Beste citrofielen,
Voor het eerst in mijn autogeschiedenis rijd ik (sinds december) dagelijks in een niet-citroen! Heb gelukkig wel mijn DS, maar die is niet voor dagelijks woon-werk verkeer met totaal 40.000 km/jaar. Ik rijd nu weliswaar spotgoedkoop, maar al vanaf het begin mis ik het hydrolische! Dus: er komt een andere auto. Eerst zocht ik op een C5, maar als ik echt mijn hart volg, moet er een XM komen. Twee jaar geleden had ik een XM 2.0 Turbo CT Aut; wat een geweldig heerlijke auto was dat, de allerfijnste die ik ooit had!!!! (in 1 dag vanuit Boedapest naar Utrecht gereden, 1500 km, zonder centje pijn!) Zoiets wil ik weer!
Dus: ik zoek een goede XM met nog niet veel km om de komende jaren nog zo’n 2 ton op de klok erbij te rijden. Vanwege mijn kilometers, wil ik op lpg gaan rijden. Een goede XM op lpg zoeken valt niet mee, dus dan maar eentje zonder, dat ik er zelf G3 laat inbouwen.
Iemand tips? En wat kost G3 inbouwen zo’n beetje? Iets van 1500 euro ofzo toch?
Ik zit ook over invoeren te denken, lijkt me een mooi avontuur. Uit Zwitserland ofzo?
Tja, rationeel kan ik beter een C5 met reeds ingebouwde G3 kopen, maar ja, dan heb ik geen XM!
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Waarom geen diesel?
Tja, ben niet zo fan van diesel. Smerige uitstoot enzo. Gas rijdt veel schoner en is ook voordeliger.
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 04-02-2007
- XM Break 2.0i Turbo C.T AUT. LPG G3
- XM 2.0 16v aut SX
Whaha,en ik rijd nog dagelijks in je oude XM 2.0 Turbo CT Aut, hij doet het nog steeds, en alles is te koop
Soms is het beter, om te vragen om vergiffenis, dan toestemming. (Oud-Zeeuwse wijsheid)
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
M’thijs schreef:Tja, ben niet zo fan van diesel. Smerige uitstoot enzo. Gas rijdt veel schoner en is ook voordeliger.
Ik begrijp je, dat gevoel had ik vroeger ook, totdat ik een diesel leasebak kreeg, geen tank in de koffer, niet elke 400 km tanken, nou ik zelf een XM diesel heb, minder gezeur met niet mooi lopen, geen gedonder met bougiekabels, bougies en andere ontstekingsellende.
Nou trap ik misschien een groot aantal LPG/benzine rijders op hun tenen…. maar dat is nou ook weer niet de bedoeling, ik wil alleen aangeven dat diesel rijden ook zijn voordelen heeft en dit hoeft geen discussie topic te worden over diesel of lpg of benzine…
Ik heb 4 bx-en versleten op lpg en daar hoor je mij niet over klagen, maar toen startte je ook nog gewoon op lpg en geen gezeur met injectiesystemen
Kies gewoon waar jij je goed bij voelt…
Na twee XM’men op diesel heb ik na een Xant op LPG nu weer een XM met LPG G3.
Over het gemak, rijgedrag en onderhoud kunnen we kort zijn. Met G3 merk je geen verschil met benzine en extra onderhoud is er feitelijk niet.
Mijn ervaring is dat beide brandstoffen voor- en nadelen hebben. Op gas rij je in jouw voorbeeld pas na een paar jaar goedkoper, omdat de investering in de LPG installatie ongeveer 1600 euro kost (4-cil) of 1900 (6-cil). Er past onder een XM een tank van 65 liter en die kun je vullen met circa 43 liter LPG, goed voor iets meer of minder dan 400 km. De financiële voordelen van LPG boven diesel zitten vooral in de wegenbelasting, want de 2.1 TD (als je zou kiezen) is een relatief zuinige motor. Wel is een benzinemotor duidelijk stiller en de dieselbrom begon me naar verloop van jaren toch wel wat tegen te staan. Maar dat is persoonlijk natuurlijk.
Qua uitstoot scoort LPG natuurlijk beter, maar als je ver moet omrijden om bij een LPG pomp te komen dan bewijs je het milieu ook geen dienst.
Tenslotte: goed idee om weer een XM te zoeken. Die C5 was geen stap vooruit in de ontwikkeling.
marxandjacx schreef:Whaha,en ik rijd nog dagelijks in je oude XM 2.0 Turbo CT Aut, hij doet het nog steeds, en alles is te koop
Dat is mooi. Hij had wat kwaaltjes, maar je had er echt een koopje aan. Destijds reed ik zelf zeer weinig km en werd hij mij te duur, nu nieuwe baan en dus weer op zoek. Maar geen break. Bizar dat je meteen reageert, en superleuk dat ie nog steeds rondrijdt. Wat is nu de km-stand?
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 04-02-2007
- XM Break 2.0i Turbo C.T AUT. LPG G3
- XM 2.0 16v aut SX
Ha Mathijs,
Er is een nieuwe voorkant opgekomen en spatbord (alles gebruikt en niet duur) en een ander raammechanisme (gebruikt en wel duur) toen was die weer helemaal compleet. Er is wel vorig jaar oktober een andere turbo geplaatst en heeft rondom nieuwe bollen gekregen, tevens wat laswerk aan de kokerbalken, maar het rijdt nog steeds en zit nu op 375K Km.
Maar stap nog dagelijks met veel plezier in de XM, heerlijk die ruimte (break)
Succes met de zoektocht naar een mooi exemplaar, je hebt geluk, want ze kosten geen drol meer.
Soms is het beter, om te vragen om vergiffenis, dan toestemming. (Oud-Zeeuwse wijsheid)
Je kunt ‘t zo gek maken als je wilt hè...
http://www.entingbv.nl/occasions
Citroënloos
geld speelt daar blijkbaar geen rol…
Het moet toch wel een goede verkoper zijn die Enting, dat je deze oude beestjes voor bedragen van ruim boven de 10.000 euro verkocht krijgt. De helft lijkt me ook al een mooie prijs.
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Snoet schreef:Wel is een benzinemotor duidelijk stiller en de dieselbrom begon me naar verloop van jaren toch wel wat tegen te staan. Maar dat is persoonlijk natuurlijk.
Nog nooit in een 2.5TD gereden??? Die is echt muisstil, tenminste dat vind ik…
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009
- XM 2.0 16v op LPG G3
http://www.leboncoin.fr/voitures/458042599.htm?ca=1_s
Op leboncoin (frankrijk) staan er regelmatig spotgoedkope exemplaren met minder dan 100.000 km.
Indien hulp nodig met de taal, geef maar een seintje.
Roadrunner… never been caught.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
JJRoadrunner schreef:Indien hulp nodig met de taal, geef maar een seintje.
Geldt dat aanbod ook voor mij?
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009
- XM 2.0 16v op LPG G3
Jazeker, Brian. Iedereen welkom.
Roadrunner… never been caught.
Hoi allemaal,
Bedankt voor het aanbod qua taal. De ratio was in mijn zoektocht toch sterker, maar emotioneel ben ik ook tevreden: het is toch (schop tegen het been?) een C5 geworden.
Maar wel een mooie: antraciet metallic, 2.0 16V aut, zeer netjes, prachtbak vind ik. Kwam deze toevallig tegen en de verleiding was zeer groot, heb er een goede koop aan gedaan. Dus toch geen XM, maar qua luxe komt deze erg in de buurt.
Succes allemaal en blijf genieten van die prachtige XM!