Hallo Citro-volk,
Sinds een paar maanden een Xsara 1.4 uit 2003 gekocht. Langzaam aan alle puntjes op de i aan het zetten. Toen ik de auto net had sloeg de motor bij het wegrijden steeds af. Ik dacht dat dit te maken had met de “zwakke” 1.4 motor. Dus liep de koppeling een beetje slippen. Een kennis wees me erop dat het koppelings moment wat hoog stond als je het pedaal indrukte. Vervolgens ben ik daar op gaan letten.
Nu komt het! Het rare is, er lijkt op een onverklaarbare wijze wisselende aangrijp momenten te zijn. Gedurende de rit blijft is het hetzelfde Maar het kan als ik na een ooosje instap weer anders zijn. Zo ben ik vandaag naar de supermarkt gereden. Op de heen weg keurig zo’n 4 cm van de vloer begon deze aan te grijpen en kon mijn hiel gewoon op de vloer houden. Op de terugweg greep het koppelingspedaal pas de laatste 4 cm in waardoor ik de hele tijd mijn hiel van de vloer moest halen.
Zou mijn auto behekst zijn? Of weten jullie hoe dit mysterie in elkaar zit?
Het zou me niet verbazen als het citrovolk je gaat vertellen dat je koppeling aan het overlijden is. Het wachten is op de techneuten.
ik hoop van niet….ze slippen nog niet gelukkig en onlangs is de distributie gedaan dus ik hoopte dat ze meteen effe de koppelingsplaten zouden hebben meegenomen. maar tja…..je weet niet alles van je tweedehandsje.
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Ik zou eerst de kabel eens nakijken. Kan zijn dat die redelijk op is. Of is dit een model zonder kabel? Ben even niet zeker. Anders idd de koppeling….
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Volgens mij heeft deze wel een kabel. Ik kon het niet helemaal goed zien, maar aan het eind van de (pedaal)hevel zat een wit kunstof blokje. En het voelde alsof daar een kabel achter zat.
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Dat zou zomaar kunnen. Volgens mij zit er ook nog een automatische spanner in. Kan natuurlijk ook kapot.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Zou een kapotte automatische spanner dit verklaren?
Kan ook nog zijn dat het diafragma van de drukgroep versleten is en dat het druklager er af en toe gedeeltelijk doorheen schiet…
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Dat is helaas optie 2…
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Resumerend; Eerst de automatische spanner preventief vervangen. De auto schakelt verders wel goed, dus als het de drukgroep is effe wachten/sparen tot dat het hinderlijk wordt en dan deze vervangen.
Ik las op het forum dat de automatische spanner uit twee delen bestaat? Moet ik aan aan beide kanten van het schutbord de kabel vervangen?
Graag hoor ik van jullie.