mpostma schreef:Thijsvandebles schreef:
Ik merk het verschil duidelijk. S’morgens lekker soepel starten, beter op toeren komen enz. enz. Alleen wordt mijn kachel nu minder snel warm, moet je nagaan wat dat een wrijving opleverd, asfalt in je carterpan. En de olie is nog doorzichtig, ik slaap veeeeel beter nu!!
Is dat toch niet stiekum een beetje psychisch, of placebo?
Gedeeltelijk. Stiekum wist ik wel wat voor gore bende er in die motor zat. Het zat me al een tijdje dwars, maar vond steeds geen tijd om ermee aan de gang te gaan. Want laten we eerlijk zijn, het is geen mechanisch probleem waardoor ik er niet mee kan rijden. Beter slapen is oevrdreven, ,maar ik ben er een stuk geruster op… Ik kan het echt merken. Auto start beter, loopt soepeler. En wat ik al eerder zei: De kachel wordt later warm, heb dus een hele tijd flink wat wrijving staan te genereren. Kost motor en veel te veel brandstof.
Test
Nou maakte die olie ook wel een behoorlijk verlopen indruk: het had ook echt geen duizend kilometer later moeten zijn. Er is ook pure planten olie in verstookt en, of je nou wil of niet: Dat gaat toch iets ten koste van de levensduur van de olie. En dan ga je wel verschil merken, ja. Een gewone verversing had ook al verschil gemaakt.
`verum ipsum factum’
Als je oliehoeveelheid na verversen weer een stuk groter is, lijkt me het logisch dat de kachel langer de tijd neemt om warm te worden. De olie koelt immers het water af zolang deze kouder is (via de warmtewisselaar).
Verder: een mooie gevulde carterpan met olie dempt trillingen. Een motor met minder olie in de carterpan kan dus wat rauwer klinken..
Megoed, psiegies of niet, het is zonder meer heilzaam om die gore teer er eens uit te poetsen, dat geloof ik echt wel
mpostma schreef:Als je oliehoeveelheid na verversen weer een stuk groter is, lijkt me het logisch dat de kachel langer de tijd neemt om warm te worden. De olie koelt immers het water af zolang deze kouder is (via de warmtewisselaar).
Ha ha, er zat echt wel genoeg olie in:wink:
mpostma schreef:
Verder: een mooie gevulde carterpan met olie dempt trillingen. Een motor met minder olie in de carterpan kan dus wat rauwer klinken..
Het rustiger lopen wat ik bedoel is echt het resultaat van mooie schone olie. Met sterk vervuilde drap in je carter heeft de motor een extra weerstand, en loopt daardoor dus minder mooi stationair.
mpostma schreef:
Megoed, psiegies of niet, het is zonder meer heilzaam om die gore teer er eens uit te poetsen, dat geloof ik echt wel
Heilzaam is het zeker. Ook hier kun je zeggen dat je niet kunt zeggen dat het niets uitmaakt.
Test
Thijsvandebles schreef:Het rustiger lopen wat ik bedoel is echt het resultaat van mooie schone olie. Met sterk vervuilde drap in je carter heeft de motor een extra weerstand, en loopt daardoor dus minder mooi stationair.
Maar die drab werd toch niet rondgepompt? hoe kan die dan voor meer weerstand zorgen?
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Die drap niet natuurlijk. Maar je andere olie die door die drap heen stroomt wel weer. En dan komt er toch altijd meer troep in de motor dan dat je wil hebben.
Het is natuurlijk niet zo dat schone olie geen rommel oppikt die onderin de carterpan ligt. En ook hier kun je zeggen: Je kunt niet zeggen dat het niets uitmaakt!!!
Test