Hallo allen,
Ik heb een Xsara 1.9D uit 2000. Na wat problemen met de airco, aanjager alleen op stand 4 en uiteindelijk niets meer, aan het zoeken gegaan hier op het forum. Uitkomst kachelweerstand defect en de ventilatormotor vast. De ventilator met WD40 weer gangbaar kunnen krijgen.
De weerstand in de kachelweerstand is zichtbaar defect. Nu las ik wel dat deze weerstand ook zelf te vervangen is door een nieuwe weerstand. De defecte is niet meer leesbaar en ik kan nergens vinden hoeveel ohm deze weerstand moet zijn. Iemand enig idee?
Gr. Pascal
Eenvoudige of geregelde airco?
Eenvoudige
Dank je!
De dealer zat op €36 excl., vandaar dat wanneer dit opgelost kon worden met een weerstandje van een paar euro dan past me dat beter.
Ik heb dit probleem ook gehad met mijn xsara (geen airco). Voor 15 euro een andere weerstand gehaald op de sloop (en een zekering vervangen want die bleek een te hoge ampere-waarde te hebben) en het probleem was opgelost.
Ik heb een nieuwe kachelweerstand besteld.
Mijn zekering is ook weggesmolten… ik heb hier een 30A inzitten. Ik lees veel dat het een 40A zou moeten zijn.
Gechecked in het boekje, 30A moet het zijn.
Kachelweerstand vervangen, en een nieuwe zekering.
Nu bromt er ongeveer 5 tot 10 sec. iets bij de motor en dan is het stil..
Wie heeft een idee wat het zijn kan?
Koolborstels vervangen?
Kool borstels zijn nog goed. De schacht schoongemaakt, veertje wat uitgerekt en er weer ingezet.
De motor daarna op een losse voeding 12v aangesloten. De motor doet dan niks en de voeding begint te brommen. Dus de motor zal waarschijnlijk ter ziele zijn.
Het vreemde is nu, dat als ik de ventilator schakelaar verdraai (dus zonder motor) dat de brom van 10sec dus blijft. Ik kan niet vinden waar het exact vandaan komt.
Als ik een multimeter op de klemmen van de motor zet en de ventilator schakelaar verdraai meet ik in zijn geheel niets op de polen.
Wel gemeten met lopende motor?
euh nee… op contact..
Bij mij werkt de fan alleen met lopende motor, volgens mij bij die van jou ook.
Ik ga straks even meten met draaiende motor
Dat helpt inderdaad. Alles werkt weer