Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Goed man!!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Da’s heeel erg netjes. Eer van je werk: staat de techniek op hetzelfde peil als de kap
Gisteren terug van vakantie gekomen met de DS uit Spanje. 5000 km gereden zonder echte problemen.
- 2 liter olie gebruikt en zeker geen pluim meer in de bergen!
- benzine gebruik tegen de 1:10
- gebroken slotveertje ( toch ze maar eens allemaal vervangen door een nwe)
- laatste 1000km inhouden boven de 120 km/u. Kreeg dan te weinig benzine. handig zo’n lambda sonde, dan kan je steeds zoveel gas geven dat hij net niet te arm rijdt. ( verbruik werd zelfs 1:12; voorzichtig gas geven, arm mengsel en niet hard rijden). Thuis na de was het probleem opgespoord en opgelost: de houder voor de vlotternaal was losgetrild en naar beneden gedraaid. Resultaat veel lager vlotter nivo en meeste benzine toevoer langs de draad van de houder ipv via de vlotternaald zoals dat bedoeld is.
Wat een geweldige auto is het toch!!
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
En toch samen op vakantie geweest? Wat heb je toch een dappere vrouw
De auto weer van stal gehaald. Flinke rit gemaakt op en neer naar Maastricht.
Wat blijkt: koppeling is niet goed af te stellen. De vrije slag verdwijnt bij draaiende motor, als ik de koppeling in druk, dan is de vrije slag kort terug om weer te verdwijnen.
Flink gezocht, bak er uit.
Het blijkt dat er veel axiale speling op de krukas zit (ongeveer 1/2cm). Bij draaien gaat hij naar voren, drukt de vrije slag weg. Indrukken koppeling, dan duw je de krukas naar achteren en is er weer korte tijd vrij slag. Het druklager heeft ook al een flinke opdonder gehad.
Ik denk dat er een axiaal lager uit ligt.
Dus dat wordt de motor er uit.
Ben erg benieuwd wat ik tegen ga komen.
Achteraf was dit verschijnsel er ook al op vakantie vorig jaar, heb er toen niet zoveel op gelet.
Bijkomend symptoom is ook al enige tijd dat als de motor warm is en ik hem dan start soms de startmotor de 1e slag bijna niet rond kan krijgen. Dit kan volgens mij ook komen door forse axiaal speling.
Iemand ervaring met het uitlopen of verdwijnen van een axiaal lager. Ik weet dat Dago lange tijd rondgereden heeft met een DS waarvan een axiaal lager los in de carter pan lag. Hoe kan zo’n lager los komen?
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
En desondanks is er met de auto te rijden?
Motor uit elkaar.
De 4 axiaal lagers lagen onder in het carter. 1 was helemaal vervormd en uitgesleten.Waar die ene gezeten heeft is ook de krukas zijdelings uitgesleten. Krukas is niet meer te redden, maar dat is niet zo’n probleem, heb nog wel een goede liggen.De hoofd en drijfstang lagers hebben aan de zijkanten ook geleden. Door het heen en weer gaan van de krukas komt er een soort kantelbeweging op.
Ik denk dat het zo gegaan is: door onduidelijke oorzaak is het axiaal lager waar druk op staat bij ontkoppelen versleten. Is daarna gaan vreten in de krukas. Dat maakt dat er op den duur zoveel speling komt dat het halve maan lager er tussen uit kan vallen. Daarna kunnen de andere halve manen er ook tussenuit vallen.
Dus dat wordt andere krukas plaatsen, nwe hoofd, drijfstang en axiaal lagers.
Alles bij elkaar kunnen sprokkelen bij CTA en Chyparse. Volgend weekeinde monteren als het mee zit.
Ik heb een beetje haast, want ik wil begin mei met de auto 3 weken op vakantie
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Oei, dat is balen!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Snelle actie om de onderdelen bij elkaar te krijgen
Alles is binnen!
Morgen blok in elkaar zetten.
Als het mee zit vrijdag en zaterdag in bouwen en zondag met de auto naar Amerongen.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
That’s the spirit. *zin weggehaald*
Edit Bogaard
Regel 3:
Respecteer een ieders geloof!
/edit
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Voor wie het gelezen had, ik bedoelde met een knipoog te zeggen dat ik zondag niet in Amerongen van de partij zal zijn, een belangrijke dag voor vrienden van mij gaat voor.
Het blok zit weer in elkaar. Ook zit de bak er weer aan. Vrijdag in de auto hangen.
Nog een paar foto’s
De axiaal lagers die onder in de carter pan lagen.
De ingelopen wang van de krukas. op de foto moeilijk te zien, maar de groef ligt in de diepte, terwijl daar juist een opgehoogd vlak hoort te zijn.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Vreemd. Dat kan normaliter alleen als er een grote axiale belasting op de krukas staat. Maar waar zou die vandaan moeten komen? Ik zou proberen daar achter te komen voor de zaak weer gewoon in elkaar te zetten.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
een leraar van ons had eens uitgerekend hoeveel druk er op je vliegwiel komt te staan bij ingetrapt
kop.pedaal van zijn kever
ik ben het hoe en wat even vergeten [ van een kever , mwha] maar het getal zat boven de 850 kg !!