik ze voor het laatst nodig had).
Na slechts een kwartiertje wachten kwam er een meneer met een gele bus, die direct de accukabels aan de accu hing. De BX startte direct.
Echter, de accu leverde slechts een stroom van 12,5 ipv 13,5. De waarschijnlijke conclusie is dat de dynamo aan zijn einde is.
Op zich niet vreemd, want die is al 24 jaar oud. De accu en startmotor zijn de afgelopen jaren al vervangen, dus die konden volgens mij onmogelijk de oorzaak zijn.
Overigens zit het ijzerdraadje nog steeds goed. Dat laat ik voorlopig ook even zo zitten. Pas als die aan vervanging toe is, heb ik een steekzekering van 30 klaarliggen.
De meneer van de ANWB zei overigens dat een koelventilator niet gebouwd is om constant te draaien en dat dit ook zo snel mogelijk moet worden verholpen.
Ik ga morgen een gereviseerde dynamo scoren en het koelsysteem ontluchten (zo blijf je van de straat hè).
Hopelijk blijft alles verder zitten zoals het nu zit, want zoals gezegd gaat de BX de 22e naar de garage voor wat onderhoud.
Nog een plaatje van vanavond:
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Fraaie kleur 2cv!
Verder natuurlijk wel erg balen. Hopen dat de problemen nu een tijdje weg blijven.
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Was Sjakie bij je op visite?
Life’s too short to drive without comfort!!!
Haha, nee. Sjakie had een egaal groene 2CV, terwijl dit een zeldzame Sausss-Ente is.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Oe! Toch bijna zo maar mijn favoriete uitvoering!
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
24 jaar voor een dynamo is niet slecht, de mijne was 2 jaar geleden al overleden, dus na 20 jaar…
Trouwens, de accu levert geen stroom van 12.5 volt, maar een spanning van 12.5 volt.
Gelukkig is het weer opgelost
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Nou, de kleur ziet er in ieder geval fleurig uit, net als Sjakie
Life’s too short to drive without comfort!!!
Je hebt inmiddels een nieuw thermocontact, maar je wacht tot 22 april om het door de garage erin te laten zetten??? Dat doe je toch zo zelf? Dan hoeft die fan ook niet meer continu te draaien?!
Nou maar hopen dat niet je koppakking naar z’n grootje is (bijvoorbeeld als gevolg van oververhitting), waarbij er vervolgens op je dynamo is gelekt die daardoor is overleden? Heb net vorige week nog een perfecte dynamo naar het oud-ijzer gebracht…
Trouwens, je hoeft niet per se de hele dynamo te vervangen, als de koolborstels nog OK zijn kun je ook voor een paar euro de spanningsregelaar vervangen, hoeft de dynamo niet eens voor los. 2 schroefjes en klaar?!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Als ik het thermocontact wil vervangen loopt de radiateur toch leeg? Lijkt me makkelijker om dat in een garage te (laten) doen, want dan moet meteen het koelwater worden vervangen…
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
als je snel bent kun je het thermocontact wisselen met slechts het verlies van een liter kv. Met 2 man kan het zelfs bijna zonder verlies van kv. Ik deed het vroeger voor de klant “klaar terwijl u wacht” want een doorverbonden koelfan gaat snel stuk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste