KNAC: Toch nog overleg MRB-vrijstelling na debat met Tweede Kamer
http://www.knac.nl/2013/04/17/toch-nog-overleg-over-mrb-vrijstelling/
het ziet er naar uit dat het in mijn geval wel erg dure 2000 kilometers per jaar gaan worden in mijn CX dieseltje uit 1981 die ik in 2005 als 2e auto heb gekocht en waar in af en toe een paar keer per jaar mee rijd. Ik vond juist de diesel techniek leuk, zodat ik destijds maar voor een CX diesel heb gekozen. Met de kennis van nu een foute keuze dus. Voor mij zal een 30 dagen kaart of afrekenen per kilometer dan wel een dieseltoeslag de beste uitkomst zijn denk ik.
Heel jammer voor je, ja, een diesel is natuurlijk erg vervuilend naar de huidige maatstaven gerekend, dat geldt voor alle oude diesels zonder filters.
Bij LPG heb je in ieder geval nog de mogelijkheid om de installatie eruit te halen.
Ik denk dat dat massaal gaat gebeuren als bijvoorbeeld het kwarttarief berekend gaat worden over de basis en de brandstoftoeslag voor de volle 100%.
Volgende week weten we het.
inderdaad maar even afwachten maar dus. Het is overigens wel juist de grote groep LPG en diesel rijders die hun “klassiekers” als dagelijkse auto gebruiken, het voor de echte liefhebbers zoals ik hebben verknald.
Totaal aantal Berichten: 1929
Geregistreerd: 18-03-2012
- C5 Break Prestige 2.0 16V
- CX 25RD Turbo
Maar daar worden de huidige diesel- en LPG rijders die
niet veel met hun oldtimer rijden mogelijk wel erg hard voor
aangeslagen.
JW
dat ben ik gedeeltelijk met je eens, ik behoor ook tot de groep diesel rijders die maximaal 2000 km. per jaar rijdt. Maar waarom zou iemand LPG in zijn klassieker plaatsen indien daar ook zo weinig kilometers mee wordt gereden? Ik acht dat niet aannemelijk.Als ik overigens voor de volle mep zal worden belast (334,—per kwartaal!!) zal ik het er natuurlijk ook van nemen, door jaarlijks een aanzienlijk aantal meer vervuilende kilometers te rijden. Dit zal voor meer dieselrijders gelden denk ik.
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Barkie schreef:Het is overigens wel juist de grote groep LPG en diesel rijders die hun “klassiekers” als dagelijkse auto gebruiken, het voor de echte liefhebbers zoals ik hebben verknald.
Ja hoor, daar gaan we weer.. tjonge jonge jonge…
Nou, hier het relaas van iemand die het dan voor jou “verknalt” heeft. Want ja, ik rijd (vrijwel) dagelijks met een belastingvrij dieselding. Op mooie dagen, tijdens vakanties of gewoon als ik zin heb pak ik de Citroën SM die ik al 10 jaar heb. Echter, door de week moet er ook gereden worden, en daar heb ik een 86-er audi 80 voor. Een fijne, doch saaie auto, die het eigenlijk altijd doet. Maar ook liefde nodig heeft. En nukken vertoont. Waarom die audi dan en geen C1 of zo zullen jullie denken? Nou, om te beginnen was ie niet zo duur. Daarnaast rijdt ie erg lekker en loopt ie op diesel 1 op 20. Da’s best voordelig. Afschrijving heeft ie ook niet zo veel last van. En, ik vind het geen lelijke auto. Toch is er iets aan de hand met die auto….Die audi heeft er namelijk voor gezorgd dat ik de afgelopen maanden voor rotte appel, belastingontduiker, misbruiker, uitvreter, allochtoon, vervuiler, ausnutzer ben uitgemaakt. O ja, en ik zou “geen liefhebber zijn”…
Tot voor kort was je een autoliefhebber als je geld, tijd, moeite en liefde in een belastingvrije old- of youngtimer stopte. Na 1 november ben je tot paria geworden. Waarom? Omdat er elementen in onze samenleving zijn die DENKEN dat mensen die “oudlijk” rijden dat uitsluitend doen omdat het zo goedkoop is. Nou, dat is het dus niet. Afgelopen maand is er weer voor 200 euro onderdelen in gegaan. Meer dan je voor een moderne Toyota aan wegenbelasting moet betalen… MRB dus. Nu wil men van die stinkende ouwe horrels af. Waarom? Omdat ze vervuilen. En, o ja, detail, omdat de regering DENKT dat ze er 153 miljoen extra per jaar mee gaan ophalen. Nu, dat is niet waarover ik hier ga lopen zeiken. Nee, wat mij dwars zit komt nu…
Het mooie is dat in Nederland belastingontwijking als nationale sport gezien wordt. Ik weet zeker dat ook die meneer die mij voor alles wat lelijk en vies uitmaakte van de week (ja vanwege die audi dus..) zo min mogelijk belasting betaalt, zo slim mogelijk de jaarlijkse aangifte doet of laat doen en zo veel mogelijk toeslagen probeert binnen te halen. En waarom ook niet? Het kan en het mag, want daar zijn de regelingen toch voor, niet dan? Opa’s en oma’s tot “gastouder” maken om nog een toeslagje te cashen, een boodschap voor de ouderen als “mantelzorg” bestempelen, enz enz. Maar wee o wee als er iemand met plezier in een oud konijnenhok rijdt… ja, maar DAT kan niet de bedoeling zijn want o wee hij zal toch niet ergens een voordeeltje uithalen… Aan AL die mensen die een grote dikke vinger richting ons , oud lijk-rijders bewegen: kijken jullie eens HEEL goed in de spiegel en stel je zelf de vraag wanneer JIJ voor het laatst gebruik hebt gemaakt van een volstrekt LEGALE mogelijkheid om ergens een voordeeltje van te hebben…..
Gun een ander wat. En, denk ook eens aan dat “voordeel” wat ik zou hebben als je me ‘s avonds op straat een nieuwe koppelingscilinder in die stink Audi ziet beunen terwijl het zeikt van de regen en het 4 graden is… Goedkoop rijden? Als ik dat zou willen kocht ik gelijk een C1…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
waterman schreef:Goedkoop rijden? Als ik dat zou willen kocht ik gelijk een C1…
Overigens schrijf je op een Aygo/C1/Peugeot107 ook een kleine € 1000 per jaar af, het blijft rekenwerk.
(en emotie)
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Eigenlijk is een 30 of 60 dagenkaart het beste alternatief.
De subsidie is in het leven geroepen om klassieke auto’s voor het nageslacht te bewaren. Niet omdat wij het “leuk” vinden om ermee te rijden en al helemaal niet om goedkoop te kunnen autorijden. Al dat ge-huilie-huilie van “ik rijd de hele winter in mijn CX, maar ik ben toch óók een liefhebber” is helemaal niet relevant. Als liefhebber moet je vooral veel in je oude bak rijden, maar niet zeuren dat je daar niet voor gesubsidieerd wordt.
Dus max 30 dagen op de openbare weg mag wat mij betreft gratis blijven. Voor drie euro kan de belastingdienst je een stickervel met 30 stickers opsturen, en dan plak je er één voor vertrek op je voorruit. How hard can it be?
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 5487
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Mooi stukje Yuri!
Ach, laat ik het zo zeggen, sinds ik van me Golfje (86) naar mijn eerste Citroën ging een 2001 Xsara Coupé. Miste ik gelijk iets, eigenlijk niet te omschrijven… Ik miste sfeer/karakter wat een moderne auto net niet heeft….
Dus kwam de BX (86) en voor der bij een Xm (92) en goedkoop rijden dach het niet! Als men zou weten wat er qua uren/geld erin ging in de Bx.. Dan is een moderne meuk goedkoper maar o zo saai..
Als het aan mij ligt blijf ik in de zomer(s) mooi in me Bx rijden en ook nog lang in me Xm..
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Precies Ree! Niet zeuren dat je geen subsidie krijgt. Er is een ‘en’. En ik vind net als Yuri dat het onzin is dat je geen liefhebber zou zijn als je dagelijks met je ouwe kar rijdt.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 6491
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Heb je ook gelezen Ree dat die 30-dagenkaart ook gewoon betaald moet worden? Niks gratis 30 dagen rijden dus.
Kwarttarief zou gemiddeld 130 euro per jaar kosten, daar doe ik de CX echt niet voor weg. Ik ben tenslotte liefhebber.
Waar ik dan weer over val is dat meneer Weekers vanuit zijn ivoren toren gezien heeft hoe de “echte liefhebber” woont, en hoe die omgaat met zijn bezit:
Inherent aan deze variant is dat voor oldtimers die het gehele jaar op de openbare weg worden gestald, MRB moet worden betaald. In de regel zal het dan niet gaan om een kostbare oldtimer.
Ja bedankt. In de zomermaanden staat mijn CX gewoon voor de deur. Simpelweg omdat ik als liefhebber ook zo nu en dan in die auto wil rijden en ik nou eenmaal geen garage heb. Ik zeur niet dat ik geen “subsidie” krijg (hooguit dat me iets wordt afgenomen, lijkt me heel menselijk) maar vind wel dat de liefhebber die verspreid over het jaar een paar duizend km in zijn hobby-auto rijdt, niet de dupe moet worden van een halfbakken maatregel, die net als de veel te vroeg ingevoerde OV-chipkaart een gegarandeerd fiasco zal worden.
En verder: mooi stukje Yuri. Voor wat het waard is, want geluisterd wordt er toch niet.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Mulder schreef:En verder: mooi stukje Yuri. Voor wat het waard is, want geluisterd wordt er toch niet.
Dat mensen niet luisteren is mij reeds genoegzaam bekend. Maar mijn stuk is vooral bedoeld voor mensen die hier, op een liefhebbers forum, tegen anderen gaan lopen gillen dat ze geen liefhebber zijn. Daar krijg ik zo langzamerhand een bokkenlul van.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
dat we als oldtimer rijder beoordeeld worden als “uitschot” vind ik nog het meest zorgelijke aan de hele discussie
voor heen werd je meestal toch wel een beetje ontzien in het verkeer
mede weggebruikers gingen wat ruimer om je heen, er werd minder “strak"naast geparkeerd
en er werd meer afstand gehouden [althans dat verbeeld ik me]
vaak kreeg je een glimlach of opgestoken hand
laatste tijd wordt je bekant van de weg geramd en krijg je boze gezichten met opgestoken vinger
als je de berichten/reactie leest op/in de soc.media omtrent de MRB kwestie, dan durf je de weg niet meer op ook al heb je MRB betaald
Totaal aantal Berichten: 1420
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
La Léo schreef:CLL Martin schreef:Mocht dat doorgaan sta tie direct te koop op internationale auto sites. En dan kan de overheid fluiten naar de belasting die geheven wordt op het onderhoud, de verzekering, brandstof etc. Ook het clublidmaatschap kan opgezegd worden. Goed bezig zo jongens!
Noem jij jezelf nu een liefhebber?
Je kan toch ook de LPG installatie eruit halen als het je te duur wordt? Rij je nog steeds in een mooie Snoek voor minder dan mensen met een moderne auto.
Mijn CX zal zo’n € 15,00 per maand gaan kosten. Spannend hoor….
Wat niet wil zeggen dat ik hier niet enorm van baal (natuurlijk wel, vooral voor al die mensen met dikke Amerikanen en autobussen, Brandweerwagens etc.), maar mijn punt is dat het heus niet in elk geval zo’n drama hoeft te zijn.
Maar als men een auto wegdoet voor die paar tientjes per maand, is ‘ie waarschijnlijk beter af bij een ander.
Ik vind eigenlijk dat je hier nogal botte uitspraken doet zonder dat je weet hoe de persoonlijke situatie van mensen in elkaar steekt…
Op het moment dat ik aan deze HOBBY begon hebben we uitgerekend wat ons dat gaat en MAG kosten. Het is hobby, dus dat gaat niet ten koste van alles. Op basis van de situatie 5 jaar geleden ging dat dus prima. Ik vind 1500 euro in een jaar veel geld als dat er ineens extra bijkomt. Haal je de LPG eruit, zit je nog op 750 euro per jaar en ook dat is een hoop geld. Je moet reëel blijven.
Als ik zo het rijtje auto’s onder je naam zie staan kan dat voor jou ook aardig in de papieren lopen. Jij kan de auto’s natuurlijk nog op de garage voorraad zetten van je bedrijf maar ik niet. Dat geeft je niet het recht mij als niet liefhebber te bestempelen.
Daarbij heb ik ook nog gezegd in die zelfde bovenstaande post dat de DS eruit gaat als ze er NIET uitkomen en er vanaf 2014 de volle mep betaald kan gaan worden zoals staat in het regeer akkoord.
Ook verbaast het mij hoe snel er gezegd wordt van “ja hoor, ik blijf toch wel mijn hobby uitvoeren ook al mot ik straks de volle mep betalen” Dit is nou precies wat de overheid wil, eerst een hoop paniek zaaien, mensen er aan laten wennen en als het ingevoerd wordt hebben ze er al min of meer vrede mee.