wimb schreef:Tijdens het vervangen zag ik dat een van de retourslangen lekte bij de aansluiting op het vat.
Twee zaken moeten nog worden aangepakt:
De wiellagers voor moeten vervangen worden. Ik heb besloten om dat uit te besteden omdat de beunclub geen goede hydraulische pers heeft.
Bij mij ook al, ik zag zaterdag, dat er een barst in het pijpje zat waar de retourslang op aansluit.
Is vorige week tijdens het LHM verversen gebeurd, heb dat ding laten stuiteren op de werkbank
Gelukkig had ik nog een reserve liggen.
De beunclub in 010 heeft een goede pers en een bak vol met stempels, je ben daar altijd welkom
Bedankt voor het aanbod. Inderdaad hebben ze in 010 goede spullen. En ik ben er als (ex) Mokummer nog welkom ook.
Ik heb ontdekt hoe vast de fuseekogel bij mij zat, dus verwacht ik dat het met de lagers net zo’n drama zal worden. Daarom neem ik liever de complete fusees van Marco over; dat scheelt een heleboel werk waar ik niet naar uit kijk.
Wim,
Disciplus Simplex
Fuseekogel? had dat wat eerder gezegd, ik heb een originele Fusee dop van Citroen.
Laatst gebruikt om de fusees van mijn Xantia mee los te janken, fluitje van een cent met een grote tol.
Laat maar weten wanneer je deze kant op wil komen, we maken ons zorgen dat er straks te weinig te sleutelen is, nu Marcules een Vulva gekocht heeft
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Wim, mooi om hier te zien dat je het toch niet kunt laten. Hoop dat je opleiding voorspoedig verloopt.
Fuseeblokken is een mediocre klusje: niet echt iets waar je naar uitkijkt, maar zeker niet iets waar je van wakker ligt. Ik wens je succes!
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…
Tegen de klus zie ik niet heel erg op. Waar ik wel huiverig voor ben is de brakke pers van de beunclub. Het zou zomaar kunnen zijn dat ik ergens halverweg het verwijderen van het lager niet verder kan en dan heb ik een niet rijdend vehikel dat wel van de brug af moet. Vandaar dat ik liever voor 2 andere fusees met goede lagers ga.
@Sohail: ik denk er inderdaad aan om preventief die kogels te vervangen. Zeker als het met jouw fijngereedschap appeltje-eitje is.
Wim,
Disciplus Simplex
Op de voorjaarsmeet (je weet wel, die waar ze ongelooflijk veel en ongelooflijke lekkere loempia’s hadden; die dus ) heb ik van Marco twee fusees met goede lagers overgenomen. Van de week heb ik de kogels er uit laten halen en er zelf nieuwe in gezet.
En vandaag zijn de fusees gewisseld. Ik kan er een heel lang verhaal van maken, maar het is rechttoe rechtaan werk en vooral zwaar. Toen ik de oude fusees er af had, ontdekte ik 2 dingen. Ten eerste dat de lagers inderdaad gaar waren. Links klonk als staal op staal en er zat iets speling in.
En verder bleek dat de ‘nieuwe’ ABS-sensoren voor een Teeves hebben, terwijl La Soixante met Bendix is uitgerust. Dus ben ik een tijdje zoet geweest met het verwijderen van 4 sensoren en dat is eigenlijk goed gelukt want er is maar 1 Teeves gesneuveld. Omdat ook de hitteschermpjes anders zijn, ben ik een lieve tijd bezig geweest met de twee zwikkies van de oude naar de nieuwe over te zetten.
Bij het monteren trok ik per ongeluk de linker aandrijfas los maar daar was ik wel blij om omdat de keerring zweette. Een nieuwe keerring er in, as terug, de rest teruggebouwd en bakolie er in.
Omdat er nog tijd over was, heb ik me ‘ns over de carterpan druk gemaakt. Al een tijdje zweette hij lichtjes en dat werd steeds meer. De laatste weken hingen er zelfs oliedruppels onder de auto. Het bleek dat alle boutjes van de pan zo los zaten dat ik ze met de hand een halve slag kon aandraaien.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Dus het zakie weer aangedraaid en alles weer lek vrij!? Wel weer goed bezig geweest Wimmie.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Gisteren bleek dat de ABS niet goed functioneerde: bij langszaam rijden en stevig remmen, rolde de auto door. Dus vandaag de storingen gewist en een stukje met de Lexia gaan rijden. Het bleek dat de sensor linksvoor pas bij snelheden boven de 11 km/h meedeed.
Dus wiel linksvoor er af en toen zag ik het al: de sensor zat bijna een halve centimeter van de tandkrans af. De Haynes adviseert voor nieuwe sensoren om die tegen de krans te plaatsen maar dat heb ik maar niet gedaan; hij zit er zo dicht tegenaan dat ik er net een nagel tussen krijg.
Weer een stukje rijden en nu geven alle sensoren dezelfde snelheden aan. En als ik vol in de ankers ga dan komt de voorruit ook dichbij.
Ik ben best wel trots op mezelf dat ik de sensoren er heel uit heb weten te krijgen.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Indeed.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Dat is inderdaad een hele prestatie, meestal trek je alles aan gort. Lekker bezig weer, Wim!
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…
The saga continues:
Voor afgelopen zondag had ik besloten rustig aan te doen en alleen het tapijt aan de bestuurderskant schoon te maken omdat dat ranzig was van alle olie en vet van de vele bezoekjes aan de beunclub. Nadat ik daarmee klaar was, besloot ik even de niveaus te controleren toen ik zag dat de draden van injector 2 wel erg ver door waren; eentje was met nog maar 2 koperadertjes doorverbonden. Dus de soldeerbout gepakt, rubber kraag van de steker afgepeld en de twee draadjes gesoldeerd en afgewerkt met een stukje krimpkous.
Toen ik startte een doffe klap en tandengeknars. Nog een keer gestart en een duidelijk vrijlopende startmotor was te horen.
Okay, de zondag is toch al naar de knoppen dus gereedschap gepakt en de dichte doos van de oude startmotor. Stukkende startmotor uitgebouwd en toen bleek waarom:
Ach, dan maar de oude startmotor terug. Dus ik maak de doos open en daarin zat de oude ..... dynamo. Sjips. Gezocht en gezocht, kon ik de oude motor niet meer vinden. Gelukkig kwam Expelliarmus als een reddende engel met wederom een transplantaat van Breaky. De boel ingebouwd en madam start weer als een zonnetje.
We hadden net gegeten toen Lucas belde dat ‘ie langs kwam om de opbrengstverdeler af te leveren. Samen met Maarten werd het een late en gezellige zondagavond.
En vanaaf de nieuwe verdeler ingebouwd:
Oh ja, sinds de soldeeractie loopt de motor stationair veel rustiger dan ‘ie ooit gedaan heeft.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
En hij liep al zo mooi toch. Ik ben jaloers.
Goed bezig weer Wim!
Wel vaag, dat van die startmotor.
Merk je nog iets van die nieuwe verdeler, of was dat meer ‘vorbeugend’ ?
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…
De oude verdeler was een gereviseerd exemplaar dat behoorlijk aan het doorzweten was aan de zijkanten. Dat is ook de belangrijkste reden geweest om ‘m te vervangen. Maar hij verdeelde ook niet goed want bij stationair toerental siste het stuurhuis. Ik hoefde maar ietsje gas te geven om dat te laten stoppen. Met de nieuwe verdeler is dit verschijnsel ook weg.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Hoi, heb je een hele nieuwe verdeler kunnen bemachtigen?
Bij mij is er ook dat gesis het is te beinvloeden door aan het stuur te draaien.
Ik heb met de auto op de brug eens geluisterd waar het gesis vandaan komt.
Bij mij lijkt het de hogedrukregelaar die het laat sissen.
Of zit de debietregelaar daar vlakbij?
Gr Peter.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Het komt doordat de vanne de priorité in een tussenstand blijft staan. Zit tegen het schutbord aan geloof ik.
Volg je hart, gebruik je hoofd.