door diverse mensen wordt geadviseerd altijd een setje bdp sensoren reserve bij te hebben omdat deze regelmatig de geest geven. “voor de prijs hoef je het niet te laten, zo’n 15-20 euro per stuk” krijg ik altijd te horen. Nou kan ik ze niet goedkoper vinden dan zo’n 40 euro ex. Maar misschien heeft iemand het brezan/ peugeot etc bestelnummer voor me voor de goedkope uitvoering?...... Het gaat om een cx 25 gti automaat met 2 bdp sensoren. Ik meen dat deze hetzelfde zijn, behalve dat er onder 1 een vulring ligt? of weet iemand waar deze ook in zitten?
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Re: bdp sensoren
robbie25cx schreef:door diverse mensen wordt geadviseerd altijd een setje bdp sensoren reserve bij te hebben omdat deze regelmatig de geest geven. “voor de prijs hoef je het niet te laten, zo’n 15-20 euro per stuk” krijg ik altijd te horen. Nou kan ik ze niet goedkoper vinden dan zo’n 40 euro ex. Maar misschien heeft iemand het brezan/ peugeot etc bestelnummer voor me voor de goedkope uitvoering?...... Het gaat om een cx 25 gti automaat met 2 bdp sensoren. Ik meen dat deze hetzelfde zijn, behalve dat er onder 1 een vulring ligt? of weet iemand waar deze ook in zitten?
in alle CX en met elektronische ontsteking zit dezelfde BDP-sensor. onderdeelnummer 591888 a 45 euro ex.
Voor zover ik weet komen ze niet in andere auto´s voor.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
rondje google levert dit op.
PSA Electrische-delen
Sensor CX 25i, 591888, 0, € 43,35. 165230, Toerentellersensor XM, 1920C3, N92536 144303, € 35,74 ...
http://www.iddstechnique.nl/psa_electrische-delen.htm
mvgr wupke
Dank voor uw reacties, maar als k het goed begrijp zijn het 2 verschillende?
nee. de ontstekingssensoren zijn op alle injectie CX modellen identiek.
alleen is er ook een toerenteller sensor ,en die is afwijkend.
mvgr wupke
Een nieuwe reserve is genoeg, wel heel erg veel pech als ze beide gelijk gaan. Verder zijn het twee dezelfde zover ik weet, je ziet het verschil ook niet.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
ehhh, maar waar zit dan die toerentellersensor? Begrijp het nu ff niet meer. Bij mij zitten er op mijn automatische bak van ‘86 2 naast elkaar, bij de schakelhendel, beide gericht op het vliegwiel. Ik heb nog een blok met automaat( uit 1987, met katalysator) die er maar 1 heeft.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Dat is denk ik ook ongeveer precies het omslagpunt… midden 86 bij introductie van de T2’s zijn ze overgestapt van 2-> 1 sensor.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Heeft BDP sensor invloed op slecht lopen motor?
Ik heb mijn BDP sensor nog niet gemonteerd onder bij het vliegwiel.
Zou dit kunnen verklaren dat bij de testrit van gisteren in mijn TRD turbo(diesel) plots het vermogen weg viel en de auto bij volgas net 40 kilometer per uur haalt?
Na de auto even uiitgezet te hebben reed deze weer beter en had ik weer meer vermogen.
Citroen CX2200 Diesel 1979
Triumph TR6 (1972)
Omdat ik zelf wat problemen heb gehad met de BDP sensoren hierbij de volgende info:
Er zitten inderdaad 2 sensoren op. 1 voor het bepalen van het BDP, de 2e om de snelheid van het vliegwiel te bepalen (via de starterkrans) en hiermee berekend de computer de voorontsteking. Beide sensoren zijn gelijk.
De sensor die het meest naar voren zit is voor het BDP. Hier zit de bruin gekleurde stekker op. De sensor die daar vlak achter zit is die, die de snelheid van het vliegwiel meet. Hier zit de blauwe stekker op. Bij de laatste zit inderdaad een vulplaatje onder. Dit is ook noodzakelijk omdat de sensor anders de starterkrans van het vliegwiel raakt.
Op modeljaar 1987 zit maar 1 sensor op die beide functies in 1 sensor gecombineerd heeft.
Het vervelende is dat de sensors het soms nog ‘half’ doen. Als ze koud zijn dan werken ze, maar zodra de temperatuur stijgt beginnen de problemen. Beide sensoren moeten goed werken want is 1 van de 2 kapot dan komt er geen vonk.
Citroën CX 25 GTi Turbo serie 1
Citroën SM 2,7 Carburatie