1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
accu los bij lassen?
hel1
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2256
Geregistreerd: 13-06-2005

Gepost: 14 januari 2006 12:41 AM

klopt het dat je de accu en de bobine moet loskoppelen als je aan de auto gaat lassen?
en waarom dan (dit om nog weer wijzer te worden)

zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 14 januari 2006 12:45 AM
  [ # 1 ]

Lassen is niks anders dan kortsluiting maken, door de hitte die daarbij ontstaat gaat het ijzer smelten.

Kortsluiting levert dus stroompieken op.. Van stroompieken word apperatuur niet zo blij. Je hebt wel speciale kastjes die je over de accu klemmen zet.. Die vangen deze pieken dan op.

Scheelt weer een radio voorprogrameren!

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
BX19trs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 21-10-2005

- BX 19 trs
Gepost: 14 januari 2006 12:45 AM
  [ # 2 ]

Je accu moet losgekoppeld worden of worden voorzien van een piekspanningsbeveiliger, dit komt omdat tijdens het lassen er piekspanningen kunnen ontstaan in het electrisch systeem van de auto, somiggen zullen dit tegenspreken, echter dit is wat ik altijd geleerd heb op mijn opleiding voor monteur.
Deze piekspanningen kunnen je diodenbrug doorbranden in de dynamo, zodat de dynamo niet meer zal laden, bij nieuwere auto’s is dit ook om de computers te beschermen tegen piekspanningen, dezen kunnen ook kapotgaan hierdoor dus.

Emiel

Profiel  
 
hel1
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2256
Geregistreerd: 13-06-2005

Gepost: 14 januari 2006 12:47 AM
  [ # 3 ]

is natuurlijk ook een kleine moeite om te doen, even loskoppelen. ik ving laatst zo iets op en ik moet de beugel van de uitlaat lassen, dus ik dacht: effe checken!!
bedankt

zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar

Profiel  
 
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 14 januari 2006 12:50 AM
  [ # 4 ]

dat je accu los moet halen met lassen is een broodje aap.

de accu is een buffer voor stroompieken en zal eventuele pieken dus opvangen.

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
BX19trs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 21-10-2005

- BX 19 trs
Gepost: 14 januari 2006 12:53 AM
  [ # 5 ]

leg uit waarom….....i.p.v. iets roepen

emiel

Profiel  
 
hel1
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2256
Geregistreerd: 13-06-2005

Gepost: 14 januari 2006 12:54 AM
  [ # 6 ]
oldenhage schreef:

dat je accu los moet halen met lassen is een broodje aap.

de accu is een buffer voor stroompieken en zal eventuele pieken dus opvangen.

ha, een meningsverschil!
was het misschien vroeger zo? ik hoorde het van iemand die ooit mts-motorvoertuigentechniek heeft gedaan

zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar

Profiel  
 
BX19trs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 21-10-2005

- BX 19 trs
Gepost: 14 januari 2006 01:01 AM
  [ # 7 ]

Ik heb mts motorvoertuigen en carosserie technieken gedaan en ben technisch specialist voor SEAT en diagnosetechnicus voor VOLVO momenteel, ik heb als hobby rijden/sleutelen aan BX-en, heb veel geleerd over veel verschillende electrische systemen in auto’s, ik basseer mijn antwoorden op ervaring en theorie uit het koppie, vandaar dat ik om heldere uitleg vraag, ik heb het namelijk al eens meegemaakt dat een dynamo stuk was na het lassen…...

Emiel

Profiel  
 
hel1
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2256
Geregistreerd: 13-06-2005

Gepost: 14 januari 2006 01:12 AM
  [ # 8 ]

dan zijn de mts-ers het eens! en ik geloof ze tot iemand het anders kan uitleggen.

zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 14 januari 2006 04:20 AM
  [ # 9 ]

de dynamo is de eerste dat eraan gaat als je de accu niet loskoppelt

als je een wagen gaat ophalen bij een carrosseriebedrijf zal je altijd je klok moeten stellen

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 14 januari 2006 12:20 PM
  [ # 10 ]

Accu zou wel tegen pieken moeten kunnen. Andere componenten echter niet lijkt mij. Door de accu eraf te halen verbreek je toch ook de stroomkring van bijv. de dynamo? Dat lijkt me de reden.

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 14 januari 2006 12:46 PM
  [ # 11 ]

Het ligt er natuurlijk ook aan waar je last. Als je de massaklem op je einddemper hebt, en aan de demper zelf aan het lassen bent, lopen de pieken alleen door de demper heen. Maar als je de massaklem op je motorblok zet, en aan de kofferbak gaat lassen (zou niet weten wat voor een debiel zoeits zou doen maar goed) dan loopt de lasstroom je hele auto door, en kan er schade aaangericht worden. Is ook per situatie verschillend, maar een accu kan over zijn nek gaan. Over het algemeen valt het reuze mee.

Test

Profiel  
 
1800es
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 157
Geregistreerd: 11-11-2005

- C5 3.0 hdif Sedan exclusive
- C3 1.6 vti 120 exlusive automaat
Gepost: 14 januari 2006 07:26 PM
  [ # 12 ]

ik ben zelf ook lasser en inderdaad is het wel belangrijk dat je je massaklem altijd zo kort mogelijk bij je las werkt en je massa schoon is en goed contact maakt, dan hoeft het op zich geen probleem te zijn, dit omdat de stroom altijd de makkelijkste weg kiest.
maar effe klemmetje losgooien kost geen moeite.

jaaa, ik ben ook trots op mijn volvo

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 14 januari 2006 08:13 PM
  [ # 13 ]

oke dan hahaha….

pfieuw hoe leg ik dit uit zodat we het allemaal snappen.

nou met lassen trek je zware stromen door een stukje metaal, hierdoor ontstaat warmte ,en daardoor smelt het materiaal.

nu zul je natuurlijk snappen dat een ECU echt niet blij word als hij in ene zware stromen moet verwerken die ook nog eens onbekend zijn (extern) een lasapparaat is geen auto uitrusting.

90 % van alle electrische circuits op een auto zijn massa geschakeld.
dwz het metaal van de auto = de MIN oftewel de negative draad, denk aan die blauwe in je huis.

dus alle externe stromen die je erop zet, kunnen je ECU’s en andere sensoren ziek maken….

ik heb 1 voorbeeld hoe het fout kan gaan, en goed ook.


een Cadilac Northstar 32 klepper heeft 10 computers tegen de achterbank aangeschroefd zitten.
van climatecontrol tot niveauregeling, van kontverwarmer tot geheugen van de stoelstanden..alles is bij die auto comp gestuurd..

een aanhanger aan die caddy moet een armatuurtje van worden vastgelast, 2 x hechten was voldoende.

eindresultaat?
10 computers kapot en voor 12000 euro schade…...... Crying or Very sad

los van die buffer in de accu meneer Oldenhagen !!

dus bij laswerk ALTIJD de ACCU loskoppelen !!

en dan nog, baad het niet dan SCHAAD HET NIET..

oftewel beter voorkomen dan genezen….waren gelukkig niet mijn 12000 euro garantie…..

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
jeroen_m
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 263
Geregistreerd: 07-01-2005

Gepost: 14 januari 2006 09:12 PM
  [ # 14 ]
hel1 schreef:
oldenhage schreef:

dat je accu los moet halen met lassen is een broodje aap.

de accu is een buffer voor stroompieken en zal eventuele pieken dus opvangen.

ha, een meningsverschil!
was het misschien vroeger zo? ik hoorde het van iemand die ooit mts-motorvoertuigentechniek heeft gedaan

Ik ben erg benieuwd naar de argumentatie van Oldenhage, daarom wou ik er eigenlijk nog niks over zeggen, maar ik kan het toch niet laten:

Zoals al gezegd is het heel bepalend of er goed kontact is tussen werkstuk (de auto) en massaklem. 
Dit is bij booglassen (met van die ‘stinkstokken’) het meest aan de orde omdat de lasstroom dan wordt geschakeld door de elektrode tegen het werkstuk aan te houden. Een lastrafo gedraagt zich als stroombron, dwz een spanningsbron met hoge inwendige weerstand. Hierdoor is de onbelaste spanning veel hoger dan wanneer er gelast wordt (er is ook een wat hogere spanning nodig om de vlamboog te onsteken). De laselektrode staat dus kontinu onder spanning en als deze tegen het werkstuk wordt gehouden, begint de lasstroom te lopen en op dat moment kakt de spanning in. Wanneer de elektrode weer van de las af wordt gehaald, zwiept de spanning weer op. Vooral bij slecht massakontakt, als je last hebt van een ‘plakkende’ elektrode, kunnen die spanningspieken aardig oplopen.

Verder denk ik dat het ook verschil maakt of er met gelijk- of wisselstroom wordt gelast. Moderne lastoestellen leveren vaak gelijkstroom, terwijl vroeger vrijwel alle lastoestellen met wisselstroom werkten (behalve toestellen op een batterij). Met wisselstroom is het mogelijk om inductiespanningen en stromen op te wekken in en aan het werkstuk.
Gelijkstroom lasapparaten hebben daarentegen wel een een hoogspanning op de gelijkstroom gesuperponeerd om de vlamboog te ontsteken. MIG/MAG lastoestellen worden pas ingeschakeld als de lasser dat wenst. Deze apparaten werken vaak ook met met een hogere ontsteekspanning. TIG-apparaten spannen de kroon met een ontsteekspanning van enkele duizenden volts (maar met TIG wordt niet vaak aan auto’s gelast).
Grote kans dat die onsteekspanningspieken voor problemen kunnen zorgen in fijne boordelektronica Maar hoe er dan een hele draadboom kan uitfikken (verhaal rataplan) is mij enigszinds een raadsel, tenzij er werkelijk een deel van de lasstroom door de draadboom is gegaan, of er enorme inductiestromen zijn ontstaam in de draadboom. Of de elektronica is dermate over de zeik gegaan dat er allerlei tegenstrijdige schakelacties werden gedaan.
Het lijkt mij in ieder geval beter om dat broodje aap toch maar vrolijk te consumeren en dus gewoon de min pool van de accu los te koppelen. Altijd veiliger. Smile Voor de vegetariers onder ons is er een broodje apekool beschikbaar Wink

Maar laat Oldenhage alsjeblieft eens vertellen waarom het een broodje aap verhaal is Exclamation

`verum ipsum factum’

Profiel  
 
jeroen_m
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 263
Geregistreerd: 07-01-2005

Gepost: 14 januari 2006 09:35 PM
  [ # 15 ]

Je zou toch haast vermoeden dat er een enorme inductiestroom is ontstaan, of dat er werkelijk een deel van de lasstroom door de draadboom is gegaan.

Maar laat Oldenhage alsjeblieft eens vertellen waarom het een broodje aap verhaal is Exclamation

`verum ipsum factum’

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook