Poging twee!
Bonjour,
Ik ben in het bezit van een BX Calanque uit 1991, 1400 K1G motor met Solex carb en handchoke (zonder kat en pulsair). Is al een tijdje in het bezit maar de laatste tijd loopt ie steeds slechter en verbruikt te veel benzine, 1 op 10 is volgens mij veel te veel voor zo’n motor. Nu verdenk ik de bougiekabels (verdelerkap en rotor reeds vervangen 2 jr geleden), bij natte, koude start loopt ie op 3 (of nog minder) cilinders. Bij 50 kmh in de 3e versnelling trekt en schokt de auto ook flink, eigenlijk bij elke snelheid, alleen bij hogere toerentallen is het minder merkbaar.
Nu vraag ik mij af of iemand weert welke bougiekabels ik kan bestellen voor deze auto, aangezien dit type motor nooit in NL geleverd is.. of is dit algemeen? Weet iemand ook welke bougies ik kan bestellen? Die wil ik dan ook meteen vervangen. Heb trouwens geen momentsleutel, wel een bougietang. Hoe strak moet ik de bougies daarmee aandraaien? Handvast? Dus alleen met de bougiedop en zonder draaisleutel?
Verder wil ik de carb flink schoonmaken, even controleren op valse lucht (met remmenreiniger toch??), wat slangetjes vernieuwen (van vacuumtrekker), iemand verder nog tips voor een betere loop?
Bedankt voor het lezen, meedenken en eventuele antwoorden!
Niek
Totaal aantal Berichten: 25575
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Bougies moeten dacht ik met 20Nm en datis vaster dan hand vast.
kabels:
http://www.mister-auto.nl/fl/bougiekabelset/bougicord-3545_g685_a2113545.html
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dank voor de link! Apart dat het 6 kabels zijn ipv 5. Zouden die van NGK beter zijn, of maakt dat niks uit? Hoe strak moeten bougies dan aangedraaid worden bij dit type BXen? Is dat wel te doen zonder momentsleutel?
ik zou iig de ontsteking verder los halen (verdelerkap) en kijken hoe dat er van binnen uit ziet, kan ook na 2 jaar al vrij slecht zijn (beetje vocht -> oxydatie -> slecht lopen!) bij twijfel vervangen! zeker ook de bougies en de kabels doen (wordt vaak ‘vergeten’)
en bougiecord is een prima merk, er is natuurlijk altijd beter, maar daar is de prijs dan ook naar…
jou klacht lijkt idd op slechte ontsteking/ bougies/ bougiekabels!
greetzzzzzzzzzzzzzz
heeft er nog iemand een doosje met tijd in de aanbieding??
Totaal aantal Berichten: 25575
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Narts schreef:Dank voor de link! Apart dat het 6 kabels zijn ipv 5. Zouden die van NGK beter zijn, of maakt dat niks uit? Hoe strak moeten bougies dan aangedraaid worden bij dit type BXen? Is dat wel te doen zonder momentsleutel?
Is denk ik een set die op verschillende typen past. Een lange en een korte bobinekabel.
De bougies zet je met een gewone 3/8ste ratel vast en dan niet er aan gaan hangen maar gewoon vast!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dank voor de reacties Ik verdenk inderdaad ook de ontsteking, rotor en verdelerkap maak ik zeker ook nog even los!
Andere vraag: is het bij deze motoren normaal dat ze behoorlijk warm worden? Dwz de ventilator slaat vaak na kortere ritten al aan, of na een langere rit bij even stilstaan al meteen. Waarschuwingslampje(s) gaan niet aan, maar slechts de ventilator.
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Oke, het viel me op, vandaar de vraag
Iets anders: zit er verschil in het Bosch of Ducellier systeem van een BX? Rotor en verdelerkap die er nu inzitten zijn van Bosch, op die onderdelensite (mr. auto) wordt veel aangeboden voor het systeem Ducellier… Is dit uitwisselbaar?
Volgens mij past alleen een merkgebonden verdeelkap/rotor op de verdeler.
Er zijn ook andere fabrikanten die verdeelkappen en rotors maken voor Ducellier en Bosch.
De vervroeging en zo zal onderling niet veel uitmaken, dus ik denk dat een compleet onderdeel meestal wel vervangen kan worden als die voor dat motortype gemaakt is.
Ik had bijvoorbeeld een Bosch verdeler, nu een Ducellier.
Bobine en ontstekingsmodule zijn blijven zitten.