Egbert,
Weer een uitdaging en mogelijk voer voor een presentatie
Succes met je werkzaamheden.
Begrijpen doe ik het ook niet.
Het uitgelopen lager is het lager waar de druk op staat bij ontkoppelen
Veel axiale druk zat er niet op: Ik hoefde nauwelijks kracht te zetten op het koppelings pedaal om met draaiende motor de krukas naar de andere kant van zijn axiaal speling (5mm) te schuiven. Het duurde ook wel even bij draaiende motor voordat de krukas weer terug geschoven was, dus geen groot krachten spel.
Nu bij montage geen axiale krachten te ontdekken en de krukas is soepel van de ene naar de ander kant te schuiven.
Tja we gaan het wel merken.
Ik sta nu op 2 dagen werk, nog 1 dag er bij en ik kan weer rijden. En sleutelen blijft mijn grote hobby.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Kan het te maken hebben met de CX zuigers in je motor, of is dat deze motor niet?
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Dat lijk mij toch heel onwaarschijnlijk.
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Die CX zuigers maken alleen zichzelf kapot (kantelen).
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Egbert schreef:Begrijpen doe ik het ook niet.
Het uitgelopen lager is het lager waar de druk op staat bij ontkoppelen
Veel axiale druk zat er niet op: Ik hoefde nauwelijks kracht te zetten op het koppelings pedaal om met draaiende motor de krukas naar de andere kant van zijn axiaal speling (5mm) te schuiven. Het duurde ook wel even bij draaiende motor voordat de krukas weer terug geschoven was, dus geen groot krachten spel.
Nu bij montage geen axiale krachten te ontdekken en de krukas is soepel van de ene naar de ander kant te schuiven.Tja we gaan het wel merken.
Ik sta nu op 2 dagen werk, nog 1 dag er bij en ik kan weer rijden. En sleutelen blijft mijn grote hobby.
Egbert, ik denk dat je even vergeet dat je bij het koppelingspedaal een enorme hefboomwerking hebt. En bij de hefboom die het druklager bedient ook nog eens. Die 850 kg zou best wel eens kunnen kloppen, maar daar moet het spul normaliter tegen bestand zijn.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
@Jantje, Dank voor het meedenken. Ik vergeet juist niets.
Jij adviseert mij terecht om na te gaan of er geen afwijkende axiale krachten op de krukas staan. Met deze redenering maak ik aannemelijk dat er geen afwijkende axiale krachten op de krukas staan, maar dat de enige axiale belasting die van de koppeling is. Dank voor het meedenken.
@ Camembert: Die CX zuigers zitten er niet meer in sinds 5000km.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Ah, dat had ik gemist.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Egbert schreef:@Jantje, Dank voor het meedenken. Ik vergeet juist niets.
Jij adviseert mij terecht om na te gaan of er geen afwijkende axiale krachten op de krukas staan. Met deze redenering maak ik aannemelijk dat er geen afwijkende axiale krachten op de krukas staan, maar dat de enige axiale belasting die van de koppeling is. Dank voor het meedenken.@ Camembert: Die CX zuigers zitten er niet meer in sinds 5000km.
Ik wilde hiermee alleen maar zeggen dat de kracht die je op het pedaal uitoefent geen maatstaf is. Maar als alles goed is moet het daardoor niet kapot gaan. De axiaallagers waren goed gemonteerd qua richting en zo? Anders vind ik het nogal onverklaarbaar.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
De eerste kilometers zijn weer gemaakt.
Morgen de sterrit naar Amerongen rijden.
Gelijk ook de HD leiding vervangen door een HD slang.
En ik moet mij er maar bij neerleggen dat ik er niet achter kom wat de oorzaak was. Verkeerde montage van de axiaal lagers is een mogelijkheid, maar niet meer te achterhalen omdat ze bij de demontage los in het carter lagen.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
I will keep my fingers crossed! Inderdaad jammer dat dat niet meer na te gaan is.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Onlangs bij mijn Saab 900 precies het zelfde probleem meegemaakt. Nota bene NA de montage van een revisiemotor. Na 1500 km axiaallager gaar. Mega olielekkage en een naar bijgeluid bij het intrappen van de koppeling. Onder garantie een andere revisiemotor gekregen, oorzaak van het overlijden van de axiaallagers niet te achterhalen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
“De eerste kilometers zijn weer gemaakt.
Morgen de sterrit naar Amerongen rijden.
Gelijk ook de HD leiding vervangen door een HD slang.”
-Turbo-sleutelwerk. Chapeau!
Ik was ook erg tevreden over het tempo. Deze week ook nog 3 dagen gewerkt en een avond dienst gehad.
Moest wel vlot, ga er begin mei mee op vakantie naar Italië-Frankrijk.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
De auto is gepakt.
Voor de zekerheid gereedschap en reserve onderdelen mee.
Morgen vroeg vertrekken we naar Frankrijk, zien wel waar we uit komen.
De volgende 3 weken geen betweterige posts van mij op het forum.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper