Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 11-03-2006
- C5 V6 Exclusive Automaat
Ree schreef:
Dus max 30 dagen op de openbare weg mag wat mij betreft gratis blijven. Voor drie euro kan de belastingdienst je een stickervel met 30 stickers opsturen, en dan plak je er één voor vertrek op je voorruit. How hard can it be?
Kan iemand mij eens vertellen waarom een dergelijk systeem niet gewoon voor ALLE auto’s ingevoerd kan worden? Ik maak met mijn auto maar erg weinig gebruik van de openbare weg (ik denk zeker niet veel vaker dan 30 keer per jaar) maar ik moet, omdat het toevallig geen oldtimer is, wél de volle mep aan MRB betalen, en als ik het me in mijn hoofd haal om de auto te schorsen mag ik daarvoor eerst een bedrag betalen dat gelijk staat aan een volle maand MRB…
Liefhebber of niet, het huidige systeem is niet fair t.o.v. mensen die weinig rijden in een auto die niet toevallig belastingvrij is, om welke reden dan ook.
Totaal aantal Berichten: 11782
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dat zou je kunnen doen, maar dan gaat bijvoorbeeld noord-Nederland binnen twee jaar op de fles…
De meeste provincies krijgen hun begroting sluitend op basis van de opcenten in de MRB. Als je daar een onzeker bedrag van gaat maken gebeuren er rampen. Ik denk dat we dat bij ons in de krimpregio’s echt wel gaan merken!
We moeten niet vergeten dat we met de MRB niet alleen het in stand houden van het wegennet ophoesten, maar nog een heleboel andere zaken. Natuurlijk kan dat anders, maar dan moet je wel ergens anders betalen…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 25616
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
SPAM!!!
BRON: AM Klassiek.
1 mei gaat de tweede kamer een definitief voorstel doen over de vrijstelling MRB op oldtimers. We weten allemaal dat het er niet goed uitziet voor ons oldtimerbezitters. Helaas blijkt de minister ‘doof’ voor alle argumenten en wil hij kostte wat kost de beoogde 156 miljoen euro binnenharken, die hij zonder nadenken op de begroting heeft gezet.
Het mag niet gebeuren dat dit plan doorgaat. Het voorstel is om minister Weekers massaal te mailen. Geen haat- of dreigmails, daar schieten we niets mee op. Wel verhalen vol passie, emotie en verdriet. Wat betekent jouw oldtimer voor je? Wat is de situatie en wat gebeurt er als er MRB betaald moet worden? Moet je de auto dan verkopen? Is hij dan nog wel te verkopen? Wat betekent het voor jouw bedrijf? Laat hem weten wat er gebeurt als dit ondoordachte plan doorgaat. En wel voor komende maandag 22 april wegens komende ontwikkelingen.
Mail hem naar: .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken) Cc deze mail naar Farshad Bashir van de SP, woordvoerder fiscale zaken en verkeer. Hij heeft al een aantal malen laten zien dat hij voor het belang van de oldtimerliefhebber opkomt. .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 6491
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Heeft Weekers een @tweedekamer.nl mailadres? Hij is toch staatssecretaris en geen kamerlid?
Over welke komende ontwikkelingen gaat het hier? Het naderende finale overleg met de belangenpartijen?
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
zie de laatste alinea’s van dit artikel dat eerder door Waterman is gepost:
http://www.oudevolvo.nl/blog/2013/04/17/debat-financien-moties-en-toezeggingen/
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Mulder schreef:Heb je ook gelezen Ree dat die 30-dagenkaart ook gewoon betaald moet worden? Niks gratis 30 dagen rijden dus.
Ja, mij hoor je ook niet zeggen dat de overheid hier goed bezig is. Ik geef weer hoe ík vind dat het geregeld moet worden.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Jalu schreef:Ik maak met mijn auto maar erg weinig gebruik van de openbare weg (ik denk zeker niet veel vaker dan 30 keer per jaar) maar ik moet, omdat het toevallig geen oldtimer is, wél de volle mep aan MRB betalen, ...
Je haalt nu twee zaken door elkaar. De overheid subsidieert ons nationale erfgoed. Daar gaat deze discussie over. Dat jij weinig rijdt, heeft niets met het behouden van het erfgoed te maken.
Daarnaast heb je gelijk en is het betalen van wegenbelasting geen fair systeem. De overheid heeft lang geprobeerd hier een goed systeem voor op te tuigen (bv kilometerheffing) maar daar is nooit draagvlak voor gevonden.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 27931
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
In andere landen zit de wegenbelasting in de brandstofprijs.
Werkt prima.
Gezien we hier zo’n beetje de hoogste brandstofprijzen hebben die je kan bedenken zou je eigenlijk helemaal geen MRB hoeven te betalen, want dat doen we al aan de pomp.
algra schreef:dat we als oldtimer rijder beoordeeld worden als “uitschot” vind ik nog het meest zorgelijke aan de hele discussie
voor heen werd je meestal toch wel een beetje ontzien in het verkeer
mede weggebruikers gingen wat ruimer om je heen, er werd minder “strak"naast geparkeerd
en er werd meer afstand gehouden [althans dat verbeeld ik me]
vaak kreeg je een glimlach of opgestoken handlaatste tijd wordt je bekant van de weg geramd en krijg je boze gezichten met opgestoken vinger
als je de berichten/reactie leest op/in de soc.media omtrent de MRB kwestie, dan durf je de weg niet meer op ook al heb je MRB betaald
Even een tegengeluid. Overal waar ik rijd, zie ik bewonderende blikken, of het nu de DS is of de Traction. De duimpjes gaan omhoog, mensen gaan naast mij rijden en kijken me bijna van de weg af, geven dan gas en hoppa, de duimpjes gaan de lucht in…....
Ik heb natuurlijk ook wel twee enorrum mooie bakken, waar ik nooit mee rijd als het regent en inderdaad meer aan pruts dan mee rijd.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik zelf, als ik een jaren 80 mercedes diesel met geel nieuw kenteken zie, ik steeds vaker denk: door jou ga ik nu wegenbelasting betalen…..en daar ben ik niet blij mee.
Die mercedessen diesels die in Duitsland afgedankt worden, moeten ze in Nederland gewoon niet toelaten. Die mensen zijn in een gat in de markt gesprongen, omdat dat kon. Ik wil best belasting betalen voor de citroens, maar ook dat moet in verhouding staan.
Samen rijd ik met beide oldtimers misschien 4000 km, waarvan een deel in Frankrijk (waar iedere minuut de duimpjes omhoog gaan, want zij zien een buitenlander die hun erfgoed bewaart en zeker geen milieuvervuiler).
In een gunstig geval ga ik 500 euro betalen, 100 voor de traction en 400 voor de DS. Dat is dan toch mooi 12,5 cent per kilometer. En het moeilijkste is, je kunt daar niet op sturen: als je veel rijdt, betaal je even veel als wanneer je weinig rijdt.
Overigens: In Duitsland is het rijden in een milieuzone verboden met een vervuilende auto. Stilstaan mag daar wel. Dus een 30 dagenkaart die rijdend wordt gecontroleerd, is ook een optie. Parkeren mag wel op straat, rijden? Dan aanmelden voor de 30 dagen kaart. Ook een optie. Dan rij ik naar Frankrijk, en kan drie weken rijden en betaal in Nederland twee dagen, 1 voor de heenreis, 1 voor de terugreis.
Het is ook wel een verdomd moeilijk probleem door die mercedessen en door het feit dat een kilometerregistratie bij oldtimers niet echt kan.
Ik hoop dat we er met zijn allen niet heel erg voor gaan bloeden.
Totaal aantal Berichten: 27931
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Mijn ervaring is ook dat de reacties onderweg en op straat zeer positief zijn.
Overigens heb je nog wel een aardige kans dat een Trax van 50 jaar of ouder wel belastingvrij blijft…
Ik blijf het zeggen, de oplossing voor de dagelijkse dieselrijders is naar mijn idee eenvoudig op te lossen om deze alleen MRB vrij te maken als je ook nog een andere dagelijkse auto op je naam heb staan. Eventueel kan je nog zeggen dat het verplicht moet zijn om lid te zijn van een auto club en/of oldtimer verzekering heb.
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die duimen of middelvingers tijdens het rijden met een van die ouwe lijken van mij, daar heb ik geen last van. In mijn SM ga ik te hard om ze te zien en in de belastingvrije audi diesel (wat een mazzel dat het geen mercedes is, dan was ik dus pas écht een paria…) produceer ik zoveel zwarte walm dat ik die duimpjes en middelvingertjes zelf niet kan zien. Mooi man!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Barkie schreef:... Als ik overigens voor de volle mep zal worden belast (334,—per kwartaal!!) zal ik het er natuurlijk ook van nemen, door jaarlijks een aanzienlijk aantal meer vervuilende kilometers te rijden. Dit zal voor meer dieselrijders gelden denk ik.
Ja, want dan wordt het namelijk goedkoper! Dus! Of wacht… Nee, toch niet.
Grtn Martijn
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Arjan Verkade schreef:In andere landen zit de wegenbelasting in de brandstofprijs.
Werkt prima.Gezien we hier zo’n beetje de hoogste brandstofprijzen hebben die je kan bedenken zou je eigenlijk helemaal geen MRB hoeven te betalen, want dat doen we al aan de pomp.
deze discussie komt steeds terug, maar is nutteloos.
we betalen met zijn allen gewoon flink voor het bezit en het gebruik van een auto, het is nou eenmaal zo. alternatieven om eerlijk te belasten naar gebruik zijn gestrand, ook al aangehaald hier.
de opbrengsten die we met zijn allen genereren doordat we massaal blijven autorijden, worden ingezet om allerlei voorzieningen in NL op een hoog peil te houden.
ook al wordt er (tijdelijk?) aan die voorzieningen geknaagd (zorg, onderwijs etc), we horen nog altijd tot de rijkste landen, waarbij ook keer op keer blijkt dat we tot de gelukkigsten ter wereld behoren. al zou je dat niet altijd denken als je al het geklaag en gemopper hoort.
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 6491
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Arjan je vergeet de leaserijders… Gelukkig hebben we ook nog een Saxo…
En een vergelijking met het buitenland qua wegenbelasting is misschien niet zo makkelijk als je nu doet voorkomen. Daar betaal je wel weer een andere belasting voor zaken die bij ons mogelijk uit de MRB gaan. Dat is op wel meer fronten zo.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Totaal aantal Berichten: 27931
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik denk dat we ook 1 van de landen zijn waar enorm veel overhead kosten zijn, het belastingeld wordt veel te makkelijk uitgegeven.