Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Aha, verassende keus. De meesten gaan voor extra comfort
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012
- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Daar heb ik Trix voor. Die krijgt comfortbollen voor…extra comfort.
Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime
BX Sport bollen zijn echt niet heel stug ofzo, heb ze ook onder de GT zitten en dat bevalt zeer goed.
16V bollen daarentegen, die zijn echt een stuk stugger.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012
- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Nou, in de “verhoogde rijstand”-stand stuitert deze nu ook al behoorlijk…oncomfortabel dus. Kan alleen maar beter worden.
Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime
Dat stuiteren in de verhoogde rijstand, is toch helemaal normaal? Ik heb nooit een BX gezien die dat niet doet..
Dat klopt inderdaad!
In verhoogde rijstand doen ze dat allemaal.
Tussen mijn GTI en 16V zit ook een groot verschil in veergedrag.
Moet je toch snel maar eens langs komen Pieter
Mijn Fotosessie’s
_____________________________________
Huidig wagenpark:
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRS Aut. ‘91
Ex:
BX 19 TRI ‘89 | BX 14 Rallye ‘87 | BX Break 19 16V ‘92
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRD Aut. ‘86 | BX 16 TRS LPG ‘85
BX 19 16V MK2 ‘91 | BX 19 TZD TD ‘91 | Xantia 2.0 SX Aut. ‘93
BX 19 GTI ‘92 | C2 1.4 VTR ‘07 | Xantia 2.0 Zender ‘94
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012
- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Een issue waar ik al een tijdje geleden tegenaan liep: bij het linkerachterlicht doet de lamp voor “lichten aan” het niet altijd. Een tikje tegen het achterlicht en hij springt gewoon aan. Nu heb ik de contacten al wat opgeschuurd, maar probleem bleef aanhouden. Een tijdje geleden probeerde ik type-een/twee-achterlichten en toen brandde links helemaal geen gewoon achterlicht. Rechts wel. Zie eventueel deze video (starring me met lang haar en trainingsbroek). Nu heb ik een vermoeden dat er een draad van voor naar achter (van links naar rechts…) niet goed is, maar…weet iemand me te vertellen welke draad van de connector dat moet zijn en hoe ik dit (goed) kan testen? Of nog liever: heeft iemand een klein printje waarbij uitlegt wordt welke draad van de connector welk licht aanstuurt? ‘t Zou een hoop geklooi schelen.
Zusje krijgt trouwens een bumperlip en morettes. GTI-stuur en GTI-velgen volgen nog.
Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
442 is links achterlicht, 443 is rechts achterlicht. 7 polige bruine stekker zorgt voor aanvoer (xM7), en de groene stekker (xV6) doet de doorvoer naar het rechterachterlicht.
Als ik me niet vergis gaat bij de berline de massa van beide achterlichten via 1 achterlicht, ik meen links (Vermond hellup!).
Maar als de gezamenlijke massa niet goed is dan doen knipperlicht en remlicht het ook niet goed…
Bij jou lijkt alleen het gewone achterlicht niet goed.
Is je bolletje wel goed? Als hij het wel doet na een tikje dan kan het zijn dat het gloeidraadje net weer even contact maakt.
Ik zou het bolletje eerst maar eens vervangen.
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Wat Hans zegt, bolletje en massa doen wonderen!
Life’s too short to drive without comfort!!!
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012
- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Allereerst de rookproblematiek. Check de carterontluchting… Er zat een vrij verstopte spons in de kop van de dop, dus die heb ik maar eens verwijderd. Ik hoop—lees: vermoed—dat dit de oorzaak was. Wat zat dat ding vol met prut. Ik meen dat je zonder filtertje gewoon kan rijden?
Meteen ook het luchtfilter gecheckt. Daar hoort geen sludge in, lijkt me. Zat er wel, in de hoek. Tijd voor een filterwissel dus.
Oliepeil was inmiddels alweer laag. Bijgevuld. Even een proefritje gemaakt en holadiejee: daar is de blauwe rook weer (bye bye schone olie). Na een minuut of tien werd het minder. Ze stonk ook niet meer zo (sorry busje van Assies Installatiebedrijf…). Zelfs geen witte rook kunnen spotten (hoeveel zie je daar van in de lentezon?).
Ze rijdt iets lekkerder dan laatst, maar misschien is dat slechts wishfull thinking.
Het achterlicht: met het schema in mijn hoofd en de multimeter in de hand toch maar een paar metingen verricht. Lijkt in orde te zijn. Lampjes gewisseld tussen links en rechts. Nu doen ze het beide (dat kwam wel vaker voor…), dus de komende tijd het onbetrouwbare zaakje maar eens in de gaten houden.
Dan het bobine-verhaal: ik heb het ding gespot. Ik zat eerst rond de stroomverdeler te zoeken. Even opzoeken welke ik moet hebben (naar wat ik kon zien Ducellier) en dan maar eens die troep bestellen. ‘t Ziet er nog niet zo slecht uit—vooral de stroomverdeler ziet er erg nieuw uit.
Last but not least heb ik wat getinkeld met de mistlichten aan de voorzijde die het niet deden. Ik had (ijdele) hoop dat het de verbinding was tussen spatbord en de parkers aan twee bruine draden. Iets opgeschuurd en schroef stevig aangedraaid. Nope. Werken nog steeds niet. Helaas geen tijd meer om met de multimeter wat na te meten, maar dat doen we een andere keer wel weer.
Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012
- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Alblasserdam en terug:
- heenweg ging prima. Een beetje blauwe walm, maar al lang niet zoveel meer als gister. Ik dacht: gaat goed. Op de snelweg tweemaal motermanagement gehad, dat meteen doofde toen ik gas losliet en eventjes rustiger aan ging rijden.
- terugweg ging minder vlekkeloos. Blauwe walm was nog steeds present zoals op de heenweg en regelmatig het motormanagementlampje dat, net als op de heenweg, wel voortdurend uit gaat als je gas terugneemt en eventjes ietsje langzamer sukkelt. Het valt me op dat het vooral aangaat als je een tijdje 130 rijdt waarbij de auto wat “moeite” moet doen om hem op snelheid te houden. Does that make any sense? Last but not least: hard remmen en hoppa, daar is de rode-lichtjes-kerstboom weer. Oliepeil is dus te laag. Dat verklaart ook waarom ik, eenmaal in Zwolle, geen blauwe walm meer zag.
In ieder geval ben ik een setje Morettes en een bumperlip rijker, dus mócht Zusje nog enige overlevingswensen hebben, dan zal ze daar rijkelijk voor beloond worden met die zaken, sportbollen en gti-velgen…
To be continued.
Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime
Hoog olieverbruik en blauwe walm klinkt toch als slijtage of gebroken zuigerveer
Misschien kan je de compressie eens meten?
Een blokje van de sloop is meestal goedkoper dan reviseren…
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012
- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Op een Kever-forum—ik weet, verkeerde merk—las ik over dezelfde klachten en een klep die gebroken was. Cilinderkop naar zijn grootje dus. Ik heb geen plofje gehoord of een klap aan de voorkant, dus daar wijkt mijn verhaal al iets af. Hoe dan ook, vannacht dus niet zo lekker geslapen…
Compressie meten, dan gaan we dat maar eens doen dan. Ik neem aan dat ik dat zelf kan, zelfs als n00b. Volgens deze handleiding is het niet zo heel moeilijk, als ik een compressiemeter ergens weet te scoren. Just to be on the safe side, die handleiding klopt?
Nog andere suggesties die ik eens kan nalopen?
Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime