Bonjour,
Net een ‘nieuwe’ Berlingo op de kop getikt dus nieuw hier. Het is een Multispace uit 2002 met een 2.0Hdi motor er in. Ben er prima te spreken over, rijdt lekker en het verbruik valt me niet tegen. Ik heb het Siemens inspuit systeem en haalde laats heen en terug naar Zwitserland 1:20. Lokaal is het verbruik hoger, 1 op 17 maar dat vind ik nog steeds prima voor zo’n oud beessie. En ik rijd niet als een oud wijf!
Anyway, mijn vraag aan jullie, hoe hebben jullie in godsnaam de Egr er af gekregen? Je komt er echt amper bij. Zoals jullie wellicht weten zit die links achterin onderop. Een kleine dopsleutel past niet, er zit, denk ik, de voor verwarming van het inlaat spruitstuk in de weg…........ voor een normale steeksleutel is ook geen ruimte, de bovenste moer gaat nog wel maar bij de onderste zit de carrosserie in de weg. ik kan zo wel een steeksleutel 10 doormidden slijpen maar eerst jullie polsen.
Ik heb nu in ieder geval de vacuum aansluiting afgedopt en de blauwe stekker losgemaakt om de egr in ieder geval uit te schakelen. Maar ik wil ‘m graag helemaal gasdicht maken aangezien ik niet weet of die nu lekt of niet. En na bijna twee ton op de teller zal die sowieso erg vuil zijn ben ik bang…
Verder geen rare dingen tegen gekomen, alle filters vervangen. Zooitje onderdelen besteld waaronder remschijven plus blokken want ze trillen als de pest en zijn schuin afgesleten. Daarna de wielremcilinders vervangen, eentje lekt er, en gelijk alle remvloeistof vervangen. Dan rest alleen nog de motorolie plus filter. Distributie is vervangen bij een ton dus die hoeft voorlopig ook niet. Ben niet van plan om te wachten tot 260.000 maar een kleine 20 of 30 duizend moet die nog wel mee gaan.
Versnellingsbakolie ook alvast vervangen, je weet maar nooit wat er uit komt. Viel mee, zag er nog schoon uit. had alleen een 80W90 Gl5 liggen dus die er in gegooid (ipv 75W80) en het schakeld prima. Ik kan me geen nadelen verzinnen behalve dat die iets stroever in de winter zou kunnen gaan schakelen maar of die 5W nu echt zoveel uitmaakt? Of zie ik iets over het hoofd?
Bedankt alvast!
Michiel
Oh ja, laatste vraagje, zit bij jullie de koppeling ook zo hoog en grijpt die ook zo snel aan? Als je ‘m op laat komen heb je zo weinig speelruimte heb ik het idee. Vooral koud en op een helling slaat die nog wel eens af (of ik moet er 2500 toeren op nahouden…..).
2002 Multispace 2.0Hdi
Oh ja, en ook mijn kachel ventilator deed ‘t alleen op standje tornado. via jullie er achter gekomen dat de transistoren vervangen moesten worden van de aanjager. Zo gezegd zo gedaan, ventilatie werkt weer geruisloos en als een zonnetje!
Merci dus!
2002 Multispace 2.0Hdi
Hej Michiel
Die hoge koppeling heb ik ook met hdi (2003). Pakt wat bruut op.Verbruik van 1 op 20 is mij nog nooit gelukt ; 1 op 18 was zuinigst . Niet harder dan 110 / snelweg /geen wind. Heb wel gelezen dat het afdoppen van de egr problemen kan geven met je comp ; foutmelding op de display .
Ciao Eric
Klein vraagje, waarom wil je de EGR afkoppelen?
Je bent best tevreden met het verbruik en de prestaties.
EGR is geen vies woord, dat zorgt er ook voor dat de inwendige temperatuur daalt.
Denk dat een water methanol injectie bij de diesel meer uithaalt (complete kit is een 300€)
Geen aanpassingen aan het bestaand systeem en de wagen is properder, sterker en zuiniger.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
water methanol injectie bij de diesel vertel eens wat meer hier over / waar info te vinden .
Ciao Eric
ff gegoogled komt eigenlijk uit de F1 ; jip ook voor benzine motoren. Zitten wel wat kosten aan om te laten inbouwen / aanschaf . Zouden ze subsidie op moeten geven ; minder belastend voor milieu .
Ciao Eric
http://www.coolisbetter.nl/inbouw.html inbouw is zoveel werk niet.
Is ook een forum over http://www.coolisbetter.nl/forum/index.php?PHPSESSID=45df4fe9687c6f30d9858642f8591573&
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Ik wil de EGR er af hebben omdat hij er voor zorgt dat het inlaatspruitstuk langzaam dichtslibt. Ik heb ‘t bij m’n transit ook gedaan, eerst een cm dikke koek verwijderd en de motor had ineens een heleboel veel meer pit. Ik vind mijn Hdi ook niet heel erg vlot in zijn vier of vijf. Iemand vlot inhalen vind ik erg tegenvallen en dat zou toch voor een 2 liter motor een makkie moeten zijn.
Tot zo ver geen motormanagement storing te zien!
2002 Multispace 2.0Hdi
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het is ook maar een 90 pk motortje en dat ding moet een tuinschuurtje op wielen voortsleuren. Snel is ie inderdaad niet en ook zonder egr gaat ie dat niet worden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
De EGR zorgt ervoor dat je motor optimaler werkt, vooral in omstandigheden waar een diesel extra rook geeft (korte starts, pedaal steeds ineens tot beneden stampen, overbelasten) dan slibt de Egr dicht.
Als je minder last wilt hebben van dat dichtslibben is die water methanol injectie een goedkope en effectieve oplossing want EGR afkoppelen zorgt voor nul vermogen, is geen sikkepit zuiniger.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017